سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳

فرمان استاندار قزوین برای جلوگیری از خروج خودروهای حامل درختان قطع شده الموت/هجوم سوداگران چوب از مازندران به الموت

0 انتشار:

صدای میراث: همزمان با انتشار گزارش صدای میراث از قلع‌وقمع درختان منطقه الموت و هجوم سوداگران چوب به این منطقه برای پاک‌تراشی درختان الموت واعلام نظر مصطفی خوشنویس عضو هیات علمی موسسه تحقیقات مراتع و جنگل‌ها درخصوص محدودیت قطع برخی درختان، حالا محمد علی حضرتی‌ها رییس اداره میراث‌فرهنگی استان قزوین به صدای میراث گفته است که استاندار قزوین دستور جلوگیری از خروج خودروهای حامل درختان قطع شده الموت را صادر کرد.

«محمدعلی حضرتی‌ها» رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین درخصوص حفاظت از درختان کهنسال منطقه الموت و در پاسخ به این پرسش صدای میراث که آیا اقدامی با همکاری نهادهای متولی برای جلوگیری از قلع‌وقمع درختان الموت صورت گرفته است گفت: با اینکه وظیفه حفاظت از منابع طبیعی برعهده نهادهای مسئول و متصدی است. اما اداره میراث فرهنگی استان قزوین همکاری و تعامل خوبی با اداره محیط زیست و منابع طبیعی دارد.

رییس اداره میراث‌فرهنگی استان قزوین به صدای میراث گفت: زمانی که از قلع و قمع درختان الموت مطلع شدیم بلافاصله موضوع را به صورت مکتوب با استاندار قزوین و فرماندار الموت در میان گذاشتیم و خواستار کنترل و جلوگیری از آسیب به منابع طبیعی و عناصر سازنده اقلیم در منطقه الموت شدیم.

حضرتی‌ها تاکید کرد: پس از از محدودیت‌هایی که برای جلوگیری از قطع درختان در استان مازندران اعمال شده است، عده‌ای از سوداگران چوب به منطقه الموت آمده‌اند و با رایزنی که با برخی افراد که دارای نفوذ محلی هستند و در ازای ارایه مبالغ ناچیز، مجوز شفاهی قطع درختان را دریافت کرده‌اند تا با قطع درختان چوب آن‌ها را در بازار بفروشند.

حضرتی ها گفت: اداره میراث فرهنگی استان قزوین نیز پس از اطلاع از موضوع از جنبه گردشگری و حفاظت از میراث طبیعی به ماجرا ورود کرد و موضوع را به صورت مکتوب با استاندار قزوین در میان گذاشت.

او گفت: درحال حاضر نیز استاندار قزوین برای جلوگیری از قطع درختان و ممنوعیت خروج کامیون‌های حامل درختان دستور صریح داده و در معاونت عمرانی و دفتر امور روستایی استانداری نیز جلساتی برگزار شده که اکنون موضوع قلع و قمع درختان الموت مهار شده اما هنوز بطور کامل از آن جلوگیری نشده است.

حضرتی‌ها تاکید کرد: ما همچنان مشغول پایش هستیم و برخی از خودروهایی که دارند درختان قطع شده را از منطقه خارج می کنند رصد می‌کنیم و به نیروی انتظامی و دفتر روستایی اطلاع می‌دهیم تا از آسیب بیشتر به منابع طبیعی الموت جلوگیری شود.

«مصطفی خوشنویس» عضو هیات علمی مؤسسه تحقیقات مراتع و جنگل‌های کشور پیشتر به صدای میراث گفته بود که به لحاظ قانونی نمی‌توان درختانی را که در ملک شخصی روییده باشند قطع کرد.

او گفته بود که حتی مالکیت درختانی که در حاشیه رودخانه‌ها و پایین‌دست چشمه‌ها روییده باشند با ادارات منابع طبیعی است و قطع این گونه‌ها نیز به دریافت مجوز از اداره منابع طبیعی نیاز دارد.

براساس قوانین محیط زیست و منابع طبیعی کشور، قطع درختان سرخدار، ملج، شمشاد، درختان کهنسال و چند گونه دیگر در هر شرایطی ممنوع است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید