شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

آسیب به ارگ کریمخانی شیراز پشت درهای بسته

0 انتشار:

حفاظت از ارگ کریمخانی شیراز که در فهرست در انتظار ثبت جهانی یونسکو قرار گرفته است وضعیت مناسبی ندارد. انجمن جوانان سپید پارس با اعلام این مطلب به سایت صدای میراث تصاویری را نیز در اختیار این سایت قرار داده است که بیانگر تخریب‌های موجود در این مجموعه و مرمت‌های غیراصولی در این اثر در انتظار ثبت جهانی کشور است.

براساس آنچه انجمن جوانان سپید پارس به صدای میراث اعلام کرده است، وضعیت تاسیسات ارگ کریمخانی اسفبار است و فضای این ارگ نیز به هیچوجه شایسته گردشگران و بازدیدکنندگان از این اثر تاریخی مهم ایران نیست.

براساس این گزارش حتی فضای بسیار معمولی عرضه محصولات صنایع دستی در ارگ کریمخانی نیز انتقاد دوستداران میراث فرهنگی و حتی گردشگران بازدید کننده از این فضا را در پی داشته است.

صنایع‌دستی عرضه شده در این ارگ به هیچ عنوان نشانگر اصالت صنایع‌دستی استان فارس و شهر شیراز نیست و محصولات صنعتی عرضه شده در فروشگاه ساده و معمولی این ارگ حتی اصالت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایرانی را نیز زیر سوال برده است.

براساس تصاویری که در اختیار سایت صدای میراث‌ قرار گرفته است ازاره‌های سنگی ارگ کریمخانی تخریب شده‌ و یادگاری‌نویسی بر دیوارها و گچبری‌های این مجموعه تاریخی مهم شهر شیراز بیداد می‌کند.

یک سوم از فضای ارگ کریمخانی نیز به دلیل مرمت‌های غیراصولی یا تخریب‌ها به دلیل ایجاد تاسیسات برای گردشگران قابل بازدید نیست. براساس اطلاعاتی که در اختیار صدای میراث قرار گرفته است درهای این بخش دو سال است که به روی گردشگران بسته شده و امکان بازدید عمومی از این اثر تاریخی وجود ندارد.

ارگ کریمخانی شیراز به زندان کریمخان نیز شهرت دارد که در سال ۱۱۰۸ هجری قمری به دستور کریمخان زند موسس سلسله زندیه در شهر شیراز بنا شد. ارگ کریمخانی شیراز یکی از مهمترین آثار معماری دوره زندیه در ایران است که قرار بود به عنوان موزه بزرگ فارس مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

ارگ کریمخانی شیراز بیش از ۶ سال پیش نیز درگیر حاشیه‌ای دیگر شد. یک هتل در حریم این اثر در انتظار ثبت جهانی کشور احداث شد که ارتفاع آن حریم بصری ارگ را نقض کرد و سرانجام نیز دستور کوتاه شده ارتفاع هتل صادر شد. حالا دوستداران میراث‌فرهنگی استان فارس تصاویری از داخل ارگ کریمخانی منتشر کرده‌اند که بیانگر وضعیت نامناسب نگهداری و حفاظت از این اثر مهم دوران زندیه است. تصاویر بیشتر را می‌توانید در بخش گالری تصاویر مشاهده کنید.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید