شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

بررسی مشکلات زیست محیطی در «کارون، زادگاه تمدن»

0 انتشار:

سمینار «کارون، زادگاه تمدن» به میزبانی انجمن مفاخر معماری ایران در روزهایی که بحران‌های زیست‌محیطی خوزستان را تهدید می‌کند و کارون با مشکلات عدیده مواجه است برگزار می‌شود تا نگاه رسانه‌ها و افکارعمومی متوجه خوزستان و سرمایه‌های زیست‌محیطی و فرهنگی این استان شود.

این سمینار روز چهارشنبه سوم مردادماه از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰ در موزه هنرهای دینی امام علی واقع در تهران خیابان ولیعصر، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵ با حضور دکتر مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و معاون سابق سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان، مهندس حمیدرضا خدابخشی، رئیس انجمن مهندسان آب خوزستان و معاون سابق سازمان آب و برق خوزستان، مهندس فرامرز تطهیر مقدم، عضو کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران و مدیرکل اسبق میراث فرهنگی خوزستان، احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان و مجتبی گهستونی، روزنامه‌نگار و عضو انجمن میراث‌فرهنگی خوزستان و فعال میراث طبیعی این استان همراه با پخش فیلم و عکس برگزار می‌شود.

به گزارش صدای میراث، رودخانه کارون شاهرگ اصلی زندگی در خوزستان است و همین امر خوزستانی‌ها را نسبت به حیات کارون حساس کرده است.

کارون تنها رودخانه قابل کشتیرانی کشور است که با آب‌های بین‌المللی ارتباط دارد. این رودخانه پرآب‌ترین و بلندترین رودخانه ایران است که ۹۵۰ کیلومتر طول دارد و مساحت آبریز آن شش هزار کیلومتر مربع است.

سرچشمه کارون، زردکوه چهارمحال و بختیاری است که پس از عبور از مناطق کوهستانی و پر پیچ و خم وارد دشت خوزستان می‌شود.

رودخانه کارون به غیر از مواهب بسیار فراوان آن، مانند تامین آب آشامیدنی و کشاورزی و در مواردی هم تامین برق مصرفی مردم، بستری مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد اماکن تفریحی پررونق است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند ایران از طریق کارون و حمل و نقل دریایی که ارزان‌ترین نوع حمل‌ونقل کالا در جهان به شمار می‌رود، می‌تواند تجارت را رونق بخشد. در حالی که هم اکنون این رودخانه حیاتی، براثر کم‌توجهی دچار کاهش دبی آب و آلودگی‌های زیست‌محیطی شده است.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز با اتکاء بر ظرفیت‌های خوب گردشگری جنوب کشور در سفرهای زمستانی از ابتدای امسال اعلام کرده است که کارون ظرفیت خوبی برای توسعه گردشگری دریایی و آبی در ایران دارد و می‌تواند عامل جذب گردشگران بخش های شمالی کشور در زمستان باشد. این در شرایطی است که فعالان میراث فرهنگی و محیط زیست استان خوزستان اعلام کردده اند که کارون دستخوش آلودگی‌های زیست‌محیطی و کاهش دبی آب شده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید