سه شنبه, ۰۷ فروردین, ۱۴۰۳

بازی دوباره با بافت تاریخی شیراز/تخریب یک خانه دیگر در همسایگی بنای قاجاری/سرانجام خانه‌هایی که حکم بازسازی عین‌ به‌ عین گرفتند چه شد؟

2 انتشار:

صدای میراث: حدود ۱۰ روز پیش یک خانه دیگر در بافت تاریخی شیراز تخریب شد و بار دیگر نگرانی از آغاز تخریب بافت تاریخی شیراز به بهانه توسعه حرم شاهچراغ (ع) که چندماه پیش با تاکید بر توقف طرح از سوی وزارت میراث‌فرهنگی و مسئولان شهر شیراز متوقف شده بود، بالا گرفت.

نگرانی دوستداران میراث‌فرهنگی شهر شیراز از آن جهت بود که این اتفاق با هدف محک زدن حساسیت‌های میراثی برای آغاز دوباره پروژه‌ای باشد که سال‌ها سروصدای بسیاری در افکارعمومی به دلیل تخریب بناهای تاریخی واقع در بافت تاریخی شیراز ایجاد کرد.

یک خانه معمولی درست دیوار به دیوار خانه قاجاری در بافت تاریخی شیراز با لودر تخریب شده است و این اتفاق در شرایطی رخ داده است که هرگونه عملیات عمرانی و اجرایی با دستور شورای تامین استان فارس و تاکید شخص وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ممنوع شده است.

براساس گزارش‌های رسیده به صدای میراث از شیراز، نگرانی از تخریب یک خانه دیگر در بافت تاریخی شیراز پس از توقف طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) که در زمان اجرا به تخریب بخش زیادی از خانه‌های تاریخی واقع در بافت تاریخی این شهر انجامید، ممکن است با هدف آزمایش افکارعمومی و محک زدن حساسیت‌های میراثی برای هموار شدن مسیر آغاز دوباره این پروژه تعطیل شده صورت گرفته باشد.

براساس تصاویر دریافتی صدای میراث از بافت تاریخی شیراز در حالی که انجام هرگونه فعالیت تخریبی در این بافت تاریخی که هنوز هم به گفته معاون میراث‌فرهنگی کشور با وضعیت موجود نیز توان ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو را دارد، خانه‌ای دیگر در این بافت تخریب شده است. این خانه در ضلع شرقی حرم شاهچراغ (ع) قرار دارد.

پیشتر تخریب بافت تاریخی شیراز که سال‌ها خبرساز بود، با حمایت شورای تامین استان، اعتراض کارشناسان و تاکید ویژه وزیر میراث‌فرهنگی متوقف شد و حتی قرار شد دو خانه تاریخی منتصری و سلیمی که در عملیات گذشته مجریان طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) در سال ۹۶ تخریب شدند، براساس حکم دستگاه قضایی عین به عین بازسازی شوند.

اکنون حدود دو سال از این حکم قضایی گذشته است و نه تنها خانه‌های سلیمی و منتصری به عنوان دو بنای تاریخی ارزشمند کشور از سوی مجریان طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) عین به عین بازسازی نشده‌اند که حتی در ۱۰ روز گذشته، تخریب یک خانه دیگر در بافت تاریخی شیراز گزارش شده است.

از شیراز همچنین خبر رسیده است که مصیب امیری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با اطلاع از تخریب دوباره یک خانه در بافت تاریخی شیراز درصدد طرح دعوی در مراجع قضایی از مسببان این اقدام است.

مدیران شهرداری شیراز نیز پاسخ روشنی به تماس‌های صدای میراث به منظور پیگیری موضوع تخریب این خانه تاریخی ندادند اما به گفتن این جمله بسنده کردند که خانه تخریب شده دارای مالکیت شخصی بوده و ارزش تاریخی نیز نداشته است.

براساس آنچه برخی مدیران شهرداری شیراز به صدای میاث گفته‌اند، تمامی بافت تاریخی شیراز واجد ارزش نیست و تعداد معدودی از خانه‌های تاریخی در این بافت وجود دارد که خانه‌های فرسوده آن نیازمند نوسازی است و ممکن است خانه تخریب شده نیز با همین هدف تخریب شده باشد.

نگاه شهرداری شیراز به بافت تاریخی آن شهر اینگونه است که کل بافت تاریخی شیراز در درجه‌بندی دارای ارزش‌های تاریخی نیست و تنها برخی خانه‌ها در این بافت ارزش تاریخی دارند.

براساس پیگیری‌های صدای میراث، مجریان طرح توسعه حرم شاهچراغ (ع) یا مدیریت شهری شیراز با فنس‌کشی به دور خانه‌های تاریخی منتصری و سلیمی، امکان هرگونه دسترسی کارشناسان میراث‌فرهنگی به منظور اقدام برای بازسازی این دو بنای تاریخی را از سال گذشته مسدود کرده و با این اقدام، مصوبه میراث‌فرهنگی و حتی دستگاه‌ قضایی برای بازسازی این دو خانه را لغو کرده‌اند.

اکنون طرح این پرسش از مسئولان شهر شیراز، شهرداری، فرمانداری، مدیران شهری، متولیان حرم مطهر شاهچراغ(ع) و از همه مهمتر شخص وزیر میراث‌فرهنگی و معاون میراث‌فرهنگی آن وزارتخانه ضروری است که چرا پس از گذشت ۲ سال از تخریب این دو خانه تاریخی و صدور حکم بازسازی عین به عین خانه‌های منتصری و سلیمی در بافت تاریخی شیراز، امکان و اجازه حضور کارشناسان میراث‌فرهنگی برای اقدام در بازسازی این دو خانه تاریخی، براساس قانون داده نشده  حتی دسترسی کارشناسان به ویرانه‌های این دو خانه نیز با هدف ارزیابی بنا برای بازسازی مجدد با فنس‌کشی مسدود شده است؟ آیا بازسازی خانه‌های تاریخی منتصری و سلیمی که حکم قضایی بازسازی عین به عین گرفته‌اند، قربانی سهل‌انگاری مسئولان ملی و استانی شده‌اند یا وزارت میراث فرهنگی که اکنون قدرت بیشتری یافته است همچنان از احیای دو بنای هویتی متعلق به مردم ایران که در حصار فنس‌های فلزی محاصره شده‌اند، عاجز است؟

print

Discussion۲ دیدگاه

  1. به داد‌ برسید خانه ما را با توطئه از دست‌مان درآوردند. ثبت میراث بود و همچنان درحال تخریب است.

  2. به یاری خدا ‌و شهادت حضرت شاهچراغ(ع) خانه‌شان خراب

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید