شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

ابلاغ شیوه‌نامه ساماندهی اقلام تبلیغاتی گردشگری

0 انتشار:

صدای میراث: مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری از ابلاغ شیوه‌نامه طراحی و تولید اقلام تبلیغاتی گردشگری به ۳۱ استان کشور خبر داد و گفت: اقلام تبلیغی هر استان با توجه به بازارهای هدف آن تولید می شود.

به گزارش معاونت گردشگری، محمد ابراهیم لاریجانی گفت: یکی از اقدامات دفتر تبلیغات و بازاریابی معاونت گردشگری ساماندهی اقلام تبلیغاتی است که هم در ستاد سازمان میراث فرهنگی برای معرفی ایران در خارج از کشور تولید می شوند و هم برای معرفی ۳۱ استان در داخل کشور. ساماندهی اقلام تبلیغاتی از چند حیث حائز اهمیت است از جمله اینکه کالایی که تولید می شود باید متناسب با نیاز بازار هدف، کاربردی، استاندارد و منطبق با محصول آن استان باشد.

وی افزود: آسیب شناسی ها نشان می داد که هیچ شیوه نامه کاربردی برای مدیران کل استانی و دفاتر تبلیغاتی که این اقلام را چاپ می کنند وجود نداشته است یعنی نمی دانستند که چه چیزی با چه زبانی، به چه روشی با چه محتوایی و حتی با چه رنگی چاپ کنند. ادارات کل میراث فرهنگی استانها اقلامی را مانند بروشور جاذبه ها شبیه به هم چاپ می کردند ولی ما براساس سلایق و علایق اتباع کشورهایهدف به این نتیجه رسیدیم که سلیقه توریست ها با هم متفاوت است به عنوان مثال محصولی که اروپایی به دنبال آن است با محصولی که عراقی می خواهد تفاوت دارد.

مدیرکل تبلیغات و بازاریابی گردشگری بیان کرد: این اطلاعات را در قالب یک شیوه‌نامه در تحقیقات‌مان از بازارهای هدف به دست آورده و آن را به ۳۱ استان کشور ابلاغ کردیم تا از این به بعد بدانیم با چه روشی باید اقلام تبلیغاتی تولید کرد. این شیوه نامه دو بخش دارد یک بخش مربوط به این بود که اقلام در چه مدلهایی برای چه بازارهایی به تولید برسد مثلاً سی دی، کتاب بروشور و یا فیلم باشد با چه مشخصات فنی. بخش دیگر این بود که در این شیوه نامه، بازار هدف هر استان مشخص شد و سلیقه هر کشور را در پسندیدن این اقلام تبلیغاتی قید کردیم. به عنوان مثال بازار هدف استان اصفهان اروپا، چین و ارمنستان است پس باید برای اقلام تبلیغاتی هر استان تفاوت قائل شویم حتی به زبان این اقلام تبلیغاتی نیز توجه شده است. یعنی اگر مازندران گردشگر عربی دارد باید اولویت اقلام تبلیغاتی خود را در به اقلامی که به زبان عربی است، اختصاص دهد. اگر این استان منابع بیشتری داشت می تواند اقلامی به زبان های دیگر را نیز تولید و چاپ کند. اما اکنون هر استان باید هدفش را مشخص کند حتی رنگ قالب بر این اقلام تبلیغاتی نیز با محتوای آنها مشخص شده است.

وی با بین اینکه این شیوه نامه هر چند ماه یک بار به روز رسانی می شود گفت: این مطالعات همچنان ادامه دارد جای برخی از کشورها نیز در این شیوه نامه خالی است چون اطلاعاتشان هنوز تکمیل نشده است با این وجود تا امروز حداقل اطلاعاتی که به دست آورده ایم را در قالب شیوه نامه به استانها ابلاغ کردیم تا به سمت ساماندهی و استانداردشدن این اقلام پیش بروند. قبول داریم که از آنچه سلیقه گردشگران هست قاصله خواهیم داشت اما وجود این شیوه نامه از نبودنش بهتر است. پیش بینی مان این است که اقلام تبلیغی که بعد از این تولید می شوند با آنچه از قبل بوده متفاوت خواهد بود.

لاریجانی گفت: معتقدیم این فرهنگ باید جا بیفتد که آژانسداران و هتلداران و یا فعالان این حوزه اگر می خواهند تولیدی داشته باشند باید قبلش از خود بپرسند که این اقلام را کجا می خواهند توزیع کنند و مخاطبش چه کسانی خواهند بود تا همه مثل هم تولید نکنند. در برخی از کشورها ما باید بتوانیم طبیعت ایران را نشان دهیم گردشگران برخی دیگر از کشورها به دنبال زیارت و یا گردشگری سلامت هستند. بنابراین شیوه تولید اقلامی که تنها به فرهنگ و تاریخ می پردازد باید تغییر کند شاید لازم باشد ما ایران مدرن و یا گردشگری غذا را معرفی کنیم. البته که باید از تولیدات آرشیوی نیز استفاده و آنها را هم مصرف کنیم.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید