شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

برپایی یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های انفرادی کشور در موسسه صبا/هادی ضیاءالدینی با ۴۰۰ اثر به فرهنگستان هنر می‌رود

0 انتشار:

صدای میراث: موسسه صبا وابسته به فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران از عصر فردا (پنجشنبه) میزبان ۴۰۰ اثر هنری هادی ضیاالدینی، هنرمند هنرهای تجسمی ایران است و این هنرمند ۶۳ ساله ۴ دهه فعالیت هنری خود را در این موسسه به نمایش می‌گذارد.

به گزارش صدای میراث، این نمایشگاه یکی از بزرگترین نمایش آثار هنری یک هنرمند است که در ایران برپا می‌شود و هادی ضیاءالدینی ۴۰۰ اثر هنری خود شامل آثار حجمی (مجسمه) نقاشی و هنرهای تجسمی خود را که طی ۴۰ سال فعالیت هنری خلق کرده است با همکاری حوزه هنری استان کردستان به موسسه صبا در فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران به نمایش عمومی می‌گذارد.

آیین گشایش نمایشگاه ۴ دهه فعالیت هنری هادی ضیاءالدینی فردا (پنجشنبه) با حضور هنرمندان، مدیران بخش فرهنگ و هنر کشور و علاقمندان به آثار هنری از ساعت ۱۴ تا ۲۰  در نگارخانه «خیال و آینه» فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود. این نمایشگاه همچنین تا ۵ آذرماه ادامه دارد و علاقمندان می‌توانند همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۱۰ تا ۱۸ از این نمایشگاه بازدید کنند.

هادی ضیاء‌الدینی درخصوص نمایش آثار خود در موسسه فرهنگی صبا وابسته به فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران گفته است که این نمایشگاه، نتیجه حداقل پنجاه سال تجربه و آزمون او در هنرهای تجسمی و آثار حجمی است.

براساس آنچه که موسسه فرهنگی، هنری و پژوهشی صبا اعلام کرده است، آثار هنری خلق شده توسط هادی ضیاءالدینی، در امتداد نزدیک به نیم قرن آیینه تمام نمای او از پیوند و ترکیب سه عنصر «قومیت»، «ملیت» و «مخاطبه با انسان جهانی» (جهانی شدگی) است.

ضیاءالدینی گفته است، هیچگاه خود را به شیوه وگرایش خاصی محدود نکرده‌ام و بازدید کنندگان در نمایشگاه بزرگ ۴ دهه فعالیت هنری، شاهد آثار گوناگون و متنوعی در این نمایشگاه خواهند بود.
به گفته او، هنرجویان می‌توانند با مشاهده این آثار و تامل در آن‌ها، راه‌های رفته را دوباره طی نکنند و مهمتر از آن پرکاری را که توصیه گرانبهای استاد بزرگوارم «هانیبال الخاص» است، سرمشق مسیر هنری خود قرار دهند.

نقاشی‌ها، طرح‌ها و آثار حجمی خلق شده توسط هادی ضیاءالدینی شامل چهره زیست و زمانه انسان بومی است. در آثار او چهره قوم کرد در ایران و آمیختگی زیست اقوام کرد با طبیعت، رنج، کشاکش‌های زندگی، پوشش، کار، سنت، فرهنگ و جلوه‌های پرتنوع فرهنگ کرد به وضوح قابل مشاهده است و از این منظر آثار او ارتباط تنگاتنگی با مردم شناسی قوم کرد دارد و نمایشگاه آثار او در فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، یکی از کاملترین مجموعه‌هایی است که تاکنون به صورت انفرادی در کشور برگزار می‌شود.

هادی ضیاءالدینی در سال ۱۳۳۵ در شهر سنندج و در محله «جور آباد» در خانواده‌ای اهل شعر و عرفان متولد شد. او نقاشی را از دبستان آغاز کرد و پس از دوره ابتدایی نخستین گام‌ها را در هنر مجسمه‌سازی برداشت. خودش گفته است، هر دو را با رنج فراوان، بدون آموزش و کلاس آکادمیک پیش برد. پس از آن در سال ۱۳۵۶ به دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران راه یافت.

ضیاءالدینی تاکنون نمایشگاه‌های خارجی بسیاری نیز در کشورهای چین، آمریکا، انگلستان، سوییس، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان، کویت و شهرهای کردستان عراق و سوریه برگزار کرده است. مجسمه‌های ساخته شده توسط او نیز در شهرهای مختلف کشور بویژه در خطه کردستان ایران و عراق نصب شده است.

ضیاءالدینی همچنین برگزیده چهارمین بی‌ینال نقاشی ایران در موزه هنرهای معاصر تهران (۱۳۷۶)، برگزیده اولین بی‌ینال بین‌المللی طراحی ایران در موزه هنرهای معاصر تهران (۱۳۷۸) و منتخب اولین جشنواره هنرهای تجسمی اصفهان با دریافت دیپلم افتخار در زمینه مجسمه‌سازی (۱۳۶۷) است.

گفتنی است در آیین گشایش نمایشگاه ۴ دهه فعالیت هنری مستمر هادی ضیاءالدینی که شامل ۴۰۰ اثر هنری است، فعالیت هنری او طی نزدیک به نیم قرن، در فرهنگستان هنر بررسی می‌شود.
این نشست قرار است ساعت ۱۶ فردا(پنجشنبه) با همکاری مشترک فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران و حوزه هنری استان کردستان برگزار شود. در این نشست تخصصی موضوع «رفتار هنرمندان در رشد بطن اجتماع»، «ملاقات در میدان آزادی» و «استاد ضیاءالدینی و آثارش» به بحث گذاشته می شود. نشست نقد و بررسی آثار هادی ضیاءالدینی در سالن همایش‌های طبقه سوم فرهنگستان هنر نیز برپا می‌شود.

علاقمندان می‌توانند جهت حضور در آیین گشایش این نمایشگاه و شرکت در نشست نقد و بررسی فعالیت هادی ضیاءالدینی و بازدید از آثار او، عصر روز پنجشنبه به فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولیعصر، پایین‌تر از خیابان طالقانی، شماره ۱۵۵۲،مراجعه کنند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید