جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳

اختصاصی صدای میراث از نمایشگاه «ایران؛ مهد تمدن‌ها» در اسپانیا/تمدن ایران در دومین کشور گردشگرپذیر جهان

0 انتشار:

صدای میراث: ۱۹۶ شیء تاریخی ایران در موزه استان الیکانته در اسپانیا که از ۲۳ اسفندماه سال ۹۷ به نمایش عمومی گذاشته شد، تاکنون ۲۲ هزار بازدید کننده را به موزه باستان‌شناسی الیکانته کشانده است.

آثار به نمایش درآمده در این موزه که در ایالت والنسیا در کشور اسپانیا قرار دارد، دوره‌های پیش از تاریخ تا عصر صفوی ایران را در دومین کشور توریست‌پذیر جهان و چهارمین شهر توریستی اسپانیا به نمایش گذاشته است.

آثار به نمایش گذاشته شده بلافاصله پس از نمایش در موزه درنتس هلند که منجر به کسب عنوان بهترین موزه سال ۲۰۱۹ اروپا از سوی موزه درنتس هلند شد، راهی اسپانیا شدند تا اروپایی‌ها و گردشگران جهان را با تاریخ و تمدن ایران آشنا کنند. این آثار قرار است تا ۴ ماه دیگر در ایالت والنسیا اسپانیا به نمایش عموم گذاشته شود.

جانمایی آثار ایرانی در موزه باستان شناسی الیکانته به بهترین شکل ممکن صورت گرفته و توالی دوره‌های تاریخی ایران در سه سالن اصلی این موزه با برخورداری از تایم لاین‌ها و نمایش منحصر به فرد ترین آثار ایران از ۲۳۰ هزار سال قبل تا ۴۰۰ سال قبل را به نمایش گذاشته است.

قطعه سنگ خراشنده از ۲۳۰ هزار سال قبل که از غار دربند رشی در گیلان به دست آمده است تا آثار زرین هخامنشی و آثار دوره ساسانی و آجرهای کتیبه‌دار معبد چغازنبیل از دوره عیلام باستان به همراه آثاری از دوره پارتی و اشکانی تا چینی‌های سفیدآبی دوره صفوی که شاه‌عباس برای تزیین آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به چین سفارش داده بود و اکنون یکهزار قطعه از این آثار در موزه ملی ایران نگهداری می‌شود از جمله اشیای به نمایش درآمده در موزه باستان‌شناسی الیکانته در اسپانیا است که ظرف یکماه توانسته است ۲۲ هزار بازدیدکننده را به این موزه جذب کند.

استاندار ایالت والنسیا و شهردار الیکانته با حضور در موزه مارک استان الیکانته در اسپانیا از آثار به نمایش درآمده متعلق به تمدن ایران ابراز شگفتی کردند.

همچنین جمعی از ایرانیان و گردشگران اروپایی که به استان الیکانته در ایالت والنسیا اسپانیا سفر کرده‌اند از جمله بازدیدکنندگان نمایشگاه ایران مهد تمدن‌ها در اسپانیا هستند.

اسپانیا دومین کشور گردشگرپذیر جهان پس از فرانسه است و الیکانته پس از مادرید، بارسلون و گرانادا چهارمین شهر گردشگرپذیر اسپانیا است.

ساختمان موزه الیکانته یکی از آثار تاریخی شهر الیکانته است که در دوران جنگ جهانی دوم به عنوان بیمارستان مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن تبدیل به موزه شد.

موزه الیکانته سال ۲۰۱۴ توانست عنوان بهترین موزه اروپا در بخش باستان‌شناسی را به خود اختصاص دهد. این موزه تاکنون میزبان آثار وایکینگ‌ها و تمدن مایاها و اکنون نمایشگاه ایران مهد تمدن‌ها است.

گزارش کامل ویدیویی صدای میراث از سفر به موزه آلیکانته و بازدید گردشگران، شهروندان الیکانته و مسئولین دو کشور ایران و اسپانیا و آثار به نمایش درآمده از ایران را با توضیحات «حسین عزیزی خرانقی»، دکترای باستان‌شناسی و مسئول بخش پیش از تاریخ موزه ملی ایران مشاهده کنید.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید