جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

بازخوانی نوستالژی‌های اهواز قدیم در خانه تشکل‌های مردم‌نهاد خوزستان

0 انتشار:

صدای میراث: دومین نشست میراثی خانه تشکل های مردم نهاد خوزستان با عنوان «نوستالژی‌های اهواز قدیم» به روایت یک صحاف قدیمی و چند سینماروی حرفه‌ای قدیمی در اهواز برگزار شد.

به گزارش صدای میراث از اهواز، در این نشست که با حضور علاقمندان به صحافی و سینما برگزار شد «رضا وفا» از صحافان قدیمی با بیش از ۷۰ سال تجربه کاری و نویسنده کتاب‌های متعدد از جمله «تاریخ سینما در اهواز» و رمان‌های «شکوه و جلال»، «چلچله‌ها پرواز می‌کنند» و… به ذکر خاطرات خود و چگونگی ورود به این صنعت و راه‌اندازی نخستین صحافی مستقل اهواز که پیش از راه‌اندازی این صحافی بیشتر صحافان در چاپخانه‌ها یا نوشت‌افزار فروشی‌ها مشغول به کار بودند پرداخت.

رضا وفا سپس از لذت تماشای فیلم‌های روز ایران و دنیا در سینماهای خوزستان و به خصوص اهواز سخن گفت.

از دیگر مهمانان این نشست «احمد مکاری» بود که در تولید ده‌ها فیلم سینمایی، فیلم کوتاه و سریال همکاری داشت و در زمینه پخش فیلم‌های سینمایی در سینماهای خوزستان همکاری چشم‌گیری داشت.

وی نیز به چگونگی تامین فیلم‌های سینمایی و توزیع آن بین سینماهای خوزستان و استقبال شبانه‌روزی مردم از سینماهای اهواز پرداخت و از نبود موزه سینما در استان خوزستان که خاستگاه سینما است انتقاد کرد و خواهان توجه به مطالبات دوستداران سینما شد.

«علینقی طاهری» مدرس سینما و نویسنده کتاب «چهل‌سال سینمای خوزستان» از دیگر مهمانان این نشست بود که به ضرورت تاریخ‌نگاری سینمای خوزستان پرداخت و به تلاش‌هایی که برای تالیفات خود داشت و برای انتشارشان پیگیری‌های مختلف کرده بود پرداخت.

«رضا کیانی» از اهالی تئاتر و مشاور فرهنگی هنری استاندار خوزستان نیز به تصور بسیاری افراد که از تاریخ و فرهنگ در این استان آگاهی ندارد و  از اهواز به عنوان یک صنعت شهر و نه فرهنگ شهر نام می‌برند سخن گفت و یادآور شد: سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی در خوزستان مهمتر از سرمایه‌های صنعتی در خوزستان است.

«مجتبی گهستونی» از روزنامه‌نگاران و فعالان میراث‌فرهنگی خوزستان نیز که برگزاری نشست نوستالژی‌های اهواز قدیم را بر عهده داشت با به نمایش گذاشتن فیلم «اهواز ساتراپ نشین» به کارگردانی احمدرضا بشیری و برش‌هایی از سینمای تابستانی «آریا» اهواز و تصاویری از سینماهای مختلف خوزستان و تولیدات فیلمسازان خوزستان پرداخت و به ضرورت ثبت ملی برخی از این سینماها و ایجاد فرصتی برای بازدید عمومی از آپارات‌خانه، بالکن‌ها، بخش‌های تابستانی و… اشاره کرد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید