جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

اجرای نخستین طرح پیشگیری از جرایم میراث‌فرهنگی کشور در شهرستان میبد

0 انتشار:

صدای میراث: طرح پیشگیری از جرم در حوزه میراث فرهنگی برای نخستین بار در کشور به صورت آزمایشی در شهرستان میبد از توابع استان یزد اجرا می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد در اولین جلسه کمیسیون پیشگیری از وقوع جرم در حوزه میراث فرهنگی هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از تخریب بافتها و ابنیه تاریخی؛ ایجاد امنیت پایدار در راستای حفظ حقوق مردم و سکنه بافت تاریخی و کردشگران؛ ایجاد بستر خدمات رسانی به مردم در بافتهای تاریخی؛ تثبیت و حفظ سرمایه (بافت تاریخی) ؛ جلوگیری از تشکیل پرونده های متعدد در دستگاه قضایی و جلوگیری از تحمیل هزینه های جانبی به دولت عنوان نمود.

سیدمصطفی فاطمی اظهار داشت: این طرح ابتکاری توسط واحد حقوقی این اداره کل تهیه و تدوین گردیده که در صورت موفقیت ابتدا در سطح استان و سپس به وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری جهت اجرا در سطح کشور پیشنهاد خواهد شد.

وی گفت: کمیسیون پیشگیری از جرم متشکل از  رییس دادگستری شهرستان؛ دادستان عمومی و انقلاب ؛ فرماندهی نیروی انتظامی؛ ناحیه مقاومت بسیج سپاه؛ نماینده ولی فقیه و شهردار  و هدف از تشکیل آن نظارت قانونمند و مقتدرانه بر نهادهای دولتی و عمومی غیر دولتی ؛ حل مشکلات و معضلات بافت تاریخی؛ ایجاد بسترسازی در راستای منافع مردم؛ پیش بینی نیازهای ساکنین بافت های تاریخی و هماهنگی با سایر ادارات جهت جلوگیری از حیف و میل بیت المال در محدوده بافت تاریخی می باشد.

وی اقدامات خودسرانه و بدون مجوز توسط اشخاص حقیقی و حقوقی؛ عدم وجود امنیت کافی در بافت تاریخی و عدم خدمات رسانی توسط دستگاههای خدمات رسان را از چالشهای بافت تاریخی عنوان کرد و گفت: متاسفانه مداخلاتی  در بافت تاریخی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله ساکنان بافت تاریخی ؛ سرمایه گذارانی که در حوزه گردشگری فعالیت می کنند و دستگاههای دولتی و یا شهرداری‌ها در بافت تاریخی صورت می گیرد که با اجرای طرح مذکور و افزایش دانش و بینش مردم  و اطلاع رسانی؛ اینگونه تخلفات کاهش محسوس خواهد یافت.

فاطمی با اشاره به اینکه خدمات رسانی ادارات و نهادهای دولتی به ویژه شهرداری‌ها در بافت های تاریخی به دلیل ساختار این بافت ها کافی و مناسب نیست ؛ از دستگاههای خدمات رسان خواست امکانات و تجهیزات مناسب را برای خدمت رسانی به ساکنین این مناطق فراهم نمایند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در بخش دیگری از سخنانش بافت تاریخی شهرستان میبد را بکر و منحصر به فرد دانست و گفت: حفاظت از بافت تاریخی ارزشمند میبد نیازمند مشارکت جمعی است.

فاطمی گفت: با توجه به پراکندگی بافت تاریخی میبد، حفاظت از آن دشوار است که برای تحقق این امر نیازمند مشارکت جمعی از طرف ارگان ها و نهاد های مختلف در این شهرستان هستیم.
او با بیان اینکه قدیمی ترین سایت باستان شناسی جنوب کشور در شهرستان میبد قرار دارد افزود: با توجه به بافت تاریخی هفتصد هکتاری شهرستان میبد و اولین شهری که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده؛ حفظ و حراست از آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

علی باقرپور، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان میبد در این جلسه گفت: افزایش فرهنگ و آگاهی جامعه محلی برای نگهداری از بافت تاریخی بهترین راه برای جلوگیری و یا کاهش جرائم در این بافت ارزشمند است.

او با اشاره به اینکه جایگاه میراث فرهنگی باید برای همگان تعریف شود افزود: همکاری نکردن دستگاه های اجرایی در این شهرستان، حراست از بافت تاریخی و گسترده میبد را دشوار کرده است.
علیرضا حسین‌بیگی، رئیس دادگستری شهرستان میبد نیز در این جلسه گفت: اسکان اتباع خارجی در بافت تاریخی می تواند یک تهدید باشد و ما باید با همکاری همه جانبه برای رفع این معضل برنامه ریزی کنیم.

او افزود: میراث فرهنگی نیز باید خلاهای قانونی را شناسایی و اعلام کند تا نسبت به رفع این خلا ها اقدام کنیم.

ایجادکار گروه تخصصی میراث فرهنگی متشکل از مسئولین شهری و قضایی به منظور بررسی و رفع مسائل و مشکلات موجود،در رابطه با بناها و بافت های تاریخی از مصوبات این جلسه بود.
بافت تاریخی میبد به شماره ۳۴۹۰ در سال ۱۳۷۹ به عنوان اولین شهر تاریخی ایران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که بناهایی با قدمت دوره ساسانی تا دوره قاجاریه را در خود جای داده است. شاخص ترین اثر تاریخی این شهر نارین قلعه با قدمت ۷۰۰۰ سال است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید