پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

اعتراض باستان‌شناس‌ها به مرمت‌های غیراصولی قلعه منوجان

1 انتشار:

صدای میراث: باستان‌شناس‌ها به مرمت‌های غیراصولی قلعه منوجان اعتراض کردند و گفتند که مرمت‌های غیرهمگن آسیب زیادی به این قلعه تاریخی وارد کرده است.

به گزارش پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نادر علیداد سلیمانی سرپرست هیأت باستان‌شناسی قلعه منوجان با اعلام این خبر گفت: این فعالیت‌ها امسال در قالب پی‌گردی، کاوش باستان‌شناسی، مرمت و احیای حصار (برج و بارو ها) قلعه منوجان در حجم چشمگیر و وسیع در حال انجام است.

او از مرمت غیر همگن قلعه به عنوان یکی از آسیب های اساسی وارد به آن یاد کرد و افزود: این مرمت ها برابر با اصول و ضوابط حفاظت و مرمت ابنیه تاریخی صورت نگرفته است.

وی گفت: بخشی از کار تیم باستان‌شناسی در این پروژه برچیدن الحاقات، از جمله راه دسترسی ایجاد شده در سال‌های گذشته و اصلاح مرمت های غیر اصولی صورت گرفته بر روی برج و باروی قلعه است.

این باستان‌شناس با بیان اینکه این محوطه در سال ۱۳۹۶تعیین عرصه و حریم شده تصریح کرد: در نتیجه کاوش‌های صورت گرفته آثار منقولی از جمله اشیاء و یافته‌های باستان‌شناسی و آثار غیر منقول شامل سازه های معماری از ادوار مختلف اسلامی (سده‌های نخست هجری قمری تا دوره صفویه) بدست آمده است.

به گفته علیداد سلیمانی، کاوش‌های باستان شناسی نشان داد قلعه منوجان در سده‌های نخست اسلامی، دوره سلجوقی، قرن ۷ و ۸ هجری و دوره صفویه از رونق و شکوه قابل توجهی برخوردار بوده است.

او با اشاره به اینکه اولین کاوش قلعه منوجان با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است تصریح کرد: قلعه منوجان که در حال حاضر بر فراز صخره طبیعی و در مرکز شهر منوجان قرار دارد.

این قلعه در سده چهارم هجری، مسیر کاروان‌های تجاری بود که از بندر هرمز به جیرفت می‌رفتند. این مسیر در نهایت به فلات مرکزی ایران منشعب می‌شد.

print

Discussion۱ دیدگاه

  1. بسیار عالی بود،اما پیگیری های این قلعه خیلی آروم انجام میگیره،و در واقع کل فعالیت ها صرف کشف اثار باستانی شده که در این بیبن قلعه منوجان در حال حاظر به یک خرابه تبدیل شده که قلب منوجانی های عزیز رو به درد اورده،این قلعه یکی از افتخارات ما منوجانی هاست که بنده از مسولین محترم خواهشمندم که پیگیری های بیشتری انجام بگیره که ان شاءالله نوروز۹۹ این قلعه زیبا پذیرای گردشگران عزیز باشه،با تشکر

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید