سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳

تحقیقات درباره تخریب‌ بافت تاریخی نقش جهان آغاز شد

0 انتشار:

صدای میراث: سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تحقیقات درباره تخریب‌های گزارش شده در بافت تاریخی واقع در حریم درجه یک نقش جهان را آغاز کرد.

برهمین اساس قرار است هفته آینده گزارش اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان درباره وضعیت بافت تاریخی اطراف میدان ثبت جهانی شده نقش جهان اصفهان به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ارایه شود.

سیدهادی احمدی مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی در همین رابطه به صدای میراث گفت: در حال حاضر انجام هرگونه عملیات عمرانی در بافت تاریخی میدان نقش جهان متوقف شده و شهرداری اصفهان براساس اعلام مغایرت شورای عالی معماری و شهرسازی و مخالفت سازمان میراث‌فرهنگی، نباید خیابان‌کشی در بافت تاریخی نقش جهان را از سر بگیرد.

احمدی تاکید کرد: اگر شهرداری اصفهان بازگشایی خیابان آقا نورالله نجفی را در بافت تاریخی حریم درجه یک نقش جهان ادامه بدهد تخلف کرده و سازمان میراث‌فرهنگی نسبت به چنین اقدامی واکنش حقوقی نشان می‌دهد.

احتمال تبانی هم بررسی می‌شود

مدیر دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی کشور با اعلام آن که هرگونه اقدام شهرداری اصفهان در بافت تاریخی نقش جهان، بدون کسب مجوز از میراث‌فرهنگی غیرقانونی است گفت: انجمن‌های مردم‌نهاد البته موضوع احتمال تبانی در ماجرای تخریب بافت تاریخی نقش جهان را به سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ارجاع داده‌اند و در حال حاضر این سازمان در مرحله تحقیق در این موضوع قرار دارد.

احمدی با تاکید بر این که احتمال وجود تبانی در تخریب بافت تاریخی میدان نقش جهان مورد نظر سازمان میراث‌فرهنگی نیست، از اجرا نشدن برخی طرح‌ها به دلیل مغایرت با ضوابط میراث‌فرهنگی در بافت تاریخی حریم نقش جهان از سال‌های پیش خبر داد.

او گفت: شهرداری اصفهان معتقد است که خیابان‌کشی در بافت تاریخی نقش جهان از سال‌ها پیش دارای طرح تفصیلی بوده و مصوبه ۲۰ ساله داشته است در حالی که این مصوبه مربوط به پیش از ابلاغ قانون حفاظت از بافت‌های تاریخی در سال ۸۸ در کشور بود.

احمدی افزود: قانون حفاظت از بافت‌های تاریخی در سال ۸۸ از سوی رییس وقت سازمان میراث فرهنگی ابلاغ شده بود. اما شهرداری اصفهان در این فکر بود که براساس طرح تفصیلی همچنان مجوز خیابان کشی در بافت تاریخی نقش جهان را داشته است.

خرید خانه‌ها از سوی شهرداری مجوز تخریب بافت تاریخی نیست

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی درباره حجم تملک‌های شهرداری اصفهان در بافت تاریخی نقش جهان نیز اعلام کرد:  شهرداری اصفهان در یک پروسه چندین ساله تعدادی از خانه‌های واقع در بافت تاریخی نقش جهان را با هدف خیابان کشی تملک کرده است اما باید بداند که تملک خانه‌ها در بافت تاریخی به هیچوجه به معنای داشتن مجوز تخریب بافت تاریخی نقش جهان نیست.

وی افزود: شاید شهرداری بخواهد نصف یک شهر را هم بخرد. ولی این اقدام هرگز به معنای داشتن مجوز تخریب نیست. شهرداری یک بنگاه اقتصادی و خرید خانه‌ها منع قانونی برای این نهاد ندارد. ولی این که بخواهند به نام گذر آقانجفی بافت تاریخی واقع در حریم درجه یک اثر ثبت جهانی شده نقش جهان را تخریب کنند قانونی نیست.

هادی احمدی با اشاره به این که دستور ارسال گزارش از اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان صادر شده است تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از سال‌ها پیش اعلام کرده بودند که احداث خیابان آقانجفی در بافت تاریخی نقش جهان منع قانونی دارد و حالا باید از شهرداری اصفهان پرسید که با چه مجوزی اقدام به تخریب بافت تاریخی نقش جهان کرده است؟

او با تاکید بر این که اگر کار خلاف قانون در اداره کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان یا شهرداری آن شهر در رابطه با تخریب بافت تاریخی نقش جهان صورت گرفته باشد اقدامات حقوقی برای برخورد با متخلفین بلافاصله آغاز خواهد شد.

به گفته مدیر کل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، اگر اثبات شود در تخریب‌های صورت گرفته از سوی شهرداری اصفهان در بافت تاریخی نقش جهان حتی یک خانه دارای ارزش ثبت در فهرست آثار ملی تخریب شده باشد، صد در صد اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان مقصر است. چون باید جلوی تخریب آثار تاریخی را می‌گرفت.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید