سه شنبه, ۰۷ فروردین, ۱۴۰۳

گذر آقانجفی در حریم درجه یک میدان نقش‌جهان متوقف شد

0 انتشار:

صدای میراث: در نخستین اتفاق مهم پس از تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و همچنین انتخاب نخستین وزیر میراث‌فرهنگی کشور از سوی مجلس، شهرداری اصفهان اعلام کرد: پروژه گذر آقانجفی در اصفهان و در حریم میدان نقش جهان متوقف شد تا درباره این گذر به گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که نه میراث‌فرهنگی تهدید شود و نه آثار تاریخی این محل آسیب ببیند.

اعلام توقف پروژه گذر آقانجفی البته اگرچه نخستین خبر خوب پس از تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی بود اما ارتباطی بین تشکیل این وزارتخانه با اعلام این خبر وجود ندارد. چون چند روز پیش معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی به بازدید از گذر آقانجفی پرداخت و تخریب‌های صورت گرفته در حریم درجه یک میدان نقش جهان را مشاهده کرد.

پیشتر نیز معاون سابق وزارت راه و شهرسازی از شهرداری اصفهان خواسته بود این پروژه متوقف شود.

حالا قدرت‌الله نوروزی شهردار اصفهان با اعلام توقف پروژه گذر آقانجفی در اصفهان، به خبرگزاری برنا گفته است: تصمیم‌گیری در خصوص گذر آقا نورالله نجفی، با در نظر گرفتن منافع همه‌جانبه شهر، میراث تاریخی و فرهنگی و حقوق مربوط به رفت‌وآمد شهروندان انجام می‌شود.

او با اشاره به بازدید دکتر فرزانه صادق‌مالواجرد، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی به همراه معاونین و مدیران شهری از گذر آقا نورالله نجفی افزود: در سال‌های گذشته، تصمیماتی از سوی مراجع مربوطه در خصوص این گذر گرفته‌شده و اقداماتی در خصوص این گذر انجام‌شده بود.

نوروزی با تأکید بر این که اخیراً اعتراضاتی از سوی علاقه‌مندان میراث فرهنگی نسبت به احداث این گذر مطرح‌شده است، گفت: «این گروه نگران آثار سوء ادامه احداث این گذر بود و نسبت به آن دغدغه داشتند، بنابراین مقرر شد این پروژه فعلاً متوقف‌ شده و به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری شود که نه میراث‌فرهنگی تهدید شود و نه آثار تاریخی این محل آسیب ببیند.

او افزود: لازم است در خصوص این گذر به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری و راهکار ارائه شود که دستاوردهای آن بتواند منافع همه‌جانبه شهر، میراث تاریخی و حقوق مربوط به آمدوشد مردم را لحاظ کند و به همین دلیل منافع همه‌جانبه شهر و میراث فرهنگی درگذر آقانور الله نجفی لحاظ می‌شود.

شهردار اصفهان تصریح کرد: در خصوص گذر آقانور الله نجفی، در حال حاضر شهرداری به دنبال احداث یک خیابان عمومی برای همه نوع رفت‌وآمد نیست و به‌گونه‌ای عمل می‌کند تا ضمن حفظ آثار تاریخی، تسهیلاتی نیز برای رفت‌وآمد مردم در نظر گرفته شود.

او گفت: قرار است در خصوص این گذر بررسی‌های لازم صورت گرفته و نتایج آن بزودی اعلام شود.

گفتنی است صدای میراث پیشتر در سلسله گزارش‌هایی از گذر آقا نورالله نجفی از تخریب‌های صورت گرفته در حریم درجه یک میدان ثبت جهانی شده نقش‌جهان که به تخریب خانه‌های تاریخی منجر شده بود، اطلاع‌رسانی کرد و مخاطبان می‌توانند سلسله گزارش‌های صدای میراث از گذر آقا نورالله نجفی را اینجا مشاهده کنند. همچنین مستند ویدیویی صدای میراث را از وضعیت گذر آقا نورالله نجفی با توضیحات عضو شورای فنی اصفهان و با عنوان «مرگ تدریجی بافت تاریخی اصفهان» اینجا تماشا کنید.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید