جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

اول مهر به نام شجریان روز ملی موسیقی می‌شود/مدیرعامل خانه موسیقی: درخواست ثبت روز تولد شجریان به عنوان روز ملی موسیقی را به شورای فرهنگ عمومی ارسال کردیم

2 انتشار:

صدای میراث: مدیرعامل خانه موسیقی اعلام کرده است که با تصویب شورای فرهنگ عمومی اول مهر (زادروز استاد محمدرضا شجریان) روز ملی موسیقی نام‌گذاری می‌شود.

حمیدرضا نوربخش که خود یکی از پیشنهاد دهندگان نامگذاری روز تولد استاد محمدرضا شجریان به عنوان روز ملی موسیقی در تقویم رسمی کشور است در این گفت‌وگو اعلام کرده است که خانه موسیقی با ارسال نامه‌ای به شورای فرهنگ عمومی کشور این موضوع را درخواست کرده و درصورت پذیرش این پیشنهاد و تصویب آن از سال آینده اول مهر‌ماه به‌عنوان روز ملی موسیقی در تقویم ملی کشور ثبت می‌شود.

او گفته است این پیشنهاد هم‌اکنون از سوی خانه موسیقی عنوان شده و باید دید از سوی دیگر مسئولان نیز مورد پذیرش قرار خواهد گرفت یا خیر؟

به گزارش صدای میراث، موضوع تدفین پیکر استاد محمدرضا شجریان در آرامگاه فردوسی و همچنین انتخاب روز اول مهرماه سالروز تولد استاد شجریان به عنوان روز ملی موسیقی در تقویم رسمی کشور پیشتر با واکنش هایی مواجه شد و جمعی از کنشگران فرهنگی شامل هنرمندان و دوستداران میراث‌فرهنگی در نامه‌ای به وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به دفن استاد شجریان در آرامگاه فردوسی اعتراض کردند. همچنین در بخشی از این نامه خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده بود که «موسیقی یک میراث معنوی است و به بلندای تاریخ ایران پیشینه دارد و ستارگانی همچون باربد، اسحاق موصلی، فارابی، صفی‌الدین ارموی و عبدالقادر مراغی در آسمان آن درخشیده‌اند. بدیهی است اگر قرار باشد روزی به نام موسیقی ایران در تقویم رسمی کشور ثبت شود، شایسته است این روز به بهانه پاسداشت موسیقیدانان کهن این مرزوبوم که نقشی بی‌بدیل در ماندگاری هویت تاریخی موسیقایی ایرانیان به عنوان یک میراث ناملموس و‌معنوی داشته اند در تقوم رسمی کشور به ثبت برسد.»

هم‌اکنون نیز براساس اطلاع صدای میراث بین هنرمندان موسیقی با خانه موسیقی درخصوص ثبت روز اول مهر به پاسداشت سالروز تولد محمدرضا شجریان استاد آواز ایران به عنوان روز ملی موسیقی در تقویم رسمی کشور، اختلافاتی وجود دارد و برخی هنرمندان معتقدند این روز باید به نام میراث‌داران کهن موسیقی ایران در تقویم ملی کشور ثبت شود.

print

Discussion۲ دیدگاه

  1. ایشون مگه سازنده موسقی ایرانی که بخاطرشان روز میزارین !

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید