چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

امکان دسترسی پژوهشگران به اطلاعات مرکز اسناد و کتابخانه پژوهشگاه فراهم شد

0 انتشار:

پایگاه اطلاعاتی آذرسا به نشانی lib.richt.ir امکان دسترسی به بیش از ۸۰ هزار رکورد اعم از کتابهای فارسی، لاتین، مقالات، گزارش ها، مواد دیداری شنیداری و دیگر انواع منابع موجود در مرکز اسناد و کتابخانه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری را برای پژوهشگران فراهم می کند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، فریبا فرزام رییس مرکز اسناد و کتابخانه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این مطلب را در« نشست تخصصی هفته پژوهش»  مطرح کرد و افزود :  اسناد به عنوان بخشی از یادواره های مشترک مردم جهان، نقش مهمی در حفظ هویت ملی، دینی و فرهنگی گذشته و حال دارد به همین دلیل آرشیوها را پلی میان گذشته و آینده می دانیم.

او با بیان اینکه یکی از ویژگی های مهم در آرشیوها، سازمان یافتگی آن هاست تصریح کرد : آرشیو بر اثر فعالیت  و کار سازمان ها یا افراد ایجاد می شود و رشد و توسعه پیدا می کند ولی آرشیو تنها برای نگهداری اسناد قدیمی و تاریخی نیست، بلکه اسنادی که در زمان حال و آینده نیز به وجود می آید و به نحوی ارزش نگهداری دائم پیدا می کند منابع آرشیوی تلقی می شود.

به گفته فرزام آرشیوها دارای کارکردها و وظایف مهمی هستند که از جمله این وظایف، حفظ و نگهداری اسناد است.

او افزود : مرکز اسناد پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از مراکز آرشیوی با وظایف ملی در کشور است که در راستای فعالیت های سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری  و به منظور ارائه خدمات به پژوهشگران و علاقه مندان، فعالیت می کند.

به گفته رییس مرکز اسناد و کتابخانه پژوهشگاه  ،این مرکز با گردآوری انواع مدارک اعم از منابع چاپی و غیرچاپی در زمینه های باستان شناسی، مرمت، معماری و شهرسازی، مردم شناسی، زبان و گویش، موزه داری، هنر، گردشگری، ایران شناسی و دیگر شاخه های مرتبط با میراث فرهنگی به زبان های فارسی، لاتین و عربی فعالیت دارد.

او با بیان اینکه مرکز اسناد و کتابخانه در چارچوب تشکیلات پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، یکی از مدیریت های معاونت پژوهشی است افزود : این مرکز که در گذشته با عنوان مرکز اسناد و مدارک میراث فرهنگی در حوزه معاونت پژوهشی سازمان میراث فرهنگی کشور فعالیت می کرد  همزمان با تغییرات تشکیلاتی این سازمان در سال ۱۳۸۲ و تشکیل پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سال ۱۳۸۳، با عنوان جدید مرکز اسناد و کتابخانه در زیرمجموعه این پژوهشگاه به کار خود ادامه داد.

وی گفت : هسته اولیه منابع این مرکز از انتقال منابع موجود در سازمان ها و مراکزی که سازمان میراث فرهنگی کشور از ادغام آن ها تشکیل شد پدید آمده است.

به گفته فرزام ، موضوعات اصلی منابع اطلاعاتی موجود در این مرکز با تنوع شکلی قابل توجه اعم از کتاب، نشریه، گزارش، عکس، فیلم، نقشه و بسیاری انواع شکلی دیگر به مرور زمان به تمام موضوعات مرتبط با میراث فرهنگی، هنرهای سنتی و گردشگری توسعه یافته است.

او تصریح کرد : زبان اصلی منابع این مرکز فارسی است ولی کتاب ، نشریه و دیگر مدارک نیز به زبان های انگلیسی، فرانسه، آلمانی و سایر زبان ها گردآوری شده  و پایگاه اطلاعاتی آذرسا با نشانی lib.richt.ir، امکان دسترسی به اطلاعات منابع موجود در این مرکز را برای پژوهشگران فراهم می کند که مراحل استفاده از آن در بخش فراخوان سایت پژوهشگاه (richt.ir) موجود است .

وی در ادامه نکات کلی و رئوس فعالیت های انجام شده در مرکز اسناد پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در دوره زمانی یکساله از مهر ۱۳۹۶ تا مهر ۱۳۹۷ را به همراه تصاویر ارایه کرد .

اوسامان دهی و نظافت مخازن مرکز اسناد،  وضعیت ورودی مرکز اسناد پس از انتقال مدارک میراث استان تهران، قرائت خانه بعد از سامان دهی اسناد، آماده سازی انبار جدید، سامان دهی تابلوهای نمایشگاهی، سامان دهی گزارش ها ، پایش محیطی مرکز اسناد و کتابخانه، نقشه های بناهای تاریخی، عکس ها، نگاتیو، تهیه فهرست و آمار منابع دیجیتال موجود در مرکز اسنادو… را بخشی از این فعالیت ها اعلام کرد .

فرزام در ادامه با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در کتابخانه پژوهشگاه ؛ آماده سازی انبار جدید ، ساماندهی ۳۵۰تابلوی نمایشگاهی ، بهبود فضای کار و ایجاد قرائت خانه برای ارایه خدمات آرشیوی ، پایش شرایط محیطی ، آماده سازی ۲۴۰۰گزارش از مدارک میراث فرهنگی ، قفسه خوانی موجودی کتابخانه و…را از فعالیت های سال گذشته این مرکز اعلام کرد .

رونمایی از ۱۲عنوان کتاب در حوزه میراث فرهنگی

در ادامه این نشست افشین کرمی رییس مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به ارایه گزارشی از انتشارات ، نمایشگاه ها ، دستاوردهای حوزه پژوهش و … پرداخت .

او با اشاره به رونمایی از ۱۲عنوان کتاب جدید در مراسم افتتاحیه هفته پژوهش افزود :کتابهای ارزشمندی در حوزه های مختلف میراث فرهنگی اعم از باستان شناسی ، حفاظت و مرمت ، گردشگری ، مردم شناسی و … در سال پژوهشی گذشته از سوی این مرکز به چاپ رسیده است .

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید