چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

آغاز مرمت زیباترین پل‌خشتی گیلان

0 انتشار:

معاون میراث فرهنگی استان گیلان از مرمت زیباترین پل خشتی گیلان خبر داد.

پل تاریخی لنگرود با نام پل خشتی یا خشت‌پل از مهم‌ترین پل‌های تاریخی استان گیلان است که اطلاع دقیقی از تاریخ احداث و نام بانی این پل در دست نیست؛ اما دوره‌های مرمتی متعددی را از دوره قاجار تاکنون، پشت سر گذاشته است. چهره ابتدایی پل نیز در مرمت‌های اصولی و غیراصولی انجام شده دچار تغییر شده است.

آنطور که معاونت میراث فرهنگی کشور به نقل از «ولی جهانی» معاون میراث فرهنگی استان گیلان اعلام کرده است، پل تاریخی لنگرود دوره‌های مرمتی متعدد داشته که در مرمت جدید با هدف حفظ پایداری پل، پژوهش‌های تاریخی مربوط به آن نیز انجام شده است.

وی افزود: بررسی اسناد و مدارک مرتبط با بنای این پل و نیز متون تاریخی، جغرافیایی و سایر شواهدی که به نحوی به موضوع احداث، تعمیر و مرمت، استفاده و یا توصیف این پل پرداخته است نیز سبب شد درک درستی از ویژگی‌های تاریخی پل لنگرود ایجاد شود و اصول مرمتی براساس مستندات تاریخی تهیه و با اطلاعات کامل در اختیار پیمانکار قرار بگیرد.

وی با اشاره به اقلیم گیلان و روند بالای نفوذ رطوبت و انتقال آن به اجزای بنا نسبت به سایر نقاط کشور بر لزوم جداسازی مصالح پوسیده از اصل بنا و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از گلسنگ و جلبک در سطح مصالح تاکید کرد و افزود: مسلما این‌ فعالیت‌ها باعث تغییراتی در ظاهر اثر نسبت به قبل از آن می‌شود که همین امر از عمده نگرانی‌های مردم لنگرود بود.

معاون میراث فرهنگی گیلان تاکید کرد: با توجه به مرمت‌های غیراصولی که در گذشته انجام شده است ساختار بنا در سطح الارضی با مشکلات روبرو شده است که در فاز مرمتی سعی خواهد شد کالبد بنا در سطح به حالت اولیه بازگردد تا عبور و مرور بر این پل به آسانی صورت گیرد.

جهانی عمده‌ترین فعالیت‌های مرمتی این دوره را بندکشی بنای پل خشتی دانست و گفت: درحال حاضر برای مرمت این بنا کارگاه تجهیز و داربست بر پل زده شده و مرمت پل خشتی با نظارت دفتر فنی میراث فرهنگی گیلان اغاز شده است.

وی اعلام کرد: مدت اجرای این پروژه ۳ماه در نظر گرفته شده است و محل اعتبارات در نظر گرفته شده نیز استانی و ملی و به صورت اوراق است.

پل خشتی لنگرود (خشتِ‌ پل) بر روی رودخانه لنگرود و در راه قدیمی لاهیجان به لنگرود ساخته شده بود. اما امروز این پل در مرکز شهر لنگرود و نزدیک به بازار سماکان(ماهی‌فروشان) واقع شده است. این پل که معروف‌ترین بنای تاریخی و نماد شهر لنگرود است در حال حاضر دو بخش شرقی و غربی شهر یعنی دو محله قدیمی راه‌پشته و فشکالی‌محله را به یکدیگر متصل می‌کند. ارتفاع پل از سطح آب‌های آزاد نیز حدود ۵ متر است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید