پنج شنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳

ایراد شرعی شورای نگهبان به تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی برطرف شد

0 انتشار:

صدای میراث: جلسه‌ کمیسیون مشترک مجلس با اعضای شورای نگهبان برای رفع ایرادات این شورا در مصوبه تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هفته گذشته به پایان رسید و نتیجه آن رفع ایراد خلاف شرع این شورا به مصوبه تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارتخانه شد.

بدین ترتیب تنها یک ایراد دیگر به مصوبه مجلس درخصوص تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باقی مانده است و آن هم موضوع بار مالی تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی است که قرار است این ایراد نیز در جلسه‌ کمیسیون مشترک مجلس که تا پایان سال برگزار می‌شود، برطرف شود.

پیگیری‌های صدای میراث از نمایندگان عضو کمیسیون مشترک مجلس مشخص کرد که تصمیم مجلس برای تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه جدی است و نمایندگان قصد دارند تا پایان سال با رفع ایراد شورای نگهبان تکلیف سازمان میراث‌فرهنگی را مشخص و این سازمان اوایل سال آینده وزارتخانه شود.

قرار بود جلسه بعدی کمیسیون مشترک مجلس با نمایندگان شورای نگهبان این هفته برگزار شود که به دلیل همزمانی با طرح لایحه بودجه این جلسه به تعویق افتاد و آنطور که نمایندگان به صدای میراث گفته‌اند آخرین جلسه کمیسیون مشترک مجلس تا پایان سال تشکیل و ایراد دوم شورای نگهبان درخصوص بار مالی تبدیل سازمان میراث به وزارتخانه پایان همین سال برطرف شود.

مجلس بر تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی اصرار دارد

نمایندگان همچنین به صدای میراث گفته‌اند، مجلس سه مرتبه به طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با رای بالای ۷۰ درصد رای داده است و این موضوع بیانگر اصرار مجلس بر تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است.

نمایندگان مجلس همچنین در جلسه کمیسیون مشترک با نمایندگان شورای نگهبان بر این موضوع اذعان کرده‌اند که کمتر طرح و لایحه‌ای در مجلس همچون طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اصرار شدید نمایندگان مواجه شده است.

نمایندگان مجلس همچنین پیش بینی کرده‌اند که پس از رفع تنها ایراد باقیمانده شورای نگهبان به طرح مجلس برای تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه، طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بار دیگر در صحن مجلس و بدون نیاز به نوبت رسیدگی تصویب و اوایل سال آینده وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل شود.

۴ دلیل مجلس برای تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه

یک عضو کمیسیون مشترک مجلس در پاسخ به این سوال که تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه چه تاثیری بر عملکرد این سازمان خواهد داشت؟ گفت: در ۱۳ سال گذشته ۱۱ رییس در سازمان میراث فرهنگی تغییر کرده است. یعنی به طور متوسط هر سال این سازمان یک رییس جدید دیده است. نخستین اشکال این است که سازمانی با درجه اهمیت بالا تنها به مدت یکسال رییس به خود دیده است که قطعا نمی‌توانسته برنامه‌ریزی بلندمدت برای این سازمان داشته باشد.

این عضو کمیسیون مشترک مجلس دومین ایراد را در صورت وزارتخانه نشدن سازمان میراث‌فرهنگی ضعف نظارت خواند و گفت: بزرگترین ضعف سازمان میراث‌فرهنگی این است که مجلس نظارتی بر این سازمان نمی‌تواند داشته باشد اما وقتی وزارتخانه شود نظارت مجلس بر این سازمان جدی و با قوت ادامه می‌یابد.

به گفته این نماینده مجلس، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تبدیل به یک حیات خلوت شده است که هر شخصی برای وزارت در مجلس رای نیاورد بلافاصله به ریاست سازمان میراث‌فرهنگی گمارده می‌شود.

او چهارمین دلیل بر لزوم تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری را اهمیت موضوع گردشگر خواند و گفت: گردشگری موضوع بسیار مهمی است و باید مستقل باشد تا بتوانند برنامه‌ریزی کند و تبدیل منبع درآمد کشور شود.

نمایندگان برای انتخاب مدیران استانی به وزیر میراث فشار نمی‌آورند

عضو کمیسیون مشترک مجلس همچنین در پاسخ به این سوال صدای میراث که چه تضمینی وجود دارد در صورت وزارتخانه شدن سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نمایندگان مجلس برای انتصاب مدیران کل استانی این وزارتخانه به وزیر میراث‌فرهنگی فشار نیاورند؟ گفت: مگر در حال حاضر که ۲۰ وزارتخانه در کشور وجود دارد نمایندگان مجلس به وزرا برای انتخاب مدیران کل خود فشار می‌آورند؟ هرگز اینگونه نیست و با تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه نظارت بر فعالیت‌های آن از سوی مجلس تشدید می‌شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید