چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳

مدیرکل بیمه‌های تامین اجتماعی: به اینجا می‌رسیم که کیش و قشم را بفروشیم و حقوق بازنشستگان را بدهیم/محمد درویش: کیش و قشم را نفروشید به سرمایه‌داران ایرانی اجاره دهید/مدیرکل تبلیغات و بازاریابی کیش: کیش مقصد گردشگری برتر ایران است

0 انتشار:

صدای میراث: سجاد پادام، مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار صبح دیروز اعلام کرده است که «کشور یونان ۱۰۰ جزیره فروخت تا بتواند مطالبات بازنشستگانش را بدهد و ما هم به زودی به این وضعیت دچار می‌شویم. ۳۰۰ هزار شهید دادیم که یک وجب خاک از دست ندهیم، اما ممکن است به جایی برسیم که مجبور شویم کیش، قشم و خوزستان را بفروشیم تا بتوانیم حقوق بازنشستگان را بدهیم.»

این قیاس بی‌مورد و اظهارنظر نابجا که با هدف مقایسه وضعیت مالی بحرانی سازمان تامین اجتماعی و ناتوانی این سازمان در حل بحران حقوق بازنشستگان صورت گرفت با موجی از واکنش‌ها مواجه شد.

سازمان تامین اجتماعی ۶۵ هتل مجموعه ایرانگردی و جهانگردی کشور را در اختیار دارد که اگر می‌توانست مدیریت مناسبی بر این مهمترین و پرتعدادترین مجموعه اقامتی خود در مقاصد گردشگری کشور داشته باشد، می‌توانست این مجموعه را به سودآوری بالا برساند. اما این که موضوع فروش دو جزیره مهم استراتژیک کشور در صنعت گردشگری از سوی مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار مطرح شود تا حقوق بازنشستگان واریز شود، امری است که بیشتر به یک شوخی و جریحه دار شدن افکار عمومی منجر می‌شود.

کیش و قشم دو جزیره مهم و پولساز در صنعت گردشگری کشور و از قطب‌های درآمدزایی گردشگری در ایران محسوب می‌شوند. بر همین اساس قیاس بی‌مورد و تاکید مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار بر فروش این دو ثروت عظیم گردشگری ایران برای پاسخ دهی به حقوق بازنشستگان در نوع خود بسیار عجیب است.

محمد درویش: قشم و کیش را نفروشید به سرمایه‌‌داران ایرانی اجاره دهید و نتیجه را ببینید

محمد درویش، کنشگر محیط‌زیست در ارتباط با اظهارات سجاد پادام، مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار درخصوص فروش جزایر قشم و کیش به صدای میراث می‌گوید: سال‌ها است برای تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی رگ گردن‌مان بیرون می‌‌زند و می‌گوییم، همسایه جنوبی حق ندارد به این جزایر نگاه چپ کند. ارزش‌های قشم و کیش هم برای ایران صدها برابر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی است. حالا این که یک مقام مسئول چگونه می‌تواند در مورد فروش آن‌ها سخن بگوید بسیار عجیب است.

درویش می‌گوید: سخنان ایشان درست مانند این است که پدر یک خانواده برای تولید پول بگوید می‌خواهم ارزشمندترین وسایل خانه را بفروشم تا خرج خانه را درآورم. مثلا در و دیوار و مصالح خانه را بفروشد که زندگی خانواده را بچرخاند. غافل از آن که خانه بدون در و پنجره و مصالح دیگر هیچ ارزشی ندارد.

این کنشگر محیط‌زیست و رییس کمیته محیط زیست سلامت اجتماعی یونسکو در ایران بر نگاه ویژه به جزاری ایران و درآمد پایدار آن‌ها از محل گردشگری تاکید می‌کند و می‌گوید: برای اطلاع آقای مدیر که از ناچاری برای فروش قشم و کیش برای پرداخت حقوق بازنشستگان سخن گفته است باید بداند که جزیره گوام که ۴۵۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و یک سوم قشم است، سالانه سه میلیون گردشگر دارد و درآمدی که آن جزیره تولید می‌کند ۵ برابر کل درآمد گردشگری ایران است.

درویش ادامه می دهد: مشکل ما کمبود خرد در مدیریت است و اگر این مشکل حل شود، سرمایه‌های زیادی در ایران داریم که بتوانیم از محل ارایه جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی و گردشگری در کشور تولید پول کنیم. نه آنکه بخواهیم از محل خام فروشی ثروت آفرینی کنیم. به همین دلیل سخنان مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار تاثرآور است و فکر نکنم هیچ کدام از مقامات افغانستان هم چنین حرفی در مورد بخشی از کشورشان بزنند.

او درباره قیاس نادرست ایران و یونان که مدیرکل دفتر بیمه‌های اجتماعی وزارت کار درباره فروش ۱۰۰ جزیره در آن کشور برای پرداخت حقوق بازنشستگان سخن گفته بود، می‌گوید: یونان کشور ورشکسته اتحادیه اروپا است و برای این که بخواهد در اتحادیه اروپا بماند مجبور شد باج زیادی دهد. بنابراین باید به آن فردی که چنین مقایسه‌ای میان یونان و ایران کرده است گفت، اگر می‌خواهید مانند یونان رفتار کنید و جزایر را بفروشید بهتر است بقیه رفتارهای یونان را هم تقلید کنید.

درویش خطاب به مدیر وزارت کار که از ناگزیری برای فروش قشم و کیش با هدف پرداخت حقوق بازنشستگان خبر داده است گفت: همین الان اعلام کنید مدیریت جزیره قشم را به یک سرمایه‌دار ایرانی واگذار می‌کنید تا این سرمایه‌دار برای ۲۰ سال مدیریت جزیره قشم را برعهده بگیرید و اجراه آنرا هم بپردازد، آنوقت ببینید چگونه سرمایه‌داران ایرانی از این جزایر پول تولید می‌کنند. در حالی که دوبی میلیاردها دلار هزینه کرد تا جزیره نخل را ایجاد کند. در حالی که خودمان چنین جزایری داریم که داخل آن‌ها مانگروها و حراها بهترین رویشگاه‌های اکوسیستمی موجود در آسیای غربی وجود دارند که برای ورود گردشگر و تولید پول بسیار مهم است. بنابراین بهترین راه آن است که مدیرانی با این طرز فکر که می‌گویند راهی جز فروش جزایر برای پرداخت حقوق بازنشستگان وجود ندارد و بلد نیستند در این کشور کار کنند استعفا دهند و کنار بروند.

مدیر تبلیغات و بازاریابی کیش: ظرفیت‌های بالای گردشگری کیش و قشم بسیاری از مشکلات حل می‌کند

اظهارات سجاد پام مدیر بیمه‌های اجتماعی وزارت کارف رفاه و تامین اجتماعی درخصوص نبود اعتبار برای پرداخت حقوق بازنشستگان و مقایسه ایران و یونان در این باره چنان حساسیت برانگیز شد که بسیاری از رسانه‌ها عبارت ناگزیری از فروش کیش و قشم برای پرداخت حقوق بازنشستگان را برجسته کردند.

سعید یکه دهقان مدیرکل تبلیغات و بازاریابی منطقه آزاد کیش اما در گفت‌وگو با صدای میراث با تاکید بر این که منظور مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت کار واقعا فروش جزایر کیش و قشم نبوده و این فقط یک قیاس است به صدای میراث گفت: ظرفیت‌های گردشگری فراوانی در ایران از جمله در کیش و قشم وجود دارد که اگر به آن ها خوب پرداخته شود می‌توان بسیاری از مسایل را حل کرد.

او گفت: جزیره کیش نیز به عنوان مقصد برتر گردشگری ایران ظرفیت بسیار بالایی در تولید ثروت دارد و امیدواریم این ظرفیت‌ها بیشتر دیده شوند و در کلان کشور تصمیمات خوبی در حوزه گردشگری و همچنین بازارهای هدف گردشگری ایران برای کیش و قشم هم در کشورهای عضو اکو و هم در کشورهای جنوبی حاشیه خلیج‌فارس گرفته شود.

 

 

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید