جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

انتشار آنلاین جزییات آثار ملی تا ۴ ماه دیگر/حریم اسپهبد خورشید در صورت اشکال بازنگری می‌شود

0 انتشار:

صدای میراث: مدیرکل دفتر حفظ و احیای بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی درخصوص وضعیت ابهام‌آمیز در دسترس نبودن نقشه‌های تعیین حریم و حرایم بازنگری شده در دفتر ثبت آثار تاریخی و فرهنگی معاونت میراث‌فرهنگی کشور به صدای میراث گفت: بزودی تمامی اطلاعات مربوط به آثار ثبت ملی شده کشور و نقشه حریم و حرایم اصلاح شده آثار تاریخی در سامانه پرونده الکترونیکی آثار ثبت ملی شده ایران در اختیار دستگاه‌های مرتبط قرار می‌گیرد و بخشی از آن‌ها نیز در دسترس عموم مردم و خبرنگاران قرار می‌گیرد.

سیدهادی احمدی گفت: براساس تعهدی که دفتر حفظ و احیاء بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی به رییس سازمان میراث‌فرهنگی داد، طراحی این سامانه از ابتدای سالجاری با همکاری بخش انفورماتیک سازمان میراث فرهنگی انجام شد و در فروردین یا اردیبهشت ماه سال آینده این سامانه کار خود را آغاز می‌کند.

حذف شخص‌محوری از پرونده آثار ملی کشور

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی تاکید کرد: با این اتفاق تمامی اطلاعات مربوط به آثار ملی کشور و نقشه حریم و حتی نقشه بازنگری حرایم نیز در این سامانه قرار می‌گیرد و افراد می‌توانند با جستجوی یک اثر به تمامی جزییات پرونده اثر، عرصه و حریم آن و حتی گزارش‌های منتشر شده در مورد این اثر دسترسی داشته باشند.

احمدی گفت: با راه‌اندازی سامانه پرونده الکترونیکی آثار ثبت ملی شده کشور سیستم اتوماسیون جایگزین شخص محوری می‌شود و دسترسی به پرونده‌ها و جزییات آثار تاریخی امکانپذیر است.

وی گفت: قرار است این سامانه در هفته میراث‌فرهنگی و در اردیبهشت ماه سال ۹۸ رونمایی شود اما دفتر حفظ و احیاء بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی تلاش می‌کند تا این سامانه را در روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در فروردین‌ماه سال آینده رونمایی کند.

او تاکید کرد: در سامانه الکترونیکی پرونده آثار ملی کشور حتی مشخصات کارگاه‌های مرمت و گزارش وضعیت آنلاین آن‌ها نیز قرار دارد.

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی همچنین درخصوص مسایل مطرح شده در مورد غار دژ اسپهبد خورشید و تلاش‌ها برای بازنگری حریم این اثر ثبت ملی شده با هدف کوچکتر شدن حریم اثر برای تداوم فعالیت‌های معدنی گفت: اگر این کار صورت گرفته باشد رفتار اشتباه است.

او افزود: تعیین حریم آثار تاریخی به ادارت کل میراث فرهنگی استان‌ها تفویض شده است و روال این گونه است که استان به دو طریق امانی توسط کارشناس اداره میراث فرهنگی یا گرفتن مشاور تعیین حریم می‌کند.

احمدی ادامه داد: پس از آن حریم یک اثر در شورای حریم استان تصویب می‌شود و به شورای حریم سازمان میراث فرهنگی برای تایید نهایی ارجاع می‌شود که ممکن است این شورا ایراداتی به حریم تصویب شده توسط استان وارد کند و در این صورت بازنگری حریم دوباره توسط استان انجام می‌شود و به شورای حریم سازمان میراث‌فرهنگی می‌آید. بعد از تصویب نهایی نیز حریم اثر توسط رییس سازمان میراث فرهنگی به سایر مقامات ابلاغ می‌شود.

امکان بازنگری مجدد حرایم

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بافت‌ها، بناها و محوطه های تاریخی در پاسخ به این سوال صدای میراث که در صورت اصرار بر تعیین حریم یک اثر با اعمال فشارهای استانی و تصویب آن در شورای حریم سازمان میراث‌فرهنگی کشور بدون آن که اطلاعی از نوع تعیین حریم یک اثر وجود داشته باشد، آیا امکان بازنگری مجدد در تعیین حریم امکانپذیر است؟ گفت: این امکان وجود دارد و اتفاقا موارد مربوط به اصلاح حریم سختگیرانه‌تر از تعیین حریم اولیه است. چون نیازمند طرح توجیهی است تا مشخص شود چرا حریم باید اصلاح شود و پس از آن مدیرکل استان می‌گوید که باید اصلاح شود و می‌رود در شورای استان و بعد هم در شورای حریم سازمان تصویب می‌شود و در اینصورت حریم قبلی کان لم یکن می‌شود. بنابراین اگر یک حریم دچار مشکل باشد دفتر ثبت یا معاون میراث فرهنگی یا پایگاه‌ها یا حتی مدیرکل استان می‌توانند بگویند که حریم اثر باید بازنگری شود.

حریم اسپهبد خورشید هم در صورت اشکال اصلاح می‌شود

او با اعلام این که دفتر حفظ و احیاء بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی در پروسه تعیین حریم نقشی ندارد افزود: وظیفه این دفتر آن است که از حریم ابلاغ شده آثار تاریخی حفاظت کند. با این حال ممکن است این دفتر متوجه شود حریم یک اثر مناسب نیست. آنوقت با دفتر ثبت و اداره میراث فرهنگی استان برای بازنگری مجدد حریم هماهنگ می‌شود. در مورد غار اسپهبد خورشید هم اگر فردی از این استان به دفتر مراجعه کند و بگوید که حریم این اثر دچار مشکل است همین روال برای بازنگری حریم اثر طی می‌شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید