پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

تلاش برای احیای جاده ابریشم بین چین و ایران/رییس گروه فرهنگ بین‌المللی عمرو در چین: ایران شریک مهم چین در جاده ابریشم است

0 انتشار:

صدای میراث: چین و ایران دو کشور متمدن با تاریخی دیرینه در جهان هستند. دو کشور در بیش از دو هزار سال پیش از طریق جاده ابریشم با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و خدمات شایسته برای تبادلات و همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و پیشرفت تمدن جهان ارایه داده‌اند.

«شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین، در ماه اکتبر سال ۲۰۱۳ میلادی طرح ایجاد کمربند اقتصادی و احیای جاده ابریشم آبی را مطرح کرد که این پیشنهاد مورد استقبال بسیاری از کشورهای مسیر جاده ابریشم از جمله ایران قرار گرفت. در این راستا، بسیاری از مناطق و شرکت‌های چینی نیز برای تقویت همکاری و تبادلات اقتصادی و تجاری و همچنین تبادلات فرهنگی با کشورهای جاده ابریشم تلاش کرده و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

«جو جین تانگ»رییس هیات مدیره «گروه توسعه فرهنگ بین‌المللی عمرو» از جمله اشخاصی است که در این زمینه تلاش گسترده داشت و به دستاوردهای فراوان رسید. منطقه «نینگ شیا» (NING XIA) ناحیه مسلمان‌نشین در غرب چین و از جمله مناطق مهم در مسیر جاده ابریشم در دوره‌های تاریخی است.

«جو جین تانگ» که اکنون بیش از ۶۰ سال دارد، در گذشته یکی از مقامات کمیته توسعه و اصلاحات منطقه نینگ شیا در غرب چین بود. وی در سی‌سال گذشته همواره به فکر چگونگی نزدیک‌تر ساختن روابط اقتصادی و تجاری این منطقه با کشورهای جاده ابریشم بود و در این زمینه مقالات بسیار به رشته تحریر آورد. وی پس از سفر به بیش از ده کشور آسیای مرکزی و غربی و پژوهش و بررسی، ایران را به عنوان یکی از شرکای احتمالی مهم منطقه «نینگ شیا» و چین اعلام کرده است.

وی پس از بازنشستگی در سال ۲۰۰۵ میلادی گروه توسعه فرهنگ بین‌المللی عمرو را راه‌اندازی کرده و به گسترش روابط اقتصادی و تجاری و فرهنگی با ایران پرداخت.

این پژوهشگر با اشاره به علل انتخاب ایران به عنوان کشور هدف فعالیت شرکت خود می‌گوید: چین و ایران دو کشور با دوستی دیرینه در آسیای شرقی و غربی هستند که تقویت روابط و همکاری بین آن‌ها برای پیشرفت و صلح منطقه سودمند است.

وی می‌افزاید: با آن که ایران در سال‌های گذشته تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفت، اما اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگر بوده و دو طرف از پتاسیل بسیار برای همکاری برخوردار هستند.

«جو جین تانگ» در ماه اکتبر سال ۲۰۰۵، با همکاری با سفارت ایران در چین، نخستین گردهمایی گردشگری مسلمانان چین و همکاری اقتصادی و تجاری چین و ایران را برگزار کرد. در سال ۲۰۰۶ نیز با همکاری با دولت منطقه «نینگ شیا» مجمع همکاری اقتصادی و تجاری چین و ایران را برپا کرد که مقاماتی از سفارت و اتاق بازرگانی ایران در چین و مدیران بیش از ۳۰۰ شرکت چینی در آن حضور داشتند. وی از آن پس، فعالیت‌هایی از جمله برپایی نمایشگاه هنرهای ایران در منطقه «نینگ شیا» برپا کرد.

«جو جین تانگ» می‌گوید: ایران در حال توسعه و سازندگیست و به سرمایه خارجی بسیار نیاز دارد و این فرصتی مناسب برای شرکت‌های چینی است.

بدین ترتیب وی تاکنون بسیاری شرکت‌های چینی را برای مشارکت در پروژه‌های ایران در زمینه ساخت نیروگاه، راه‌آهن، فرودگاه، بندر، املاک و کشاورزی معرفی کرده و انتظار می‌رود که همکاری شرکت‌های چینی و ایرانی در آینده نزدیک، عملی شود.

این پژوهشگر چینی، همچنین اضافه می‌کند: تقویت آشنایی بین مردم دو کشور پایه توسعه روابط دو طرف در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و غیره است. جوانان، نیروی اصلی برای توسعه دوستی و روابط دو کشور در آینده هستند.

وی به منظور برقراری ارتباط دوستانه بیشتر بین ایران و چین، با پشتیبانی مالی خود، دو مرکز آموزشی در نینگ شیا و همچنین در تهران ایجاد کرده است که در آینده با انتقال دانشجو و اساتید، این ارتباطات بیش از پیش تقویت می‌شود.

«جو جین تانک» که تاکنون بیش از ۳۰ بار به ایران سفر کرده و با بسیاری مقامات و مردم عادی ایران دوستی عمیق برقرار کرده است، درباره احساسات و خاطرات خود مربوط به کشور و مردم ایران می‌گوید: ایران واقعا یک کشور متمدن و تاریخی است که از فرهنگ غنی برخوردار است. مردم این کشور نیز بسیار با ادب، مهربان و مهمان‌نواز هستند. همچنین فرهنگ ایران و چین دارای شباهت‌های بسیارند، حتی مقررات راهنمایی دو کشور یکسان است. این سبب شده تا هر بار که به ایران سفر می‌کنم احساس غربت نداشته باشم.

آنچه برای «جو جین تانک» درباره ایران قابل احترام و تحسین‌برانگیز است این که «ایران در مقابل فشار و تحریمی که از سوی غرب در سال‌های گذشته اعمال شد، نه تنها استوار ایستادگی کرد، که همواره برای توسعه نیز تلاش کرده است.»

وی می‌گوید: «به دنبال افزایش آشنایی مردم چین با ایران، شرکت‌های چینی بسیار توجه خود را به ایران مبذول خواهند داشت و با لغو تدریجی تحریم بین‌المللی علیه ایران، دورنمای همکاری چین و ایران درخشانتر خواهد شد.»

منبع: رادیو بین‌المللی چین

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید