شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

تخریب یک خانه تاریخی دیگر در بافت تاریخی تهران/خانه قاجاری-پهلوی را شبانه تخریب کردند

0 انتشار:

صدای میراث: پس از انتشار خبر برداشتن سقف یک خانه تاریخی در خیابان فلسطین تهران که قدمت آن به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی اول می‌رسید، حالا خبر رسیده است که یک خانه دارای ارزش‌های تاریخی به جای مانده از اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی را شبانه در خیابان ایران واقع در بافت تاریخی تهران تخریب کرده اند.

شاهدان عینی به صدای میراث گفته‌اند که ساعت ۲۲:۳۰ روز چهارشنبه گذشته ناگهان یک بولدوزر به محل آمد و اقدام به تخریب ناگهانی این خانه دارای ارزش‌های معماری تاریخی کرد.

آن‌ها گفته اند که حتی هیچ وسیله‌ای از این خانه خارج نشد و بولدوزر بلافاصله شروع به تخریب آن کرد.

خانه تخریب شده که به گفته یک کارشناس میراث فرهنگی دارای طاق‌هایی به سبک قاجار است و مصالح آن نیز از نوع گل و آهک بود که مختص به معماری دوره قاجار و پهلوی اول است واجد ارزش‌های تاریخی است.

بکاربردن مصالح گل و آهک در بناهای تاریخی از دوره قاجار و پهلوی اول رواج داشته است اما از دوره پهلوی دوم به اینسو استفاده از این مصالح در ساخت بناها مورد استفاده قرار نگرفته است و به همین دلیل است که احتمال می‌رود این خانه مربوط به دوره قاجار و پهلوی اول باشد.

سایت صدای میراث هنوز به مدارکی که مشخص کند خانه تخریب شده در فهرست آثار ملی کشور ثبت بوده یا خیر؟ دست نیافته است.

کارشناسان می‌گویند با توجه به بالا رفتن قیمت مسکن در تهران خانه های واجد ارزش‌های تاریخی زیادی در معرض تخریب ناگهانی قرار گرفته‌اند.

گفتنی است خانه تخریب شده در خیابان ایران، نرسیده به خیابان مجاهدین اسلام یا همان چهارراه آب سردار سابق قرار گرفته و در محدوده منطقه ۱۲ تهران و بافت تاریخی پایتخت است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید