سه شنبه, ۰۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳

بازگشت مالزی به بازار گردشگری ایران با توریسم زیبایی/سفیر مالزی: از بازار ایران غافل شدیم رقبا جای ما را گرفتند

0 انتشار:

صدای میراث: مالزی بار دیگر و پس از حدود ۵ سال دوری از بازار گردشگری ایران، بار دیگر تصمیم به بازگشت به این بازار پولساز گرفته است.

بازار ایران مالزی را فریب داد و این کشور در حالی که تصور می‌کرد توانسته است بازار گردشگری ایران را تسخیر کند و تبلیغات وسیع در رسانه‌ها و تورهای گردشگری برای سفر به مالزی جواب داده است، از تداوم تلاش‌ها در بازار گردشگری کشورمان غفلت کرد و نتیجه آن شد که حدود ۵ سال از بازار بزرگ گردشگری ایران دور ماند.

مالزی اکنون در نخستین حضور خود پس از چند سال دوری از بازار گردشگری ایران با یک شرکت خدمات زیبایی به ایران آمده است تا بزعم خود گردشگری سلامت آن کشور در ایران را تبلیغ و به جذب گردشگران ایرانی دوستدار سلامتی بپردازد.

براساس همین رویکرد بود که سفیر مالزی در تهران به همراه مدیر بخش خاورمیانه وزارت گردشگری مالزی که در دوبی مستقر است در نشستی خبری تلاش کردند بازار از دست رفته‌شان در ایران را بار دیگر احیاء کنند.

اشتباه بزرگ مالزی در بازار گردشگری ایران

«رستم یحیی»، سفیر مالزی در ایران در پاسخ به این سوال صدای میراث که دلیل از دست رفتن بازار گردشگری ایران از سوی مالزی چه بود و چرا به مدت حدود ۵ سال نامی از این کشور به گستردگی گذشته در تبلیغات گردشگری به چشم نمی‌خورد؟ گفت: مالزی سالانه پذیرای یکصدهزار گردشگر ایرانی بود و بیش از ۱۵ هزار دانشجوی ایرانی نیز برای تحصیل به مالزی سفر می‌کردند که اکنون این تعداد به ۵ هزار دانشجو رسیده است و سهم مالزی از گردشگران ایرانی نیز کاهش یافته است.

سفیر مالزی افزود: نداشتن تبلیغات و بی‌توجهی به بازار ایران را سبب کاهش شدید گردشگر ایرانی در مالزی اعلام کرد.

«رستم یحیی» با اعلام اینکه ایران و مالزی دارای روابط دیرینه در سطح سیاسی، اقتصادی، گردشگری و دانشگاهی هستند گفت: اشتباهی که مالزی در مورد ایران مرتکب شد این بود که در یک برهه‌ای احساس کرد نیاز به ادامه تبلیغات ندارد و دیگر بازار ایران را در دست دارد. به دلیل همین اشتباه بود که مالزی تعداد زیادی از گردشگران و دانشجویان ایرانی را از دست داد.

صدای میراث از سفیر مالزی در ایران پرسید که برنامه جدید مالزی برای به دست آوردن دوباره بازار از دست رفته گردشگری ایران چیست؟ «رستم یحیی» در پاسخ به این سوال گفت: در حال حاضر یک گروه از متخصصان را به شهرهای مختلف ایران آورده‌ایم تا با مطالعه دقیق بر بازار ایران بتوانند فرصت از دست رفته گردشگری مالزی در ایران را جبران کنند.

او گفت: سال گذشته وزارت گردشگری مالزی در بیش از ۸ شهر ایران نشست‌هایی در قالب سمینار مشترک برگزار کرد تا به معرفی مجدد مالزی در ایران بپردازد و امیدواریم امسال شهرهای بیشتری در این فهرست قرار بگیرند.

رستم یحیی همچنین از هلدینگ گردشگری مارکوپولو در ایران به عنوان یکی از شرکای ایرانی برای برقراری همکاری‌های بیشتر با ایران خبر داد و گفت: ایرانی‌ها برای سفر به مالزی نیاز به ویزا ندارند و می‌توانند بدون نیاز به دریافت ویزا به مدت ۱۴ روز در مالزی بمانند و حتی اگر نیاز به ماندگاری بیشتر داشته باشند می‌توانند با سفارت مالزی در تهران مذاکره کنند.

استراتژی سه‌گانه مالزی برای جذب گردشگران ایرانی

دکتر حسن تقی‌زاده انصاری مدیرعامل هلدینگ گردشگری مارکوپولو نیز با اعلام این که همکاری توریستی ایران و مالزی برای سال‌ها پر فراز و نشیب بود گفت: مالزی در سال‌های گذشته با کاهش سفر توریست‌های ایرانی به آن کشور مواجه شد و دولت مالزی اکنون برنامه جدیدی برای جذب گردشگران ایرانی برای سفر به آن کشور ارایه کرده است که یکی از آن‌ها ارایه پکیج‌های گردشگری مای بیوتی براساس شعار امسال وزارت گردشگری آن کشور است که تنها به ارایه خدمات زیبایی می‌پردازد.

صدای میراث در همین رابطه از سفیر مالزی در ایران پرسید که آیا آن کشور برنامه دیگری برای جذب گردشگران ایرانی به مقصد مالزی تدارک دیده است؟ که رستم یحیی در پاسخ گفت: پروژه امروز مالزی در ایران ماحصل ۳ سال تلاش در عرصه رقابت گردشگری در کشور مالزی است و آن هم توریسم زیبایی است و برنامه گردشگری مالزی امسال بر این پایه برنامه‌ریزی شده است.

به گفته او، هدف اصلی وزارت گردشگری مالزی این است که مسیرهای تکراری برای گردشگران ایرانی را برچیند و با ایجاد مسیرهای مناسب برای خانواده‌های ایرانی و تمرکز بر گردشگری خرید با معرفی مالزی به عنوان مقصدی برای خرید بتواند گردشگران ایرانی را به آن کشور جذب کند.

پکیج‌های ارزان سفر به ایرانی‌ها می‌دهیم

«شهیر مختار» مدیر بخش خاورمیانه وزارت گردشگری مالزی نیز که در دوبی مستقر است و برای معرفی برند جدید گردشگری مالزی به ایران آمده بود به تحقیقات گردشگری در آن کشور اشاره کرد و گفت: هر سال بخش تحقیق وزارت گردشگری مالزی از ۵۰ هزار گردشگر بصورت رندوم در فرودگاه این کشور در مورد نیازهای گردشگری‌شان تحقیق می‌کند که ماحصل این تحقیقات مشخص شدن کمبودها و نیازها برای بازارهای مختلف از جمله بازار گردشگری ایران است.

به گفته مدیر بخش خاورمیانه وزارت گردشگری مالزی، براساس همین تحقیقات متوجه می‌شویم که گردشگران خارجی که به مالزی وارد می شوند علاقه به اقامت در کدام تاسیسات گردشگری دارند یا به چه موضوعاتی در سفرهای خود علاقه نشان می‌دهند که امسال با همکاری اداره مهاجرت مالزی توانستیم کاستی‌های گردشگری مالزی برای جذب گردشگران از بازارهای مختلف جهان از جمله بازار گردشگری ایران را مرتفع کنیم.

مدیر بخش خاورمیانه وزارت گردشگری مالزی مستقر در دوبی همچنین در پاسخ به این سوال صدای میراث که چه برنامه‌ای برای ارزانتر شدن پکیج‌های سفر به مالزی برای ایرانی‌ها در نظر گرفته شده است؟ گفت: مالزی از سال ۲۰۱۶ بازار گردشگری خود در ایران را ریکاوری کرد و دوباره به بازار ایران وارد شد.

مختار افزود: در بحث قیمت و هزینه سفر نیز با ایرلاین‌های مختلف در ایران و در شهرهای شیراز و تهران در حال مذاکره هستیم و اکنون توانسته‌ایم در مذاکره با هواپیمایی ماهان تخفیف‌هایی برای سفر به مالزی در نظر بگیریم. همچنین با هواپیمایی عمان و قطر ایرویز و آژانس‌های مسافرتی شهرهای مختلف در ایران مذاکره می‌کنیم تا پکیج‌های سفر به مالزی برای گردشگران ایرانی ارزانتر شود.

مالزی؛ پنجه‌ در پنجه رقبا در بازار گردشگری ایران

کشور مالزی در تازه‌ترین اتفاق، تلاش به جذب گردشگران ایرانی به بازار زیبایی کرده است و آنطور که مقامات گردشگری آن کشور به صدای میراث گفته‌اند شعار گردشگری امسال مالزی، مای بیوتی (زیبایی من) است. برهمین اساس نخستین عرضه پکیج‌های توریسم زیبایی مالزی در بازار ایران عرضه شده است و اکنون تلاش‌ها برای بیرون راندن رقبای گردشگری مالزی، همچون ترکیه، تایلند و آذربایجان در بازار گردشگری ایران آغاز شده است.

مالزی اکنون شیوه جدیدی برای جذب گردشگران ایرانی به آن کشور در دستور کار دارد. توریسم زیبایی، مسیر گردشگری خانواده و گردشگری خرید، موضوعی که مورد تاکید وزارت گردشگری مالزی و سفیر آن کشور در ایران است و باید دید آیا استراتژی جدید مالزی برای ورود دوباره به بازار گردشگری ایران پس از حدود ۵ سال از دست دادن بازار گردشگری ایران خواهد توانست گردشگران ایرانی را برای سفر به آن کشور ترغیب کند؟ یا رقبای آن کشور در بازار گردشگری ایران تمامی بازار را از آن خود کرده‌اند؟

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید