جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

بررسی رابطه تاریخی عمان و انگلیس در سواحل مکران، دریای عمان و خلیج فارس

0 انتشار:
صدای میراث: کنفرانس روابط سلطان‌نشین عمان و انگلیس در قرن‌های ۱۷ تا ۱۹ میلادی، با حضور مقامات و پژوهشگران پانزده کشور از جمله ایران در مسقط، آغاز به‌کار کرد.
این کنفرانس از سوی سازمان اسناد و آرشیو ملی عمان برگزار شد و به مدت  سه روز (۱۶ مهر تا ۱۸ مهر) ادامه دارد.
گفتنی است، در کنفرانس روابط عمان و انگلیس و بررسی ارتباط آن‌ها در سواحل مکران و خلیج فارس و دریای عمان، آن ۴۲ پژوهشگر از کشورهای مختلف جهان به ارایه مقالات در محورهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی روابط سلطان نشین عمان و انگلیس می‌پردازند.
مطالب مطرح شده در این کنفرانس، در برگیرنده تحولات تاریخی و ارتباطات این دو کشور با بخش‌هایی از سواحل مکران، دریای عمان و خلیج‌فارس است.
«هیثم بن طارق آل سعید» وزیر فرهنگ و میراث ملی عمان در نشست افتتاحیه این کنفرانس حضور داشت.
«حمد محمد الضویانی» رئیس سازمان اسناد و آرشیو ملی عمان نیز در این کنفرانس اعلام کرد که موقعیت جغرافیایی و ارتباطات تنگاتنگ تاریخی در این منطقه نشان دهنده پیوند ارتباطات ملت عمان با دیگر ملت‌های منطقه است و مناسبات امروز نیز نشان دهنده عمق تمدن عمان در رابطه با جهان است.
گفتنی است، در حاشیه این کنفرانس، نمایشگاهی از آثار خطی، نقشه‌های جغرافیایی و نامه‌های مبادله شده میان حاکمان عمان با سران کشورها از جمله نامه‌نگاری‌ها با کنسولگری‌های انگلیس در خلیخلیج فارسج‌فارس نیز به نمایش گذاشته شده است.
print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید