جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

آیین ها با وجود تنوع فرهنگی ریشه یکسان دارند

0 انتشار:

آیین ها با توجه به تنوع فرهنگی شکل های گوناگون می یابند ولی از یک ریشه یکسان برخوردارند و اگر در طول زمان مرتب تکرار شده اند انسان ها نیازمند برپایی آنها بوده اند .

به گزارش صدای میراث؛ به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، سید احمد محیط طباطبایی دبیر علمی همایش «آیین ، صلح و تنوع فرهنگی »این مطلب را «امروز » در مراسم افتتاحیه این همایش عنوان کرد .

وی با اشاره به فعالیت ها ی صورت گرفته در قالب برگزاری نشست ها ، همایش ها و انتشارات در این حوزه به همت پژوهشکده مردم شناسی تصریح کرد :تمامی این رویداد ها یک هدف را دنبال می کنند و آن این است که به یاد ما بیاورند در سرزمینی زندگی می کنیم که تنوع اقلیمی در آن منجر به ایجاد تنوع فرهنگی بزرگی شده است .

او افزود :  از دل این تنوع فرهنگی به یک هویت ملی رسیده ایم که اساس این به هم پیوستگی و وفاق  است و ایران را به عنوان یک فرهنگ تاریخی نشان می دهد .

محیط طباطبایی ، با اشاره به حوادث و تحولات یکصد سال اخیر که به سمت تمرکز مرکزیتی و یکسان سازی فرهنگی پیش رفته، این امر را سیاستی اشتباه دانست که باعث ایجاد مشکلات زیادی در زمینه امنیت و وفاق ملی شده است .

به گفته دبیر علمی همایش ، آیین برگرفته از باور و اقلیم زمانی به حیات خویش ادامه می دهد و شاهد برپایی آن هستیم که نیاز شکل گیری آن وجود داشته باشد یعنی اگر آیین ها در طول زمان مرتب تکرار شده اند انسان ها نیازمند برپایی آنها بوده اند .

محیط طباطبایی گفت : آیین ها با توجه به تنوع فرهنگی شکل های گوناگون می یابند ولی از یک ریشه یکسان برخوردارند و به همین علت است که یک آیین مانند نخ تسبیح تمام دانه ها را به هم پیوند می زند و در یک زنجیره مشترک قرار می دهد .

او با بیان اینکه ما از یک فرهنگ تاریخی و مشترک برخورداریم که بر اساس تمام ویژگی های اقلیمی کشور شاهد تنوع در آن هستیم که سرمایه اصلی ادامه حیات و استمرار ما است تصریح کرد : یکی از مواردی که به این حیات فرهنگی قوت می بخشد برگزاری آیین هاست که یک فرد از لحظه تولد تا مرگ آن را تجربه می کند .

گفتنی است ، همایش «آیین ،صلح و تنوع فرهنگی »در خانه اندیشمندان عوم انسانی در حال برگزاری است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید