چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

تجمع آرام و اعتراضی مهماندارهای «ایران ایر» در برابر وزارت راه و شهرسازی/اعتراض مهماندارها به رفتار تبعیض‌آمیز و وضعیت معیشتی است

0 انتشار:

صدای میراث: مهماندارها و سرمهماندارهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در اعتراض به سیاست‌های تبعیض‌آمیز «ایران‌ ایر» در برابر وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند.

به گزارش صدای میراث، مهمانداران و سرمهمانداران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بطور کاملا رسمی و یونیفورم پوش بدون حتی یک شعار در برابر وزارت راه و شهرسازی تجمع کردند تا بدین ترتیب اعتراض خود به شیوه برخورد ایران ایر با مهمانداران هواپیما را به وزیر راه و شهرسازی منتقل کنند.

مهمانداران و سرمهمانداران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از ۱۷ سال پیش که کانون صنفی مهمانداران را تشکیل دادند تا به امروز در تلاش برای احقاق حقوق قانونی خود از ایران ایر بودند. آن‌ها حتی به مراجع قضایی و دیوان عدالت اداری رفتند و اثبات کردند که شغل‌شان سخت و زیان آور است و رای دادگاه‌ها نیز به نفع آن‌ها صادر شد.

برغم صدور رای دادگاه به نفع مهمانداران و سخت و زیان آور شناخته شدن این حرفه، ایران ایر زیر بار رای قضایی نرفت و اقدامی برای بهبود وضعیت حقوقی مهمانداران هواپیمایی خود نکرد. در این برهه پیگیری مهمانداران و سرمهماندارها برای احقاق حقوق خود ادامه یافت تا آن که در دولت دهم کانون صنفی آن‌ها منحل اعلام شد.

مهماندارهای ایران ایر به صدای میراث گفته‌اند که تلاش آن ها برای احقاق حقوقی است که در اساسنامه ایران ایر و قوانین داخلی و بین المللی نیز بر آن‌ها تاکید شده است.

با انحلال کانون صنفی مهمانداران، دو سال و نیم قبل آن‌ها مجمعی تشکیل دادند که حقوق خود را از آن طریق پیگیری کنند. مجمع آن ها به حد نصاب رسید و نماینده وزارت کشور نیز مجمع صنفی مهمانداران هواپیما را تایید کرده است اما براساس آنچه برخی مهماندارها به صدای میراث گفته‌اند به دلیل نامه‌نگاری‌ها و مخالفت‌هایی که ایران ایر با تشکیل این مجمع انجام می‌دهد، از همانزمان تاکنون صدور مجوز فعالیت مجمع مهمانداران هواپیما به تعویق افتاده است.

بیش از ۲۰۰ مهماندار هواپیما به نمایندگی از ۷۳۶ مهماندار و سرمهماندار هواپیما که پیشتر در نامه‌های مختلف برای مهندس پرورش مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، دکتر آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی و دکتر اسلامی وزیر فعلی راه و شهرسازی از آن‌ها خواسته بودند تبعیض‌های حقوقی بین آن‌ها و خلبان‌ها را از بین ببرند، صبح امروز اما چاره کار را در تجمع آرام و حضور توام با سکوت در برابر وزارت راه و شهرسازی دیدند.

اعتراض اصلی مهمانداران هواپیماها بر این موضوع استوار است که ایران ایر در پرداخت حقوق و دستمزد بین خلبان‌ها و مهماندارها تبعیض زیادی قایل می‌شود و ترجیح می‌دهد منابع مالی خود را به خلبان‌ها اختصاص دهد.

آن‌ها می‌گویند ایران ایر هر سال از میزان حقوق و دستمزد آن‌ها کاسته و بر میزان حقوق خلبان‌ها افزوده است.

به گفته آن‌ها از بعد از آغاز تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران مبلغ یک میلیون تومان از حقوق مهماندارها کاسته شده که در این شرایط اقتصادی ضربه سنگینی به وضعیت معیشتی مهماندارها وارد آمده است.

یکی از مهمانداران معترض در تجمع صبح امروز مهماندارها در مقابل وزارت راه و شهرسازی می‌گوید: تحریم‌ها نخستین تاثیر خود را بر صنعت هوایی می‌گذارد. اول و آخر تحریم‌ها مشکلاتش برای مهماندارها است و آن ها هستند که باید پاسخگوی مسافران معترض به تاخیر پروازها و رفتن به فرودگاه های کشور ثالث برای سوخت‌گیری باشند. در حالی که هر سال از سطح حقوق آن‌ها کاسته می شود.

به گفته این مهماندار هواپیمایی ایران ایر، تجمع داخلی مهماندارها در شرکت ایران ایر چندین مرتبه برگزار شده و مدیران این خط هوایی حتی حاضر به شنیدن صدای پرسنل خود نشده و با تبختر به آن‌ها گفته اند وضع شرکت همین است و شما هم هرکجا که می‌خواهید اعتراض کنید.

او می‌گوید: مدیران ایران ایر در حالی چنین سخنانی را مطرح می‌کنند که در همین وضعیت قسمت‌های دیگر در این خط هوایی از حقوق خود برخوردار شده‌اند اما حق قانونی مهماندارها را به آن‌ها نمی‌دهند.

حدود ۲۳۰ خلبان و ۷۳۶ مهماندار و سرمهماندار در خطوط هوایی ایران‌ایر مشغول به کار هستند که سال‌ها است همگی آن‌ها از وضعیت معیشتی خود ناراضی هستند و از رفتار تبعیض آمیز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در برخورد با مهماندارها و اختصاص حقوق مصرح آن‌ها در قانون رنج می برند.

مدیران ایران ایر نیز نه تنها صدای اعتراض مهماندارانی را که با مشکلات معیشتی بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند نمی‌شنوند که حتی گامی برای بهبود وضعیت این بخش از چرخه صنعت گردشگری ایران که یکی از زنجیره‌های مهم حوزه گردشگری است  برنداشته اند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید