پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

تداوم بازنگری عرصه و حریم گورستان باستانی مریان تالش/احتمال کوچک شدن حریم گورستان مریان و آق‌اولر وجود دارد

0 انتشار:

صدای میراث: مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان به همراه فرماندار تالش و نماینده تالش در مجلس شورای اسلامی به بازدید از روند گمانه‌زنی‌ها در بازنگری عرصه و حریم محوطه‌های باستانی و ثبت ملی شده مریان و آق‌اولر در شهرستان تالش پرداختند.

براساس آنچه اداره میراث فرهنگی استان گیلان به صدای میراث ارسال کرده است، گمانه‌زنی در محوطه‌های تاریخی مریان و آق‌اولر تالش به منظور بازنگری در تعیین عرصه و حریم این محوطه‌ها با مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی کشور از ۳۰ تیرماه سالجاری و به سرپرستی رقیه مجتبایی ثبوتی آغاز شده و در حال انجام است.

براساس این گزارش، با توجه به حساسیت موضوع و احکام صادر شده درخصوص تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز از سوی دادستانی شهرستان تالش، مقرر شده است که در فاز نخست بازنگری عرصه و حریم، گورستان مریان ۶ تعیین عرصه و حریم شود.

گورستان تاریخی مریان که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است در روستای مریان حد فاصل رودخانه وَزَن در شرق و رودخانه شوئرجی و مسیر دسترسی به روستای ناوان در غرب واقع شده است.

شهرود امیرانتخابی‌ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان درخصوص بازنگری در تعیین عرصه و حریم گورستان مریان و آق اولر گفته است: «این محوطه‌ها،  پیش از این در سال ۱۳۸۹ و براساس شواهد سطحی به صورت یک مجموعه یکپارچه به وسعت حدود ۴۰۰ هکتار، با عنوان گورستان‌های مریان و آق اولر با شماره ۲۷۴۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، اما عرصه و حریم گسترده پیشنهادی آن، مشکلاتی برای اهالی روستاها ایجاد کرد.»

امیرانتخابی با اشاره به ساخت و سازهای غیرقانونی در عرصه و حریم مجموعه گورستان‌های مریان و لزوم بازنگری در عرصه و حریم پیشنهادی قبلی، افزود: «با توجه به احتمال پراکنده بودن گورستان‌ها در عرصه پیشین، در این طرح بازنگری تلاش می‌شود، عرصه دقیق گورستان‌ها براساس گمانه‌زنی‌ باستان‌شناختی شناسایی و ضوابط مربوط به عرصه و حرایم هر یک باز تعریف شود.

وی تأکید کرد: با انجام بازنگری‌های ضمن حفاظت و حراست از آثار فرهنگی مدفون در دل این گورستان‌ها به برخی ابهامات و استعلامات درباره وجود یا عدم وجود آثار در فواصل میان محوطه‌های گورستانی پاسخ مناسب داده می‌شود.

لازم به ذکر است محمود شکری، نماینده محترم مردم تالش در مجلس و عیسی مهدوی فرماندار محترم شهرستان تالش نیز در بازدید از این محوطه از نزدیک در جریان امور و مشکلات قرار گرفته و خواستار برنامه زمانبندی برای اتمام سریعتر گمانه‌زنی‌ها شدند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید