شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

اولتیماتوم قضایی به شهرداران شهرهای تاریخی/انفصال از خدمت شهردار محدوده تاریخی ارومیه به دلیل تخریب ۱۶۰ پلاک و گذر تاریخی

8 انتشار:

صدای میراث: شهردار منطقه ۴ ارومیه به دلیل رعایت نکردن ضوابط بافت تاریخی در تخریب ۱۶۰ پلاک و گذر تاریخی این شهر به یکسال انفصال از خدمات دولتی محکوم شد.

این حکم همچنین به دلیل استعلام نکردن ضوابط بافت تاریخی از سازمان میراث‌فرهنگی توسط شهرداری منطقه ۴ ارومیه و تخریب و نوسازی ۱۶۰ پلاک و گذر تاریخی در این شهر توسط دادگاه صادر شد.

براساس این حکم شهردار محدوده تاریخی ارومیه به دلیل رعایت نکردن ماده ۱۰۲ قانون شهرداری‌ها و براساس ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی تعزیرات به مدت یک سال از خدمات دولتی محروم است.

پس از انتشار گزارش صدای میراث مبنی بر تخریب و نوسازی ۱۶۰ پلاک و گذر تاریخی در ارومیه و پیگیری‌های حقوقی اداره کل میراث فرهنگی ارومیه و همچنین مکاتبات معاون میراث فرهنگی کشور با معاون شهرسازی و معماری وزارت راه، حکم برکناری شهردار ارومیه صادر شد.

در حکم دادگاه آمده است که شهرداری منطقه چهار ارومیه بدون رعایت ضوابط در استعلام از اداره میراث فرهنگی ارومیه مجوز ساخت و ساز در بافت تاریخی شهر را صادر کرده است.

همچنین تاکید شده است: شهرداری این منطقه بدون توجه به تذکر میراث فرهنگی مبنی بر توقف عملیات ساخت و ساز و همچنین مکاتبه معاون میراث فرهنگی با معاون شهرسازی و معماری وزارت راه که طی آن نیاز به استعلام از سازمان میراث فرهنگی در صدور مجوز ساخت، تذکر داده شده بود و بر ابطال مصوبه کمیسیون ماده ۵ تاکید شده بود صادر شد.

شهردار منطقه ۴ ارومیه بدون توجه به اعلام توقف عملیات عمرانی، اقدام به صدور مجوز تخریب و نوسازی ۱۶۰ پلاک و گذر تاریخی این شهر کرد و براساس حکم دادگاه،  بزه انتسابی محرز دانسته شد و مستند به ماده ۵۷۶ از قانون مجازات اسلامی تعزیرات، متهم به انفصال موقت از خدمات دولتی به مدت یکسال محکوم شد.

سایت صدای میراث، اول خردادماه سال جاری گزارشی از تخریب ۱۶۰ پلاک مسکونی توسط شهرداری بدون استعلام از میراث فرهنگی در بافت تاریخی شهر ارومیه منتشر کرد. در این گزارش کارشناسان میراث فرهنگی از ایجاد معبر ۱۴ متری در کنار خانه ثبت ملی شده انصاری و احداث خیابان ۳۵ متری در خیابان سرداران این شهر خبر دادند.

print

Discussion۸ دیدگاه

  1. سلام وقت به خیر این اقدام میراث فرهنگی عالی بوده تا بیش ازاین به ابنیه تاریخی وفرهنگ کشورمان دست درازی نشود

  2. محمد علیزاده

    اون چیزی که واسه شهرداری مهمه فقط و فقط پوله تازمانی که شاکی نباشه از نظر شهرداری همه چیز با پول قابل حله ..اینجانب ساختمان نوسازی کردم و قبلاً پروانه گرفتم و با وجود استعلام شهرداری از اداره برق قبل از صدور پروانه ساختمانی ، شهرداری
    فضای حریم برق رو در ازای قوس شارع با اخذ عوارض واسم پیشکش کرده (. کنسول ۱۲۰ سانتی )و الان سه ساله نمیتونم واسه مغازه ام برق بگیرم و برق مصرفی ما آزاد حساب میشه

  3. کهنه پرستی تا کی ادامه دارد .بجای این اماکن قدیمی به درد نخور اماکن مدرن چرا ساخته نشود؟ چند درصد از ملت مسکن ندارند و بافلاکت زندگی میکنند ؟ ایا انهاحق حیات ندارند ؟ نگهداری وهزینه کلان به اماکن بجامانده زمان قاجار وقبل از ان تاحالا چه دردی را دواکرده از این به بعد هم بکنه ؟واقعا تعداد زیادی از مسعولین کشور بی سواد ودر راس کار نشسته و ادعا دارند که بیشتر می فهمند .اگر میفهمیدند که الان وضع کشورمان این نبود.و وضع ملتمان این نبود .کشور های عربی حوضه خلیج فارس در چهل وپنجاه سال گذشته معنی تمدن را نمی دانستند .انموقع ایران در چه جایگاهی قرار داشت .چرا یکباره این جایگاه دگرگون شد .همه اینها برمیگردد به کهنه پرستیهای چند سال اخیر .

  4. admin

    سلام و سپاس از توجه شما به این مطلب
    صدای میراث به دلیل احترام به نظرهای متفاوت عقیده شما را منتشر کرده است. اما لازم دانست در واکنش به نظر شما مبنی بر این که حفاظت از بناهای تاریخی کهنه پرستی است، پاسخ بدهد که چنین نیست. اگر در اینترنت جستجو کنید یا حتی گذرتان به کشورهای اروپایی همچون ایتالیا و فرانسه و اسپانیا و … افتاده باشد خواهید دانست که گرانترین و ارزشمندترین نقاط شهرها و پایتخت‌های اروپایی مناطق تاریخی آن‌ها هستند.
    حتی در کشوری مانند ایتالیا در شهر رم تمامی خیابان‌های شهر به بافت تاریخی و کوچه‌پس کوچه‌های به جای مانده از دوره‌های مختلف تاریخی روم منتهی می‌شود و گرانترین خانه‌ها و رستوران‌ها و اماکن تفریحی و فرهنگی و اقتصادی این شهرها در بافت‌های تاریخی متمرکز شده‌اند.
    نظری که مطرح کرده‌اید و فرموده‌اید از آنجا که مردم مسکن ندارند و با فلاکت زندگی می‌کنند پس باید احتمالا بناهای تاریخی را تخریب کرد و جای آن‌ها آپارتمان ساخت و … نظریه‌ای منسوخ شده است و حتی غنی‌ترین کشورهای جهان هم در مورد بافت‌ها و بناهای تاریخی‌شان چنین تفکری ندارند. موضوع تامین مسکن مساله دیگری است که می‌تواند راهکارهای دیگر داشته باشد نه آن که بولدوزر بیاندازند و بافت‌های تاریخی و زنده کشور را ویران کنند.
    شما به کشورهای عربی اشاره کرده‌اید. احتمالا منظورتان امارات متحده عربی، قطر یا حتی عربستان است. آیا آن‌ها هم بافت‌های تاریخی‌شان را ویران کرده‌اند تا برج و مسکن بسازند؟ قطعا چنین نیست. بیایان‌های خشک و لم یزرع عربستان و امارات به جای نابود کردن بافت اندک تاریخی‌ تبدیل به آن چیزی شده‌اند که امروز مشاهده می‌کنیم و مشکل مسکن را هم حل کرده اند.
    بافت‌ها و بناهای تاریخی هویت معماری و تمدنی هر کشوری هستند و باید به خوبی از آن‌ها حفاظت شود. این یک نظریه پذیرفته شده حتی در همان کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس است. بنابراین ارزش دادن به نشانه‌های هویتی و تمدنی دوره های مختلف تاریخی هیچ ارتباطی با کهنه‌پرستی ندارد.

    صدای میراث روزهای خوبی را برای شما خواننده گرامی آرزو دارد
    پیروز و پایدار باشید.

  5. شما عجب کارشناسی هستید که ارومیه رو با پاریس و فرانسه مقایسه کردید. فعلا طرح شما باعث از رونق افتادن ساخت‌وساز و ارزان‌تر شدن مسکن در بافت قدیمی می‌شود. به طوری که هم‌اکنون قیمت مسکن در ریحان‌آباد و سرداران یکی هست. شما اجازه تعریض گذر هم ولی باید بگوییم نمی‌دهید. بگوییم که از چند خانه که کمتر از انگشتان یک دست است، تاریخی وجود ندارد و شما در ایجاد و احیای تاریخ نیستید. فقط دارید تاریخ‌سازی می‌کنید. شما مانع پیشرفت شهر هستید. شما فقط می‌خواستید پولی هم در بیاورید.

  6. admin

    درود بر شما مخاطب گرامی صدای میراث
    در این نوشته هیچ کجا مقایسه‌ای بین ارومیه با پاریس و فرانسه انجام نشده است.
    همچنین از اطلاعات خوبی که در مورد قیمت مسکن در بافت تاریخی و بخش‌های دیگر شهر ارومیه در اختیار صدای میراث قرار دادید سپاسگزاریم.
    بافت تاریخی ارومیه طی سال‌های گذشته دستخوش تغییرات بسیار شد و این شهر در خطر از دست دادن هویت معماری خود قرار گرفت.
    در این خبر البته اقدام به تاریخ‌سازی نشده است و تنها توجه به بافت تاریخی ارومیه مدنظر بود که از تخریب‌های بیشتر در امام بماند.

    سپاس از توجه شما
    صدای میراث

  7. باسلام،این کارها که میراث انجام میده درسته،وخیلی هم عالیه،ولی متاسفانه اینو باید موقع معامله ملک هم تو دفتر خانه ها شرط کنن که کسی مثل من با هزار بدبختی وسه خانواده هستیم پول جمع کردیم که یه خانه فرسوده خریدیم و تخریب کردیم و خواستیم سه طبقه بالای پیلوت درست کنیم،متاسفانه بالای پیلوت یک طبقه میراث مجوز میده،الان شما که دم از کارشناس میزنید اینو هم کارشناسی کنید که الان ما سه خانواده چیکار کنیم.که هرچی داشتیم فروختیم و اومدیم باهم مشارکتی آپارتمان درست کنیم.کدام ارگان پاسخگو میباشد،شما که کارشناس هستید بگید،خودش هم درست روبرو و جنب دو طرف ما آپارتمان ۵طبقه زدن😔😔😔

  8. با سلام..متاسفانه چون ما همیشه دیر به مثال رسیدگی میکنیم..الان قانونی که مجوز ساخت یک طبقه میده باعث بد بختی خیلی ها شده از جمله من که با هزار آرزو خانه کلنگی خریدم..وآلان نمی تونم دو واحد درست کنم .که بتونم پدر و مادرم ببرم پیش خودم..قانون جدید باعث شده ملک من در خ حافظ را نتوانم بفروشم…که ملک مجاور های من پنج طبقه است ومن نمی تونم دو طبقه درست کنم..نوش دارو بعداز مرگ سهراب…به هیچ دردی نمی خوره …دیگه بعضی نقاط بافتش عوض شده …آقایان کارشناس…..

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید