دوشنبه, ۰۶ فروردین, ۱۴۰۳

احضار مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی نقش جهان به وزارت میراث‌فرهنگی/مدیر پایگاه نقش جهان ملزم به توضیح در مورد مرمت گنبد شیخ لطف‌الله شد

1 انتشار:

صدای میراث: اعتراض‌ها به وضعیت مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله در میدان نقش جهان اصفهان و دستور معاون اول رییس جمهوری به وزیر میراث‌فرهنگی برای بررسی وضعیت مرمت مسجد شیخ‌ لطف‌الله اصفهان، منجر به احضار مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی نقش جهان برای توضیح در مورد مرمت گنبد شیخ لطف‌الله شد.

به گزارش صدای میراث، فریبا خطابخش قرار است صبح فردا در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حاضر شود تا در مورد مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله در حضور معاون میراث فرهنگی و مدیرکل دفتر پایگاه‌های ملی و جهانی وزارت میراث‌فرهنگی نسبت به اتفاقات رخ داده در مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است توضیح دهد.

در دو هفته گذشته پس از تغییر رنگ یک ترک از گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان و اظهارات مهدی حجت مبنی بر خراب شدن این گنبد در مرمت‌های انجام شده اعتراض فعالان میراث فرهنگی و مرمتگران آثار تاریخی بالا گرفت و قرار شد شخص علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به دستور معاون اول رییس جمهوری پیگیر وضعیت مرمت این مسجد تاریخی شود.

ایراداتی که برخی مرمتگران کاشی بر مرمت‌های صورت گرفته بر کاشی‌های گنبد مسجد شیخ لطف‌الله گرفته‌اند

مرمتگران آثار تاریخی به ویژه مرمتکاران کاشی‌های ابنیه تاریخی معتقدند که مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله غیراصولی انجام شده و جای گذاری کاشی‌های مورد استفاده در ترک این گنبد نه تنها اشتباه صورت گرفته است که حتی مصالح مورد استفاده در مرمت ترک گنبد مسجد شیخ لطف‌الله در میدان نقش جهان اصفهان مناسب نبوده که حتی استفاده از گچ سیمانی در مرمت ترک گنبد شیخ لطف‌الله منطبق با اصول مرمت نیست و موجب می‌شود نتوان بار دیگر و در صورت نیاز به مرمت دوباره کاشی‌ها، آن‌ها را بدون آسیب از گنبد جدا کرد.

متخصصان مرمت همچنین در بررسی تطبیقی مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان همچنین ۸ ایراد به شیوه نصب کاشی‌های کاشی‌های مرمت شده گرفته‌اند و معتقدند که کاشی‌های نصب شده گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان را دچار موج کرده و همچنین برخی از آن‌ها نیز اشتباه یا ناقص نصب شده‌اند.

آن‌ها همچنین معتقدند که استفاده از روغن برزک که مخصوص چوب است یا مواد پوشاننده بر ترک مرمت شده گنبد شیخ لطف‌الله منطبق با اصول مرمت نیست و یک اشتباه مرمتی است.

به گفته مرمتگران، ترک نصب شده بر گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان برخلاف اصول مرمت گنبد که باید در محل انجام شود پایین آورده شد و به دلیل آنکه قالب مرمت بر گنبد نصب نشد و مرمت آن در پایین اثر انجام شده است، هنگام نصب ترک گنبد، با مشکل مواجه شده و به همین دلیل دچار فاصله‌ با ترک‌های دیگر شده است. همچنین به گفته آن‌ها ساق گنبد نیز پایین‌تر از ساق سایر ترک‌ها قرار گرفته است.

وضعیت مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله از نگاه یکی از مرمتگران آثار تاریخی

در مقابل اما مدیر پایگاه میراث‌جهانی نقش جهان اصفهان و مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان مرمت‌های انجام شده بر گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان را یکی از بی‌نقص‌ترین و کامل‌ترین مرمت‌های صورت گرفته در آثار تاریخی خوانده و در واکنش به انتقادها و اعتراض‌های فعالان و کارشناسان میراث فرهنگی به مرمت ترک گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان گفته‌اند که هیچ ایرادی در مرمت انجام شده وجود ندارد و اگر هم ایرادی هست از ترک‌های دیگر گنبد است که آن‌ها نیز باید شبیه به ترک مرمت شده مرمت شوند.

هفته گذشته نیز پس از درخواست معاون اول رییس‌جمهوری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور دستور اعزام هیات بررسی مرمت مسجد شیخ لطف‌الله به اصفهان را صادر کرد و هیاتی متشکل از چند کارشناس به میدان نقش جهان اصفهان اعزام شدند. اما احمدرضا حشمتی یکی از اعضای این هیات بلافاصله در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در اصفهان دفاعی جانانه از مرمت‌های صورت گرفته بر ترک گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان داشت و گفت که مرمت این گنبد اصولی بوده و رسانه‌ها باید به جای این که بگویند چرا این گنبد اینگونه مرمت شده است؟ باید بپرسند چرا ترک‌های دیگر گنبد مسجد شیخ لطف‌الله مرمت نمی‌شود؟

فرهاد عزیزی مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های ملی و جهانی کشور در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اما در پاسخ به تماس صدای میراث اعلام کرد: نظر اعلام شده از سوی یک عضو هیات بررسی، نظر کارشناسی شخصی او بوده است و اعلام نظر نهایی در مورد مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان پس از جمع‌آوری تمامی نظرات کارشناسی از سوی دفتر امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی کشور اعلام می شود.

او گفت: آنچه که کارشناس عضو هیات بررسی اعلام کرده است به هیچوجه نظر نهایی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیست و نظر نهایی پس از تکمیل بررسی‌ها و گزارش های دریافتی از سوی دفتر امور پایگاه‌های ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی اعلام می‌شود.

اکنون قرار است صبح فردا فریبا خطابخش، مدیر پایگاه میراث‌جهانی نقش جهان با حضور در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی توضیحات خود را درخصوص چگونگی مرمت ترک گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان و اتفاقات صورت گرفته بر این مسجد ثبت جهانی شده ارایه دهد تا با بررسی توضیحات او و نظر کارشناسان هیات بررسیف نتیجه نهایی در مورد مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اعلام شود.

print

Discussion۱ دیدگاه

  1. اصفهان تدریجا”سرمایه های تاریخی خود را از دست میدهد ، اون از برج جهان نما که حریم منظری نقش جهان را مخدوش کرد ، اون از مترو که سی و سه پل را آسیب زد ، اون از مرمت پل خواجو با سنگ های نا مناسب ، این هم از گنبد بسیار مهم و نفیس مسجد شیخ لطف الله ، واقعا متاسفم برای میراث جهانی ! ! !

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید