سه شنبه, ۰۷ فروردین, ۱۴۰۳

رییس موسسه شرق‌شناسی شیکاگو: تاریخ دقیق بازگشت دومین محموله الواح هخامنشی مشخص نیست

0 انتشار:

صدای میراث: چهارمین محموله الواح هخامنشی متشکل از ۱۷۸۳ تبلت (گل نبشته)هخامنشی، پس از ۸۰ سال انتظار و در طی یک فرآیند پیچیده حقوقی شامگاه دوشنبه به ایران رسید و در سکوت کامل خبری تحویل مقامات و مسئولان وزارت میراث فرهنگی شد.

دکتر «کریستوفر وودز» رئیس موسسه شرق‌شناسی شیکاگو که به همراه دو تن از متخصصان آن موسسه و همراه با الواح هخامنشی، برای نخستین‌بار به ایران آمده است، صبح امروز (چهارشنبه ۱۰ مهرماه) در نشست خبری که در رابطه با همین موضوع برگزار شد، در حضور خبرنگاران از بازگشت تمامی الواح هخامنشی به ایران طی سه مرحله خبر داد.

رئیس موسسه شرق‌شناسی شیکاگو اعلام کرد: موسسه شرق‌شناسی شیکاگو امیدوار است که هزاران لوح هخامنشی که هنوز تعداد آن‌ها نیز مشخص نیست در آینده به ایران بازگردد.

وودز با تاکید براینکه بازگشت الواح هخامنشی موسسه شرق‌شناسی شیکاگو مستلزم رای و نظر اصلی دپارتمان خزانه داری آمریکا است گفت: ما امیدواریم که روند اولین محموله الواح هخامنشی مسیر را برای ارسال دیگر محموله ها باز کند چراکه ارسال این الواح به ایران نیاز به مجوز دولتی دارد که موسسه شرق‌شناسی شیکاگو روی آن کنترلی ندارد.

او حتی تاکید کرد: موسسه شرق‌شناسی شیکاگو تنها نقش تسهیل‌گری در ورود الواح هخامنشی به ایران دارد و نمی‌تواند تضمین کند که این اشیاء به ایران بازمی‌گردند.

با این حال مسئولان وزارت میرا‌ فرهنگی کشور، نگاه خوشبینانه‌ای نسبت به ورود مابقی الواح هخامنشی به ایران دارند.

«علی اصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی، بدون آنکه در نشست خبری حضور یابد تنها در مراسم رونمایی از الواح هخامنشی حاضر شد و در جمع خبرنگاران تنها به گفتن «خبر خوشحال کننده دیگری در راه است» بسنده کرد.

او گفت: قرار است به زودی یک خبر خوشحال کننده که هم اکنون در حال پیگیری آن هستیم به مردم هدیه کنیم. آن خبر نیز درباره الواح تاریخی است که باید به کشور بازگردانده شود.

خبر خوبی که مونسان مطرح کرده است، ممکن است مربوط به دومین محموله ارسال الواح هخامنشی باشد. اما رئیس موسسه شرق‌شناسی شیکاگو در نشست خبری رونمایی از الواح هخامنشی تاکید کرده است که تاریخ دقیق بازگشت دومین محموله از الواح مشخص نیست.

محمدحسن طالبیان که از مدتها قبل ماجرای بازگشت الواح هخامنشی را پیگیری می‌کرد نیز در نشست خبری رونمایی از الواح هخامنشی گفت: از زمان موفقیت ایران در دادگاه دیوان عالی مکاتبات انجام شد تا تمامی الواح به صورت یکجا به ایران بازگردانده شود که همان زمان اعلام شد تعدادی در مرحله اول ارسال می شود و مابقی در مراحل دیگر. بعد از شنیدن این خبر بلافاصله با ارسال ایمیل خواستار بازگشت تمامی الواح شدیم. اما اصرارشان بر این بود که طی دو مرحله به اجرا برسد و به فوریت بقیه نیز برگردد.

کریستوفر وودز نیز در این ارتباط گفت: هدف این است که هر چه سریع‌تر این آثار را برگردانیم. اما چند عامل وجود دارد که مانع می‌شود، بنابراین نمی‌توانیم همه آن‌ها را در یک محموله ارسال کنیم. چون محافظت از این آثار بسیار سخت است و ممکن است وقتی یکجا آنها را ارسال می کنیم، به این آثار صدمه وارد شود.

به گفته او، یکی از مشکلات دیگر بسته‌بندی این آثار برای ارسال بود. این آثار با استانداردهای بین‌المللی بسته‌بندی شده‌اند و هشت‌ماه بسته‌بندی این تعداد اثر طول کشید. مشکل دیگر گواهی برای ارسال آن‌ها بود. با وجود مشکلاتی که گفته شد، تصمیم گرفتیم این تعداد را به ایران ارسال کنیم. اکنون موانع قانونی را یاد گرفته ایم و بنابراین راه برای برگشت بقیه آثار باز خواهد شد.

وی افزود: اگر می خواستیم همه این آثار را یکباره ارسال کنیم پروسه بسته بندی و روند آن سال ها طول می کشید، بنابراین ناچار شدیم بخشی از آن را برگردانیم.

درحال حاضر طی سه مرحله، نخستین‌بار ۱۷۹ قطعه در سال ۱۹۲۷ و در سال ۱۳۲۹ حدود ۳۷ هزار قطعه و در سال ۱۳۸۳، نیز ۳۰۰ قطعه از الواح هخامنشی وارد موزه ملی ایران شده است. محموله‌ای که هم اکنون متشکل از ۱۷۸۳ لوح هخامنشی است، در واقع چهارمین محموله دانشگاه شیکاگو است که شامگاه دوشنبه وارد ایران شد. اما پرسش اینجاست که الواح هخامنشی چقدر توانست به گسترش مطالعات پژوهشگران کمک کند و پاسخی روشن برای کاوشگران و باستان‌شناسان دوره هخامنشی داشته باشد؟

وودز می‌گوید: یکی از اهداف ما این بود که در وحله نخست با تمام وجود از این گنجینه ارزشمند محافظت کنیم و در مرحله دوم به با مطالعات و تحقیقات صورت گرفته بتوانیم به رمزگشایی از این الواح بپردازیم.

پرفسور متیو استلپر، یکی دیگر از متخصصان موسسه شرق‌شناسی شیکاگو تاکید کرد: با اینکه نتایج تحقیقات را می‌توان در وبسایت آنلاین مشاهده کرد اما امیدواریم که تحقیقات روی این الواح هیچ وقت به پایان نرسد.

در این خصوص جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران نیز گفت: تاکنون نتایج گام به گام این الواح در اختیار موزه ملی ایران  قرار گرفته و توسط پرفسور ارفعی نیز ترجمه شده است.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی نیز اعلام کرد: مطالعه و تحقیق بر الواح هخامنشی پایان ندارد. هر چند افراد معدودی هستند که می‌توانند این الواح را خوانش و رمزگشایی کنند، اما تحقیقات ادامه دارد و در نظر داریم تهران به مرکز پر جنب‌وجوش مطالعات الواح هخامنشی تبدیل شود.

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید