پنج شنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳

آغاز دوباره تخریب عرصه شهر باستانی شوش/هجوم دوباره لودرها به عرصه شهر باستانی

0 انتشار:
دانلود ویدئو

صدای میراث: تخریب عرصه شهر باستانی شوش با هدف احداث زیرگذر برای کاهش بار ترافیکی در شهرستان شوش از سر گرفته شد و ساعتی پیش براساس ویدیویی که دوستداران میراث فرهنگی خوزستات به صدای میراث ارسال کردند، بیل های مکانیکی بخشی دیگر از عرصه محوطه ثبت جهانی شده شوش را با هدف احداث زیرگذر تخریب کردند.

تخریب دوباره عرصه شوش برای دومین بار در دو روز گذشته در شراییی آغاز شده است که علی اصغر مونسان معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی عصر دیروز در توئیتی اعلام کرد این سازمان از عاملان و مجریان این تخریب شکایت می کند. او تعرض به آثار تاریخی کشور را نابخشودنی خوانده بود.

حالا دومین مرحله از تخریب عرصه شهر باستانی شوش در طرح احداث زیرگذر آغاز شده است و شهرداری شوش برای دومین بار بدون استعلام و دریافت مجوز از سازمان میراث فرهنگی و بدون توجه به ضوابط و قوانین حفاظت از میراث فرهنگی ملی و جهانی خاکبرداری از عرصه شهر باستانی شوش را با قدرت بیشتری ادامه داده است.

عصر دیروز جمعه هیاتی از سازنان میراث فرهنگی با حضور معاون میراث فرهنگی کشور، رییس بازرسی و شکایات سازمان میراث فرهنگی، مدیر بافت ها و بناهای تاریخی، مدیر امور پایگاه های میراث جهانی و رییس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی عازم شوش شدند تا در مذاکره با مسئولان این شهر و استان خوزستان آن ها را از ادامه تخریب در این محوطه جهانی منصرف کنند.

مذاکرات هیات میراث فرهنگی با مقامات استانی و محلی در شوش ادامه داشت که ساعاتی پیش از آغاز تخریب گسترده در محوطه جهانی شوش، گروهی به رهبری یک روحانی و در حمایت از احداث زیرگذر شوش در برابر محوطه باستانی شوش تجمع کردند و توقف طرح زیرگذر شوش را خیانت به مردم شوش اعلام کردند.

ساعاتی پس از این تجمع که ویدیوی آن در صدای میراث نیز منتشر شد حالا ویدیویی دیگر به صدای میراث ارسال شد که خبر از آغاز مجدد اجرای طرح احداث زیرگذر شوش برغم مذاکرات در حال انجام میان مسئولان سازنان میراث فرهنگی و مدیران شهری شوش داده است.

این ویدیو که از سوی دوستداران میراث فرهنگی به صدای میراث ارسال شده است نشانه شکست تلاش ها برای توقف طرح احداث زیرگذر شوش است که بخشی از آن عرصه شهر باستانی شوش را نابود می کند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید