سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲

روباه‌ها در محوطه موزه ملی قرآن لانه کرده‌اند

0 انتشار:

روباه‌ها جزیی جدا نشدنی از حیات وحش شهر تهران هستند و حالا پای آن‌ها از کوهپایه‌‌های شمالی تهران به مهمترین مراکز ایران در خیابان امام‌خمینی (ره) تهران باز شده است.

براساس جدیدترین یافته‌های صدای میراث؛ خانواده‌ای متشکل از  ۶ قلاده روباه آزادانه در محوطه موزه قرآن در همسایگی کاخ مرمر خاک‌های سطحی فضای سبز این موزه را برای کندن تونل و ایجاد لانه جابه‌جا می‌کنند. آن‌ها همچنین برخی اوقات کابل‌های تلفن و حتی سیم‌های برق موزه را می جوند و منجر به قطع برق و تلفن در این مجموعه می‌شوند.

جالبتر آن که براساس آنچه سایت صدای میراث یافته است، روباه‌های حاضر در این مجموعه با تونل‌هایی که ایجاد کرده‌اند به محوطه مجمع تشخیص مصلحت نظام، محوطه ساختمان سابق مجلس و محوطه موزه ملی قرآن در ساختمان مرمر و خانه‌های واقع در این محدوده می‌روند و گهگاه مرغ‌های زنده و ماکیان خانگی همسایگان این منطقه را که برخی از آن‌ها از شخصیت‌های شناخته شده هستند، سرقت و از آن‌ها در محوطه موزه قرآن تغذیه می‌کنند.

صدای میراث براساس همین یافته‌ها با حجت‌الاسلام امیر لهراسبی رییس موزه ملی قرآن گفت‌وگو کرده است و او نیز تایید کرده است که خانواده روباه‌ها در محوطه موزه ملی قرآن آزادانه تردد می‌کنند و گهگاه به محوطه مجمع تشخیص مصلحت نظام و دیگر مراکز واقع در خیابان امام‌خمینی(ره) و خیابان مراکز واقع در خیابان پاستور که دفتر ریاست جمهوری نیز در آن واقع است تردد می‌کنند.

حضور روباه‌های شهر تهران در محوطه موزه ملی قرآن اما می تواند به یکی از جاذبه‌های گردشگری در این موزه تبدیل شود و شاید اگر تدبیر بهتری اندیشیده شود بازدیدکنندگان موزه ملی قرآن نیز افزایش بیابند و بتوانند ضمن بازدید از این موزه ارزشمند که مملو از قرآن های نفیس خطی است مدتی نیز به تماشای خانواده‌های روباه‌های موجود در محوطه این موزه بپردازند.

امیر لهراسبی به صدای میراث گفته است که چندین‌بار برای زنده‌گیری روباه‌ها توسط سازمان حفاظت محیط زیست با مسئولین این سازمان مکاتبه کرده اما پس از آن که یک کارگاه مرمت در این موزه با حضور اساتید خارجی برگزار شد و متوجه علاقه آن‌ها به روباه‌های مجموعه شد از جمع آوری آن ها پشیمان شده است.

به گفته او، با توجه به صحبت‌هایی که با کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست شد متوجه شدیم که اتفاقا حضور روباه‌ها در این مجموعه کمک بسیاری به کنترل جمعیت موش‌ها در این مجموعه دارد و می تواند عاملی برای حفاظت از مجموعه باشند.

او گفت: مجموعه موزه قرآن در سه طبقه و ۱۵ متر زیر زمین ایجاد شده است که کنترل موش‌ها در این مجموعه مدیون حضور روباه‌ها است.

لهراسبی تاکید کرد: فکرش را بکنید اگر موش‌ها به مجموعه ما که ۱۵ متر زیر زمین است رخنه کنند آنوقت جمع کردن آن ها از این مجموعه بسیار دشوار خواهد بود.

به گفته لهراسبی آسیبی که روباه‌ها برای مجموعه دارند تنها به جویدن کابل‌ها یا زیرو رو کردن فضای سبز محوطه به دلیل علاقه‌ای که به کندن تونل دارند محدود می شود ولی مزیت آن‌ها برای این مجموعه در کنترل جانوران موذی بسیار بیشتر است.

روباه‌های مجموعه موزه قرآن که آزادنه از گیت‌های ساختمان‌های همسایه نیز عبور می‌کنند نزدیک به ۵ سال است که در این محدوده زندگی می‌کنند و تنها تخریبی که برای تمامی مجموعه دارند تنها به فضای سبز و برخی کابل‌های برق و تلفن محدود می‌شود.

صدای میراث از مدیر موزه قرآن پرسیده است که آیا تلاشی برای تبدیل حضور خانواده روباه‌ها به یک جاذبه گردشگری در حاشیه موزه شده است؟ لهراسبی می گوید:  اوایل مسئولیت در موزه ملی قرآن یک دوره نگارگری در اسلام برای اساتید هنر اسلامی غیر ایرانی برگزار کردیم و وقتی این‌ها در حال خروج از مجموعه بودند روباه‌ها از لانه خارج شدند و متوجه علاقه آن‌ها به دیدن روباه‌ها شدم و احساس کردم حضور آن ها حتی می تواند یک جاذبه گردشگری بیشتر برای موزه قرآن باشد و اکنون نیز در تلاش برای تبدیل این خانواده به جاذبه گردشگری در موزه هستیم.

اما آیا حضور روباه‌ها آسیبی به بنای ثبت ملی شده موزه قرآن یا همان کاخ مرمر سابق می‌زند و آن‌ها نقشی در آسیب رساندن به این بنا دارند؟ رییس موزه ملی قرآن می‌گوید: خیر این حیوانات هیچ آسیبی به بنا نزده اند و تنها به دلیل علاقه به کندن تونل خاک‌های سطحی محوطه موزه را جابه جا کرده اند. از سوی دیگر سازه بنا بتنی است و بنابراین حضور روباه‌ها در این مجموعه آسیبی به بنای موزه نمی زند.

او به یکی از روزهایی اشاره می‌کند که پای یکی از اعضای خانواده روباه‌های مجموعه موزه ملی قرآن به دلیل بازیگوشی و علاقه او به حفر تونل به سالن آمفی تئاتر موزه قرآن باز شده بود. می‌گوید: در حال قدم زدن در سالن نیمه کاره آمفی تئاتر موزه بودم که متوجه صداهایی شبیه به جیغ شدم و از آنجا که سالن تاریک بود با ذکر بسم‌الله به منبع صدا نزدیک شدم که مبادا جن و روح باشد ولی متوجه شدم یکی از روباه ها که در حال حفر تونل بوده اتفاقی به سالن آمفی تئاتر افتاده و خودمان هم این حیوان را زنده‌گیری و دوباره در مجموعه رها کردیم.

رییس موزه ملی قرآن اما به برخی آسیب‌هایی که به بنای ثبت ملی شده این موزه رسیده است نیز اشاره می کند و می‌گوید: روباه ها هیچ آسیبی برای بنا نداشته اند اما بیشترین آسیب به بنا به دلیل نفوذ رطوبت به آن بوده است که تا چند ماه آینده این مشکل برطرف می شود.

حجت‌الاسلام لهراسبی می‌گوید: کارشناسان سازمان میراث فرهنگی از بنا بازدید کرده اند و همین امسال پروژه رفع رطوبت از بنا و تجهیز بیشتر مجموعه به دوربین‌های نظارتی و تجهیز مخزن موزه انجام می شود.

لهراسبی همچنین از راه اندازی مرکز مستند نگاری نسخ خطی در موزه ملی قرآن در آینده نزدیک خبر می دهد و می‌گوید: ساخت دستگاه مستندنگاری به یک شرکت ایرانی دانش بنیان واگذار شده که جوانان این مجموعه در حال ساخت دستگاه هستند.

رییس موزه ملی قرآن همچنین از ناتوانی خانواده روباه‌های موجود در مجموعه موزه و مراکز اطراف برای راهیابی به مخزن موزه قرآن خبر می دهد و می‌گوید مخزن موزه به قدری امن است که دست هیچکس به آن نمی‌رسد. ضمن آن که بازدیدهای دوره ای نیز از مخزن موزه انجام می شود تا اگر مشکلی وجود داشته باشد به سرعت برطرف شود.

موزه ملی قرآن ۱۰ هزار متر مربع وسعت دارد و در سه طبقه و ۱۵ متر زیر زمین دایر شده است. مکان این موزه در خیابان امام خمینی تهران و در ساختمان سابق کتابخانه مجلس و عمارت تاریخی کاخ مرمر قرار دارد و بازدیدکنندگان ضمن بازدید از قرآن‌های نفیس خطی می توانند اگر شانسی داشته باشند خانواده ۶ قلاده‌ای از روباه‌های شهر تهران را درست در مرکز شهر ملاقات کنند که آزادانه در محوطه این موزه تردد می‌کنند و هیچ خطری برای بازدیدکنندگان ندارند.

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید