جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

بررسی مشکلات بافت تاریخی نوش‌آباد با حضور مدیر امور پایگاه‌های میراث‌فرهنگی

0 انتشار:

صدای میراث: مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های ثبت‌جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نشست شهر تاریخی نوش‌آباد اعلام کرد: بافت تاریخی هر منطقه، بخشی از هویت کشور است که اگر نابود شود، بخشی از تاریخ و تمدن از بین می‌رود و باید با استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردمی و شهروندان برای حفظ آن تلاش کرد.

فرهاد عزیزی، در بازدید از پایگاه پژوهشی میراث‌فرهنگی نوش‌آباد آران و بیدگل و بافت تاریخی این شهر افزود: باید با سازمان‌های مردمی و اداره‌هایی مثل شهرداری مذاکره کنیم تا بافت‌های تاریخی احیاء، مرمت و حفظ شوند.

وی افزود: مشارکت تشکل‌های مردمی باعث می‌شود نهادهای دولتی حرکت کنند و نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند.

مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های ثبت جهانی وزارت میراث‌فرهنگی همچنین در نشست با فعالان میراث فرهنگی شهر نوش‌آباد اعلام کرد: مشکلات و کمبود اعتبار وجود دارد، اما اصل هر مدیریت، تدوین برنامه است که باید مورد توجه مدیران قرار بگیرد. وقتی طرح و برنامه خوب تعریف شود بودجه و اعتبار هم اختصاص پیدا می‌کند.

عزیزی تأکید کرد: بافت تاریخی نوش‌آباد بزرگ‌تر از یک پروژه است که متأسفانه این بافت و خانه‌های تاریخی آن در حال تخریب است که اگر این بافت احیاء و مرمت شود خود یک بسته جالب گردشگری است.

مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی گفت: حفظ بافت تاریخیث نوش‌آباد، نیازمند برنامه اولویت‌بندی شده و هدفمند است و می توان با تشکیل شورای راهبردی که ضرورت پایگاه‌های پژوهشی میراث‌فرهنگی است بهترین راهکار و برنامه را تدوین و اجرا کرد.

عزیزی گفت: در زمان شیوع ویروس کرونا با وجود همه محدودیت‌ها و مشکلات خاص آن، ثابت شد که گردشگری یک موضوع اثرگذار است و فرصتی است تا بتوان راهکارهای توسعه گردشگری را بهتر بررسی کرد.

وی تأکید کرد: پایگاه‌های پژوهشی باید با مدیریت برنامه بتوانند نیازها و فرصت‌ها را مشخص کنند و بخش‌های مختلف را به کمک بگیرند. ضرورت‌ها نیز باید شناسایی شوند و بعد از اولویت‌بندی آن‌ها، مراحل انجام کار و مسیر حرکت تعیین شود.

عزیزی گفت: بافت تاریخی هر منطقه، سرمایه مردم و ارزش‌هایی است که نباید از بین برود. میراث فرهنگی منابعی است که اگر از بین رفت قابل بازسازی نیست.

رضا نوری شادمهانی مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری شهر تاریخی نوش‌آباد نیز در این نشست اعلام کرد: ابتدایی‌ترین موضوع یک پروژه علمی خرد جمعی و حرکت براساس یک برنامه مشخص و هدفمند است و شهرداری‌ها نیز نباید اجازه دهند بافت تاریخی هر منطقه نابود شود.

او گفت: شهر زیرزمینی نوش‌آباد، فرع بر اصل زندگی مردم است. اما در طرح‌های پژوهشی میراث‌فرهنگی و باستان‌شناسی، زندگی مردم نوش‌آباد و نمادهای این زندگی را نباید نادیده گرفت.

گفتنی است، صدای میراث پیشتر در گزارشی به وضعیت بافت تاریخی نوش‌آباد در شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان پرداخته بود و در آن گزارش از بلاتکلیفی نخستین موزه تخصصی شتر در کشور که قرار بود در عمارت شترخان نوش‌آباد راه‌اندازی شود انتقاد شد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید