سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲

برنامه وزارت میراث فرهنگی برای حل ۳ چالش مهم صنایع‌دستی/معاون صنایع‌دستی: ضعف ساختاری حوزه صنایع‌دستی را می‌پذیرم/معاون مدیرکل صادرات صنایع‌دستی: مشکلات حوزه صنایع‌دستی با همکاری بخش خصوصی احصاء می‌شود

0 انتشار:

مریم جلیلوندفرد؛

خبرنگار

صدای میراث: صنایع‌دستی ایران از سه مشکل مهم در رنج است. نخست آن که ضعف ساختار در حوزه صنایع‌دستی ایران منجر به عقب‌ماندگی این حوزه شده و دیگر آن که مشکل پیمان‌سپاری ارزی و مدت محدودی که صادرکنندگان برای وارد کردن ارز حاصل از صادرات صنایع‌دستی دارند، معدود صادرکنندگان صنایع‌دستی کشور را که به گفته فعالان این بخش تنها ۵ صادر کننده مانده است، بدهکار مالیاتی کرده است. سوم تورمی است که دامنگیر تولیدکنندگان صنایع‌دستی نیز می‌شود و منجر به جاماندگی آن‌ها از بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

صدای میراث درست در آستانه آغاز روز جهانی صنایع‌دستی و هفته صنایع‌دستی در ایران از مریم جلالی دهکردی، معاون صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پرسیده است که برنامه این معاونت برای پایان بخشیدن به رنج مضاعف صنایع‌دستی ایران در سه حوزه الزام صادرکنندگان صنایع‌دستی در پیمان سپاری ارزی، ضعف ساختاری این حوزه و جاماندن از بازارهای جهانی چیست؟

مریم جلالی دهکردی در پاسخ به این پرسش صدای میراث در نشست خبری خود که به مناسبت اعلام برنامه‌های هفته صنایع‌دستی در کشور برگزار شد اعلام کرد: آقای ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع‌دستی به تازگی نشست خوبی با صادرکنندگان صنایع‌دستی داشتند و راه‌حل‌های مرتبط با بازگشت ارز حاصل از صادرات صنایع‌دستی به کشور را پیدا کردند. صادرکنندگان صنایع‌دستی در این نشست توصیه‌هایی نیز برای مهندس ضرغامی داشتند و ایشان نیز در دولت راهکارهای مرتبط با رفع پیمان سپاری ارزی و معافیت مالیات بر ارزش افزوده در حوزه صناع‌دستی را پیگیری می‌کند.

معاون صنایع‌دستی با تایید وجود ضعف ساختاری در حوزه صنایع‌دستی اعلام کرد: امیدواریم لایحه اهداف و وظایف وزارت میراث‌فرهنگی برطرف کننده ضعف ساختاری حوزه صنایع‌دستی باشد و بتوان در آینده نزدیک ادارات تخصصی و میزهای تخصصی صنایع‌دستی راه‌اندازی شوند.

فرزاد اوجانی سرپرست دفتر بازاریابی و تجاری‌سازی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی نیز در این نشست و در توضیح مشکلات مرتبط با حوزه صنایع‌دستی به صدای میراث گفت: مشکلات مرتبط با صادرات صنایع‌دستی که یکی از آن‌ها بازگشت ارز حاصل از صادرات بود به سال ۹۷ و مصوبات ضدونقیض آن سال بازمی‌گردد. تعداد صادرکنندگانی هم که دچار این مشکل هستند تا این لحظه دو نفر بیشتر نیستند و برای رفع  مشکلات آن‌ها مکاتبات لازم انجام شده است.

اوجانی افزود: نکته‌ای که وجود دارد این است که ما می‌دانیم سود صادرات در واردات کالا است و دوستانی که صادرات دارند خودشان راه واردات را هم بلد هستند و مشکلات صادرات و واردات ندارند. ولی مشکلات متعددی در حوزه صنایع‌دستی وجود دارد که در دو کارگروه ایجاد شده با بخش خصوصی احصاء و بررسی می‌شود.

او تاکید کرد: ما هم معتقدیم بزرگترین ضعف در حوزه صنایع‌دستی، ضعف ساختاری و البته ضعف بخش خصوصی است که نتوانسته توانمند شود و برطرف کردن این مشکلات زمانبر است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید