شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

اختتامیه «جشنواره نان» در خانه محسنی بهبهان

0 انتشار:

اختتامیه سومین جشنواره فرهنگی صندوق احیاء در خانه محسنی بهبهان با عنوان «جشنواره نان» با حضور مسئولان سازمان میراث فرهنگی استان خوزستان، صندوق احیاء، شهردار بهبهان و عموم علاقه مندان  برگزار شد.

به گزارش صابتا، این مراسم  با حضور سیدحکمت‎اله موسوی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، پیمان نبهانی معاونت گردشگری این اداره کل، سید امین صانعی مهری مدیر روابط عمومی و امور بین الملل صندوق احیاء  و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی و حمیدرضا ورزشی شهردار بهبهان برگزار شد.

پیمان نبهانی در این مراسم با بیان اینکه صندوق احیاء در خوزستان پروژه های موفقی را رقم زده است، گفت:خانه های محسنی بهبهان، کاروانسرای  افضل و خانه مستوفی شوشتر از جمله تجربه های موفق این شهر هستند که به اقتصاد بومی و معرفی پتانسیل های گردشگری  و فرهنگی خوزستان کمک شایان توجهی کرده اند.

وی در  همین راستا، افزود:  در سال جاری دو جشنواره فرهنگی با محوریت بناهای تاریخی احیاء شده صندوق احیاء در استان برگزار شده است و در قالب برپایی این جشنواره ها گردشگری تاریخی و غذا، میراث ناملموس و صنایع دستی خوزستان در سطح قابل توجهی معرفی شده است.

در ادامه مراسم اختتامیه خانه محسنی بهبهان، سید امین صانعی مهری، ضمن تقدیر از برگزاری شایسته «جشنواره نان»، گفت: اقتصاد و فرهنگ مکمل یکدیگر هستند و در سال ۹۷، صندوق احیاء توانسته است به منظور حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی و به نمایش گذاشتن توانمندی های آن ها جشنواره هایی را با محوریت گردشگری غذا، میراث ناملموس و صنایع دستی شهر های مختلف اجرا کند که استقبال خوبی از سوی مردم و مسئولان از این برنامه ها شده است.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل صندوق احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی، ادامه داد: در شش ماهه نخست سال ۱۰ جشنواره در هشت بنا برگزار شده و در شش ماهه دوم برنامه ریزی برگزاری ۱۰ جشنواره در ۱۰ بنا تاریخی انجام شده است که «جشنواره نان»سومین جشنواره ایی است که پس از «جشنواره انار» در باغ نمیر تفت، «جشنواره وحدت» در خانه سوری کرمانشاه  در شش ماهه دوم سال  برگزار شده است.

صانعی، تصریح کرد:یکی از راهکار های احیاء بناهای تاریخی زنده ساختن جریان زندگی در این بناها است که با برگزاری چنین رویداد هایی می توان در عملیاتی شدن این مهم کوشید.

همچنین در پایان مراسم ملک تاج اعتبار سرمایه گذار  بنای تاریخی خانه محسنی بهبان، گفت: بناهای تاریخی، داشته های ارزشمند تاریخی ما هستند که احیاء آن ها می تواند بسیاری از مولفه های اثر بخش در در اقتصاد و فرهنگ محلی و ملی را بارور سازند و اگر مسئولان از بخش خصوصی آنچنان که بایسته است حمایت کنند علاقه مندان به این حوزه می توانند اقدامات مهمی را در احیاء بناهای تاریخی ساماندهی کنند.

وی، با اشاره به تلاش های مجموعه خانه محسنی و صندوق احیاء برای برگزاری هرچه بهتر این مراسم، تصریح کرد: «جشنواره نان» با کمک مردم خونگرم بهبهان توانست بخش مهمی از توانمندی های این شهر در عرصه های مختلف نظیر گردشگری غذا را به نمایش گذارد و امیدواریم در آینده بتوان اقدامات مهمتری رابرای شناساندن چهره فرهنگی بهبهبان صورت دهیم.

گفتنی است، در این مراسم به صورت زنده مراحل تهیه و طبخ ۱۵ نوع نان محلی برای حاضران به نمایش گذاشته شد  و شاهنامه خوانی، اجرای موسیقی سنتی، لطیفه گویی به زبان بهبهانی و ورزش زورخانه ایی از دیگر برنامه های اختتامیه این مراسم بود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید