سه شنبه, ۰۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳

کشف محوطه ساسانی در بوشهر/پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری: «بردو» از شاخص‌ترین محوطه‌های باستانی کرانه خلیج‌فارس است

0 انتشار:

صدای میراث: باستان‌شناس‌ها در پروژه تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی «بردو» در بوشهر، بقایایی از دوره ساسانی و آثاری از اوایل دوره اسلامی کشف کردند.

این کشف در گمانه‌زنی به‌منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه بردو یکی از شاخص‌ترین محوطه‌های باستانی کرانه خلیج‌فارس با توجه به اهمیت بالای آن در چهارچوب مطالعات باستان‌شناسی حوزه خلیج‌فارس انجام گرفت.

مهرداد پارسایی، رییس هیئت باستان‌شناسی این پروژه به پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری خبر داده است که محوطۀ باستانی بردو در حاشیۀ جنوبی شهر بردستان و در حدفاصل این شهر با بندر دیر در استان بوشهر قرار گرفته و به تاریخ ۲۶/۱۲/۱۳۸۶ با شماره ۲۲۱۸۱ در فهرست آثار ملّی کشور به ثبت رسیده است.

این باستان‌شناس گفت: پراکندگی چشمگیر آثار و بقایای معماری در گستره‌ای به وسعت چند ده هکتار، وجود گونه‌های شاخص سفالی قابل انتصاب به ادوار ساسانی و سده‌های نخستین دوران اسلامی و موقعیت ویژه جغرافیایی این محوطه در کنار بندر باستانی بطانه و به فاصله‌ای اندک از بندر باستانی سیراف، محوطه بردو را به عنوان یکی از شاخص‌ترین محوطه‌های باستانی کرانه خلیج‌فارس معرفی می‌کند.

او تصریح‌کرد: اهمیت بالای محوطه بردو در چهارچوب مطالعات باستان‌شناسی حوزه خلیج‌فارس از یک سو و وجود معارضات ملکی و حقوقی فراوان در بخش‌های قابل توجهی از این محوطه، ادارۀ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر را بر آن داشت تا به منظور فراهم کردن زمینه‌های قانونی حفاظت از حدود فیزیکی محوطه یاد شده پس از تأمین اعتبارات لازم و به موجب مجوز صادره از طرف پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، اقدام به گمانه‌زنی به‌منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این محوطه کند که این پروژه هم‌اکنون در حال انجام است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید