شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

اعتراف وزیر میراث‌فرهنگی به وجود فساد و امضای طلایی در ارگ آزادی/ دفاع ضرغامی از «چلمن سیزدهم» و انتصابات «صداوسیمایی» در وزارت میراث‌فرهنگی

0 انتشار:

صدای میراث: سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شب گذشته پنجم شهریور سالجاری در برنامه جهان آرا در شبکه افق سیما حضور یافت و با یک گفت‌وگوی چالشی از سوی مجری این شبکه روبرو شد.

انتصابات او در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و همچنین دلیل انتصاب شخص وی به عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بدون اشراف و آشنایی به هیچیک از حوزه‌های فعالیت این وزارتخانه یکی از چالش‌های جدی ضرغامی در این برنامه بود.

ضرغامی اما به دفاع از خود پرداخت و گفت که این سوال نشان می دهد شما با نظام مدیریتی در کشور آشنا نیستید و تقصیری هم ندارید. من رییس سازمان صداوسیما بودم و به این واسطه با تمام حوزه‌های مدیریتی کشور به دلیل جلسات مداوم و نوع مدیریت آشنایی داشتم. البته خودم علاقه داشتم به دولت مشاوره دهم اما رییس جمهوری تاکید داشتند که حتما بنده در مدیریت کشور حضور داشته باشم و به همین دلیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگر و صنایع دستی را برعهده بنده گذاشتند.

این موضوع که عزت‌الله ضرغامی تا چه اندازه در مقام دفاع از اقدامات خود در شبکه افق و در یک برنامه چالش موفق ظاهر شده است البته به برداشت مخاطبان از نظراتش بازمی‌گردد. اما برخی تحلیلگران حوزه‌های مرتبط با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی معتقدند، عزت‌الله ضرغامی کنار رینگ گفت‌وگو با مجری شبکه افق گیر افتاد و چندان سربلند از این گفت‌وگوی انتقادی بیرون نیامد.

او انتقادها به انتصاب رییس موزه فرش ایران که از فعالان حوزه کودک بود و چند کتاب در حوزه کودک منتشر کرده است و حتی پیش از انتصاب در این سمت به فعالیت در حوزه تفریحی و شادی آفرین برای کودکان مشغول و طراح بازی‌های کودکانه بود برنتافت. عزت الله ضرغامی در واکنش به سوال مجری شبکه افق که از او پرسید چرا «چلمن سیزدهم» را به مدیریت موزه ملی فرش ایران منصوب کرده‌ای؟ از این سوال برآشفت و با تذکر به مجری برنامه گفت: وقتی برنامه‌ای از تلویزیون زنده پخش می‌شود، مطالعه کنید که راجع به چه کسی چه می‌گویید؟

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البته این بخش از گفت‌وگو و جدل را در متن منتشر شده از این گفت‌وگوی تلویزیونی سانسور کرده و بطور کامل این بخش از گفت‌وگو را در خبری که برای رسانه‌ها ارسال کرده و در خبرگزاری خود منتشر کرده است بیرون کشیده و چند دقیقه از گفت‌وگوی زنده ضرغامی درباره مدیر موزه ملی فرش ایران را بطور کامل حذف کرده است.

«چلمن» خان رییس موزه ملی فرش ایران شد

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اما انتقادها به انتصاب رییس موزه ملی فرش ایران را که عضو انجمن پیپ ایران بود و تا پیش از انتصاب به عنوان مدیر موزه ملی فرش ایران در فضای مجازی با نامگذاری خود به «چلمن سیزدهم» به تبلیغ پیپ و توتون می‌پرداخت، به «جریان چپ» و «مافیای وزارتخانه» ننسبت داد و گفت: درباره مدیر موزه فرش دو ایراد گرفته بودند که از سوی جریان چپ و مافیای این وزارتخانه بود و باید با آن‌ها برخورد می‌کردیم. ما هر کجا زیر میز زدیم صدای یک عده بلند شد، انتصاب مدیر موزه فرش هم یکی از همان زیر میز زدن‌ها است؛ مدیری که از نظر من نمی‌توانست منویات ما را برای رونق کار اجرا کند، عوض کردیم. بعد یک عده گفتند ایشان در صفحات اینستاگرامش پیپ کشیده و به پیپ هم علاقه دارد. یکسری هم گفتند ایشان شخصیت طنز «چلمن سیزدهم» بوده است. اولا پیپ کشیدن چه اشکالی دارد، ‌بزرگان ما در کشور یک دوره‌ای اهل پیپ بودند، بعدها کنار گذاشتند. هیچ اشکالی هم ندارد. خیلی از روشنفکرها و همان‌هایی که ایراد گرفتند، پیپ می‌کشند و عکس هم می‌گیرند که بگویند ما روشنفکریم، به این که رسیدند گیر پیپ داشتند؟ اگر آدم فرهنگی آنقدر سیلقه داشته باشد که مخاطب را بشناسد، شخصیت طنز تعریف کند و حرف‌های فرهنگی و سیاسی را به طنز بیان کند که خیلی هم خوب است، یک توانمندی مضاعف است. ما «گل آقا» را داریم، «گل آقا» آدم سبکی بود؟ خود من هم یک کانال خمیازه راه‌اندازی کرده بودم که ظاهرش طنز بود و جدی‌ترین حرف‌های سیاسی و فرهنگی را آنجا مطرح می‌کردم. آقای نوروزیان (مدیر موزه فرش) فردی با مطالعه، فرهنگی، ادیب و شناخته شده است، اگر شخصیت طنز چلمن سیزدهم را خلق کرده است و در صفحاتش حرف‌های جدی می‌زند، جزو فضائلش است. مسخره نکنید.

مجری جهان آرا همچنین از انتصاب مدیران صداوسیما در وزارت میراث‌فرهنگی انتقاد کرد و اعلام کرد که این انتصاب‌ها در وزارت میراث فرهنگی تخصصی نیست. اما عزت‌الله ضرغامی نمره عالی به انتصاب‌های خود داد و گفت که «از نظر خودم این انتصاب‌ها یکی از بهترین نمره دوره مدیریتی من را دارد.»

او گفت: حدود ۲۰ مدیر دهه شصتی را در رده‌های بالا و مدیران ارشد وزارتخانه منصوب کردم که کمتر جایی این تعداد مدیریت جوان را دارد. معاونت گردشگری که بخش زیادی از مسائل وزارتخانه ما به آن مربوط می‌شود، مدیر دهه شصتی دارد که جزو افراد درجه اول گردشگری است؛ شخصی ایدیولوژیک که در گردشگری سابقه دارد. اگر دو نفر مدیر متخصص در گردشگری بخواهیم پیدا کنیم حتما یک نفرشان آقای دکتر شالبافیان است. بسیار هم از عملکردش راضی هستم. در استان‌ها و شرکت‌های بزرگ وزارتخانه نیز از امکان جوان‌گرایی استفاده کردم. البته در کنار آن‌ها مدیران با تجربه و باسابقه را قرار دادم چون به هماهنگی مدیریتی خیلی اعتقاد دارم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از انتصاب خود در معاونت میراث فرهنگی، یعنی جایگزین کردن علی دارابی معاون سابق صداوسیما با محمدحسن طالبیان معاون وقت میراث فرهنگی کشور دفاع کرد و گفت: آقای دارابی یکی از بهترین و موفق‌ترین مدیران صداوسیما بوده و به گفته بسیاری از کارشناسان، یکی از موفق‌ترین معاونان میراث‌فرهنگی است. تردید نکنید. اگر کسی ضعیف باشد بعد از مدتی او را عوض می‌کنم، اصلا تعارف ندارم. کارنامه ایشان را بررسی کنید و ببینید کدام یک از کارهایی که آقای دارابی انجام داده در گذشته صورت گرفته است؟

عزت‌الله ضرغامی در این گفت‌وگو از وجود فساد در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وجود امضاهای طلایی در این وزارتخانه خبر داد و گفت: وارث یک نظام اداری ناکارآمد و پوسیده هستیم که مثل بختک روی کشور افتاده و هر اقدام تحولی را مانع می‌شود و فکر می‌کنم یکی از خطرات دولت آقای رییسی می‌تواند همین باشد. این نظام اداری فسادآفرین اجازه نمی‌دهد کارهای درست تحولی انجام شود. بسیاری از مجوزها که به خیابان آزادی و به وزارت میراث‌فرهنگی برمی‌گشت، موجب فساد اداری و امضای طلایی می‌شد. اگر شخصی برای فعالیتی مجوز نیاز داشت باید به وزارتخانه مراجعه می‌کرد. اولین کاری که کردم نشست نهضت تفویض اختیار برگزار کردیم تا ماموریت‌ها را به بخش‌های صنفی در سراسر کشور منتقل کنیم. هفت جلسه افق تحول در وزارتخانه برگزار کردیم که برای تمام مدیران تازگی دارد. نگاه آن‌ها را عوض کردیم و شجاعت تزریق کردیم. مدیر محافظه‌کار به درد سیستم و کار انقلابی نمی‌خورد. اگر می‌گویم بزنیم زیر میز منظورم دور زدن قانون نیست، بلکه روش اجرایی قانونی است. مدیران ما باید شجاعت داشته باشند.

وزیر میراث‌فرهنگی همچنین به موضوع حفاری‌های غیرمجاز هم اشاره کرد و گفت: وظیفه کاوش، تحقیق و بیرون آوردن اشیاء تاریخی فقط متعلق به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. هیچکسی نباید در این‌باره دخالت کند. داشتیم دستگاه نظارتی و اطلاعاتی که به خود اجازه می‌داد، حکم قضایی می‌گرفته یا نمی‌گرفته، جایی را قُرق می‌کرده و این کار را انجام می‌داده است. بعضا اگر مدیر ما می‌خواسته دخالت کند برای آن پرونده درست می‌کردند. من وقتی آمدم با صدای بلند اعلام کردم، جز میراث فرهنگی دیگران حق ندارند نسبت به یک منطقه میراثی که آدرسش را می‌دهند که آنجا می‌تواند دفینه ارزشمند داشته باشد، اقدام کنند. آنقدر با صدای بلند این موضوع را گفتم که دستگاه‌های دیگر مطلع شدند و مدیران ما شجاعت پیدا کرده‌اند.

ضرغامی البته به چالش‌های موجود در حوزه‌های مختلف این وزارتخانه از جمله در بخش گردشگری نیز اشاره کرد و گفت: زیرساخت‌های ما کلا مشکل جدی دارند. جلسات زیادی با دستگاه‌های مختلف گذاشتیم تا مشکل زیرساخت‌ها حل شود. در گردشکری دریایی صفر بودیم در حالی که ۵۴۰۰ کیلومتر سواحل داریم. در این باره با مسئولین جزایر برای کشتی‌های کروز جلسه دارم تا برای بازی‌های قطر گردشگری دریایی را راه‌اندازی کنیم.

او افزود: هنوز امکان پهلو گرفتن کشتی‌های بزرگ نیست اما با رئیس بنادر کشتیرانی جلساتی داشتم تا مشکلات این حوزه حل شود همین الان ایرلاین‌های ما مشکل دارند، اشتباه کردند و گفتند اگر گردشگران خارجی بیایند، باید پول بیشتری برای هواپیما پرداخت کنند. هر چند مصوبه لغو شد اما ایرلاین‌ها هنوز در بخش قیمت مشکل دارند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین گفت: مراکز اقامتی ما خوب نیست و تعداد هتل‌های با کیفیت بالا محدود است. تعداد هتل‌های ما کمتر از فقط استانبول است. ۶هزار مراکز اقامتی داریم که زیر ۶۰هزار اتاق دارد. با سیاست‌هایی که داشتیم رونق جدی در مجوزها و ساخت مراکز اقامتی داشتیم. ۳۶۴ پروژه در هفته دولت به ارزش ۱۱ هزار میلیارد تومان افتتاح می‌شود. ما دنبال گردشگری ارزان هستیم. بسیاری از مردم ما قدرت سفر ندارند. به هتل‌های دو ستاره و مهمانسراها وام می‌دهیم و سال گذشته ۳۷۰۰ میلیارد تومان وام تبصره ۱۸ دادیم و جزو دستگاه‌های اول بودیم.

ضرغامی اعلام کرد: یکی از مشکلات ما نظام آماری صحیح است. منابعی که باید آمار بدهند آمارشان متفاوت است، نظام آماری را با کمک دستگاه‌های دیگر یکسان می‌کنیم. هیچ آمار قطعی نمی‌توانیم اعلام کنیم. گردشگری و سفر حق همه مردم است و اقتصاد ما به همین دلیل پایدار است. مردم ما و طبقه فرودست باید کفی از سفر را داشته باشد. ما از اول روی سفر ارزان‌قیمت برنامه‌ریزی کردیم. همین الان بخش‌هایی از وزارتخانه را برای انجام این کار صحبت کردیم و مهمانسراهای ارزان قیمت برای مردم در نظر گرفتیم تا سفر ارزان قیمت رقم بخورد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید