چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

بی‌توجهی به شاخص‌ترین محوطه تاریخی اهواز/هرمز اردشیر به حال خود رها شده است

0 انتشار:

صدای میراث: محوطه‌های باستانی هرمز اردشیر در شهر اهواز بخت و اقبالی در بررسی‌ها و پژوهش‌های باستان‌شناسی میدانی نیافته است.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان با اعلام این مطلب به صدای میراث گفت: آثار تاریخی پیرامون هرمز اردشیر از جمله محوطه‌های باستانی «آسیه آباد»، «چنیبه (گلستان)»، «زرگان»، بخش‌هایی از «نیوساید»، «اهواز قدیم (عامری)»، «کوهساران» و… از بی‌اقبال‌ترین محوطه‌های باستانی اهواز هستند که به حال خود رها شده‌اند.

مجتبی گهستونی افزود: شهر هرمز اردشیر در ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ثبت شد و در دهه ۸۰ خورشیدی یعنی ۷۰ سال پس از ثبت خرابه‌های این شهر، انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان به اهمیت شناسایی و نجات‌بخشی هرمز اردشیر در مسیر مترو اهواز پرداخت.

وی گفت: انجمن تاریانا به شدت برای شهرستان اهواز احساس نیاز می‌کرد که مثل سایر شهرستان‌ها اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشکری داشته باشد و با پیگیری‌های زیاد موفق شدیم اداره میراث فرهنگی اهواز را راه‌اندازی کنیم و فردی از میان دوستداران میراث فرهنگی نیز به ریاست این اداره کل منصوب شد. اما متاسفانه در دوره‌های بعد این اداره مورد بی‌توجهی قرار گرفت.

گهستونی گفت: متاسفانه هنوز اختیارات کاری به مدیر میراث‌فرهنگی اهواز اعطاء نشده و این اداره حتی از اختیارات ادارات سایر شهرستان‌های استان خوزستان هم بی‌بهره است. به همین خاظر وضعیت بناها و محوطه‌های تاریخی اهواز به حال خود رها شده است.

سخنگوی انجمن تاریانا ادامه داد: با توجه به اینکه شورای شهر اهواز در سال ۱۳۹۷ مبلغ ۵ میلیارد تومان برای رسیدگی به محوطه‌های باستانی اهواز تصویب کرده است انتظار می‌رود اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، شهرداری و شورای شهر اهواز، تعامل جدی در رسیدگی و ساماندهی محوطه‌های باستانی اهواز داشته باشند.

او گفت: هنوز از هیچیک از محوطه‌های باستانی محدوده شهر هرمز اردشیر نقشه‌برداری و توپوگرافی محوطه و زمین‌های اطراف آن صورت نگرفته و مستندنگاری و تصویربرداری هوایی با دستگاه پهپاد، یا حتی عکسبرداری جزئی از وضعیت موجود و آسیب‌شناسی این محوطه نیز انجام نشده است.

به گفته گهستونی، گمانه‌زنی باستان‌شناسی و بررسی‌های سطحی ژئوفیزیک با روش ژئومغناطیس‌سنجی یا حتی مطالعات سنجش از راه دور و پژوهش باستان-ژئومورفولوژی نیز بر محوطه هرمز اردشیر و فضای پیرامونی آن صورت نگرفته است.

این فعال میراث فرهنگی در استان خوزستان با تاکید بر این که اقدامات ضروری در بررسی‌های باستان‌شناسی همچون مطالعات آزمایشگاهی شامل سن‌سنجی، میکرومورفولوژی، XRD  و XRF نمونه‌های خاک و سفال و تهیه نقشه جدید توپوگرافی از محوطه‌های باستانی هرمز اردشیر صورت نگرفته است افزود: با توجه به وضعیت سکونت در محدوده زمین‌های هموار و پست در حوزه شهر باستانی هرمز اردشیر که برخوردار از لایه‌های فرهنگی و استقراری است، شناخت دقیق‌تر و بازنگری در محدوده عرصه اثر که نیاز به اصلاحات اساسی در حریم فیزیکی، حفاظتی و منظری آن دارد، ضرورت انجام مطالعات گمانه‌زنی در این محوطه را بیشتر می‌کند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید