جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

الواح هخامنشی در مخزن موزه ملی ایران نگهداری می‌شوند/جبرئیل نوکنده: مخزن موزه ملی ایران از امن‌ترین مخازن جهان است/وضعیت ساماندهی مخزن موزه ملی ایران همچنان مبهم است

0 انتشار:

صدای میراث: رئیس موزه ملی ایران معتقد است، مخزن موزه ملی ایران یکی از امن‌ترین مخزن‌های موزه‌های جهان است.  به گفته او، قبل از آنکه ۱۷۸۳ لوح هخامنشی وارد ایران شود جایی مخصوص و استاندارد در مخزن موزه ملی ایران برای الواح هخامنشی در نظر گرفته شد.

به گزارش صدای میراث، سال‌ها است که وضعیت نامناسب مخزن موزه ملی ایران یکی از نگرانی‌های دوستداران میراث‌فرهنگی است و حتی زمانی که در دولت احمدی‌نژاد، درهای مخزن موزه ملی ایران در یک اقدام نمایشی به روی خبرنگاران گشوده شد، نه تنها خبرنگاران که مسئولان آن زمان نیز آثار ارزشمند داخل مخزن موزه ملی ایران را در وضعیت نامناسب مشاهده کردند و این اقدام نمایشی به یک آبروریزی میراثی تبدیل شد.

اکنون و در دولت تدبیر و امید شنیده می‌شود، ساماندهی مخزن موزه ملی ایران به شکل مناسب صورت گرفته است. اما هنوز هیچ تصویر یا گزارشی از وضعیت ساماندهی مخزن موزه ملی ایران منتشر نشده است.

با این حال رئیس موزه ملی ایران در مراسم رونمایی از ۱۷۸۳ لوح هخامنشی خبر داده است که مخزن موزه ملی ایران یکی از امن‌ترین مخازن جهان است که دارای استانداردهای موزه‌ای است.

به گفته جبرئیل نوکنده، پیش از آنکه ۱۷۸۳ لوح هخامنشی وارد ایران شوند، محل مناسب و استاندارد برای نگهداری از الواح هخامنشی در نظر گرفته شد و  هیات عالی کارشناسی نیز از آن دیدار کرده‌اند.

او گفت: همانطور که ۳ میلیون اثر تاریخی در شرایط استاندارد در مخزن موزه ملی ایران نگهداری می شوند، الواح هخامنشی نیز دارای همین شرایط استاندارد هستند.

به گفته نوکنده، موزه ملی ایران دارای دپارتمان کتیبه باستان است و کارشناسان آن نیز شیوه مطالعه و مواجهه با یک اثر تاریخی را می‌دانند.

اظهارات رییس موزه ملی ایران در شرایطی صورت می‌گیرد که موزه ملی ایران هنوز درهای مخزن این موزه را به روی خبرنگاران نگشوده است تا مشخص شود آیا ساماندهی این مخزن آنطور که رییس موزه ملی ایران گفته است صورت گرفته یا آن که مخزن موزه ملی ایران همان شرایط دوران احمدی‌نژاد را دارد؟

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید