پنج شنبه, ۰۲ فروردین, ۱۴۰۳

ترکیه چگونه تبدیل به قطب گردشگری شد/ ناجی اقتصاد ترکیه کیست؟

0 انتشار:

امیرحسین جعفری؛

فعال گردشگری/

۵ مهرماه روز جهانی گردشگری بود و اکنون ایران نیز در هفته گردشگری قرار دارد. نگارنده اکنون در کشور ترکیه است و به همین بهانه داستان کوتاهی از زندگی و بیوگرافی وزیر گردشگری ترکیه را می‌نویسم تا مشخص شود چرا ترکیه در جایگاه گردشگری برتر ایستاده است.

«محمت ارسوی» وزیر گردشگری ترکیه است. اما او کیست و چگونه ناجی اقتصاد ترکیه با بهره‌گیری از فرصت‌های گردشگری شد؟ محمت(محمد) و مورات (مراد)، برادران دوقلویی هستند که در سال ۱۳۴۸ در استانبول به دنیا آمدند.

«محمت ارسوی» از سن ۱۸ تا ۲۲ سالگی را همزمان با تحصیل در رشته بازرگانی به زبان انگلیسی به فعالیت تورلیدری پرداخت. او علاقه شدیدی به لیدری و مدیریت تور داشت و توانست در سال ۱۳۷۰ براساس  همین علاقه و در سن ۲۲ سالگی به همراه برادرش «مورات»، شرکت «خدمات گردشگری ارسوی» را تاسیس کند. این شرکت هم‌اکنون در ترکیه و کشورهای دیگر به همان نام ETS شناخته می‌شود.

او توانست در شرکت خدمات گردشگری ارسوی درست در زمانی که ترکیه در افول اقتصادی شدید و تورم بسیار بالا به سر می‌برد، رشد فوق‌العاده‌ای در فعالیت‌های گردشگری ایجاد کند. بعدتر شرکت «دیدیم تور» را در سال ۱۳۷۸ در همان گروه «خدمات گردشگری ارسوی» تشکیل داد.

۵ سال بعد، «محمت» و «مورات» این دو برادر دوقلوی خانواده ارسوی، هواپیمایی «اطلس جت» را در سال ۱۳۸۳ تاسیس کردند و هر روز اتفاق تازه‌ای در صنعت گردشگری ترکیه ایجاد کردند.

این دو برادر بعدتر به ساخت هتل‌های متعدد مشغول شدند و برترین هتل‌ آنتالیا یعنی هتل «مکس رویال بلک و کمر» را با برترین سرویس‌های هتلداری جهان احداث کردند. برادران «ارسوی» هم‌اکنون برترین تورگردانان داخلی در کشور ترکیه هستند.

همه این قابلیت‌ها و شناخت صفر تا صدی فعالیت در صنعت گردشگری ترکیه از سوی «محمت ارسوی»، باعث شد که «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه، بدون نگاه سیاسی به انتخاب وزیر توریسم، از سال ۱۳۹۷ «محمت ارسوی» را با رزومه سی‌سال سابقه تور لیدری، مدیریت تورها، مدیرعاملی آژانس گردشگری، مدیر ایرلاین، مدیر هتل و سفر به بیش از یکصد کشور جهان و برخورداری از شناخت کامل از تمام نیازهای صنعت گردشگری، به عنوان وزیر گردشگری ترکیه منصوب کند.

به همین دلیل است که حالا وزیر گردشگری و کاربلد ترکیه، چنان فعالیتی کرده است که ترکیه را در ردیف نخستین کشورهای مطرح گردشگری و گردشگرپذیر جهان قرار داده است. فعالیت‌های او موجب شده است که همین حالا در دوران پساکرونایی، این همسایه غربی ایران مملو از گردشگر باشد و روزانه هتل‌های جدید در این کشور افتتاح و خطوط پروازی تازه به مقصد کوچکترین شهرهای جها نیز در ترکیه برقرار شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید