سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲

تصاویری از زخم زلزله در لافت

0 انتشار:

تصاویری از زخم زلزله در لافت

ایسنا – بادگیرهای بندر لافت در روستای قشم از زلزله ۶.۱ ریشتری هرمزگان آسیب دیده‌اند، تاج بیشتر آن‌ها ریخته و ترک‌های عمیقی برداشته‌اند. بادگیرهایی که بارها درباره مرمت اضطراری آن‌ها هشدار داده شده بود.

به گزارش ایسنا، زلزله هرمزگان ساعت ۲:۰۲:۰۷ بامداد شنبه یازدهم تیرماه رخ داد. کانون اصلی زلزله روستای «سایه خوش» در حوالی بندر خمیر و بزرگی آن ۶.۱ در مقایس ریشتر بود. این زلزله تا کنون جان پنج نفر را گرفته و ۸۴ نفر دیگر را مصدوم کرده است، خانه‌های زیادی تخریب شده و برخی آثار تاریخی نیز خسارت دیده‌اند.

بررسی برای ارزیابی خسارات وارد شده به بناهای تاریخی در استان هرمزگان هنوز تکمیل نشده و همچنان ادامه دارد.

گزارش اولیه مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان حاکی از خسارت زلزله به ۵۰ بادگیر فقط در بندر لافت است. بادگیرها که از رطوبت و زلزله‌های گذشته قبلا آسیب دیده بود و مرمت آن‌ها به کندی انجام می‌شد و بارها درباره مرمت اضطراری آن هشدار داده شده بود. اینک تصاویری به ایسنا رسیده که نشان می‌دهد تعدادی از بادگیرها در زلزله بامداد شنبه، یازدهم تیرماه تخریب شده‌اند. بررسی درباره میزان خسارت وارد شده همچنان ادامه دارد.

سهراب بناوند، ‌ مدیرکل میراث فرهنگی هرمزگان همچنین گفته که گلدسته مسجد جامع لافت در زلزله بامداد شنبه بندر خمیر تخریب شده است. فعالان میراث فرهنگی هرمزگان هم از تخریب کامل کلوت‌های روستای سایه خوش که کانون اصلی زلزله بود، خبر داده‌اند. هنوز از وضعیت دیگر آثار، گزارش کاملی تهیه نشده است، ‌ اما مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان گفته که به دلیل شدت زلزله و وقوع پس‌لرزه‌ها، کارشناسان میراث‌فرهنگی و یگان حفاظت مداوم در حال بررسی شرایط هستند.

چند روز پیش نیز در زلزله دیگری، قلعه المرزوقی در روستای مغویه حوالی بندر لنگه که در آستانه ویرانی قرار داشت، دچار تخریب گسترده شد.

تصاویری از زخم زلزله در لافت
وضعیت بادگیرهای لافت در زلزله ۶.۱ ریشتری روستای سایه خوش در بندر خمیر

تصاویری از زخم زلزله در لافت

ترک‌ها و ریزش تاج بادگیرهای لافت
تصاویری از زخم زلزله در لافت
پیش‌تر درباره مرمت اضطراری و نگهداری از بادگیرها که بر اثر رطوبت و در زلزله‌های قبلی آسیب دیده بودند، هشدار داده شده بود
تصاویری از زخم زلزله در لافت
مسجد جامع لافت پس از زلزله بامداد شنبه ۱۱ تیرماه
تصاویری از زخم زلزله در لافت
ریزش گلدسته مسجد جامع بندر تاریخی لافت در زلزله بندر خمیر
print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید