چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

تجهیز هتل‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی قشم برای میزبانی از گردشگران جام جهانی/مدیرعامل منطقه آزاد قشم: در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های حمل‌ونقل و اقامت برای میزبانی از گردشگران جام جهانی هستیم

0 انتشار:

صدای میراث: مدیرعامل منطقه آزاد قشم گفت: هتل‌ها و اقامتگاه‌های سنتی قشم در قالب بومگردی‌ها در حال مهیا شدن برای امکان میزبانی از گردشگران جام جهانی قطر است.

به گزارش صدای میراث، جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تا چند ماه آینده برگزار می‌شود و ایران آنطور که مدیرعامل منطقه آزاد قشم به صدای میراث گفته است، فرصت ۵ ساله برنامه‌ریزی برای میزبانی از تیم‌های ورزشی جام جهانی قطر را از دست داده است و حالا باید به فکر جذب حداقلی گردشگران جام جهانی به قشم و کیش بود.

افشار فتح‌الهی که در حاشیه برپایی نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی به غرفه صدای میراث آمده بود، در گفت‌وگویی اعلام کرد: فرصت‌ها را برای جام جهانی ۲۰۲۲ از دست داده‌ایم و اگر برنامه‌ریزی مدون از ۵ سال قبل داشتیم، حتی می‌توانستیم میزبان تیم‌های حاضر در جام جهانی هم باشیم.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم گفت: حالا که این فرصت‌ها از دست رفته است، آن حداقلی که می‌توانیم به آن دسترسی داشته باشیم جذب بخشی از گردشگران داخلی و خارجی جام‌جهانی است.

او افزود: با توجه به هزینه‌های بالای قطر هم به لحاظ اقامت و هم هزینه‌های جاری، قشم و کیش می‌توانند بخشی از سربار تماشاگران جام جهانی قطر را در مناطق آزاد کشور میزبان باشند.

به گفته مدیرعامل منطقه آزاد قشم، میزبانی از گردشگران جام جهانی در ایران ممکن است به دلایل مختلف دارای محدودیت باشد. ولی قشم و کیش با توجه به این که منطقه آزاد هستند و ورود گردشگر به این مناطق نیاز به داشتن ویزا و طی برخی دیگر از تشریفات قانونی نداشته باشد، می‌توانند از حضور تماشاگران جام جهانی بهره‌مند شوند.

افشار فتح‌الهی با اعلام این موضوع که منطقه آزاد شقشم در حال تدارک زیرساخت‌ها برای میزبانی از گردشگران جام جهانی آن هم در فصل های سیزن سفر به قشم است گفت: اماکن اقامتی لازم را که بخشی از آن وجود دارد و بخشی دیگر نیاز  به تجهیز دارد در حال آماده سازی و تجهیز است. موضوع دیگر بحث فراهم کردن امکانات حمل‌ونقل مسافران است که در حال انجام هماهنگی برای تدارک آن هستیم.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم افزود: در هماهنگی با وزارت میراث فرهنگی قرار است بخش خصوصی و تورگردان‌ها نیز هماهنگی جذب گردشگران جام جهانی قطر به قشم را انجام دهند.

او درباره استفاده از شناورهای دریایی برای جابه‌جایی مسافران جام جهانی قطر به قشم گفت: از نظر مسافت تردد دریایی از قشم به قطر زمانبر است. البته کیش به قطر نزدیک تر است و امکان تردد دریایی از آن جزیره به قطر در مدت زمان کمتر وجود دارد. اما منطقه آزاد قشم اکنون در حال آماده سازی امکانات فرودگاهی است و قرار است پروازهای خاصی برای ایام برگزاری جام جهانی قطر در قشم راه‌اندازی شود. این پروازها نیز با ایرلاین‌های داخلی انجام می شود که نرخ آن‌ها ارزانتر است.

افشار فتح‌الهی در پاسخ به این سوال صدای میراث که امکان استفاده گردشگران داخلی و خارجی از تخفیف‌های ویژه جام جهانی در قشم وجود دارد یا خیر؟ گفت: در مورد گردشگران خارجی حتی اگر تخفیف هم ندهیم هزینه‌های جاری سفر و اقامت در ایران برای آن‌ها در مقایسه با قطر و کشورهای دیگر بسیار ناچیز و حتی می‌توان گفت در اندازه سفر رایگان برایشان تمام می‌شود. اما در مورد گردشگران ایرانی که قصد سفر به قطر از منطقه آزاد قشم را داشته باشند حتما تخفیفاتی در نظر گرفته می‌شود.

او تاکید کرد: برنامه اصلی منطقه آزاد قشم در رویداد جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ورود اتباع و گردشگران خارجی به این منطقه و بهره‌مندی منطقه آزاد قشم و ساکنان جزیره از سرمایه ورودی این افراد به قشم است.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم گفت: اماکن اقامتی رسمی قشم همچون هتل‌ها و اقامتگاه‌های سنتی در قالب بومگردی‌ها در حال مهیا شدن برای امکان میزبانی از گردشگران جام جهانی قطر است. هرچند مسابقات جام جهانی در فصل ترافیک سفرها به قشم برگزار می‌شود. ولی تمرکز اصلی قشم در این رویداد میزبانی از گردشگران خارجی است.

افشار فتح‌الهی همچنین در پاسخ به این سوال صدای میراث که منطقه آزاد قشم در دوران جدید چه تصمیمی برای جلوگیری از زمینخواری و حتی تخریب سواحل قشم زیر عنوان احداث مزارع پرورش میگو دارد؟ گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید داشتند که باید از سواحل جنوبی کشور بهترین استفاده شود و از اقتصاد دریامحور بهره برداری شود. بنابراین تاکیدات ایشان یک اولویت است. ولی این اولویت نباید باعث از بین رفتن میراث‌طبیعی شود. جزیره قشم نیز دارای ابعاد مشخص و محدود است که اگر بخواهیم به روش‌های قبل عمل شود، میراث طبیعی این جزیره از بین می‌رود. در دوره جدید با بسیاری از اقداماتی که در گذشته اتفاق افتاد موافق نیستیم و در هر بخش هم که بتوانیم مانع از اجرای غلط تصمیمات خواهیم شد تا به میراث طبعی جزیره آسیب وارد نشود.

او تاکید کرد: در گذشته افرادی آمدند و سوء استفاده کردند و اراضی را گرفتند و با روش‌های سنتی و غیرعلمی کار پرورش میگو انجام دادند. در صورتی که الان در کشور و دنیا روش‌های حدیدی برای پرورش میگو وجود دارد که می‌توان با حفظ اراضی و  حفظ منابع طبیعی، بهترین بهره‌برداری را انجام داد. بنابراین در سیاست جدید از طرح‌های نوین حمایت می‌کنیم و روش‌های جدید را توسعه می‌دهیم و با اقدامات سنتی که آسیب زننده به محیط‌زیست و میراث‌طبیعی جزیره قشم است مقابله می‌کنیم.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید