چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

تهیه و تدوین نقشه باستان‌شناسی ایران روندی سریعتر به خود می‌گیرد

0 انتشار:

صدای میراث: روح‌الله شیرازی رییس پژوهشکده باستان‌شناسی یکی  از  مهمترین  برنامه‌های  پژوهشکده باستان‌شناسی  را  تهیه  و  تدوین  راهبردهای بهینه‌سازی  پایگاه اطلاعات داده‌های باستان‌شناسی در نقشه باستان‌شناسی کشور اعلام کرد و گفت: با تکمیل این راهبرد تهیه  نقشه باستان‌شناسی ایران روند سریعتر می‌گیرد.

رییس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان این مطلب در نشست تخصصی هفته پژوهش به تشریح دستاوردهای این پژوهشکده در سال پژوهشی ۹۷ – ۹۶ بر پایه وظایف قانونی پرداخت.

او گفت: در حوزه برنامه‌ریزی و تدوین برنامه‌های سالانه، گروه‌های مختلف پژوهشی در پژوهشکده باستان‌شناسی برای بهینه‌سازی و ایجاد بستر مناسب و هدفمند برای پژوهش‌های آتی برنامه‌های مفصلی را تهیه و برای اتخاذ تصمیم‌های بالادستی ارائه کرده‌اند.

وی به تنظیم اسناد شناسنامه‌ای اشیاء تاریخی اشاره کرد و افزود: با تکمیل این روند در آینده شاهد تسریع در ثبت و ضبط اشیاء و روند مطالعه آن‌ها باشیم.

شیرازی با اشاره به مقوله نظارت گفت: طبق وظیفه حاکمیتی، پژوهشکده باستان‌شناسی، یکی از مهمترین دستاوردهای این مرکز در بازه زمانی مورد نظر، اعمال نظارت بر طرح‌های پژوهشی، برنامه‌های پیشنهادی و بررسی صلاحیت علمی افراد برای جذب در کادر هیئت علمی گروه‌های پژوهشی است.

به گفته او در سالجاری اعمال نظارت بر روند فعالیت‌های میدانی برنامه‌های پژوهشی مشترک یکی از اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته و پژوهشکده بر کیفیت گزارش‌های ارائه شده توسط پژوهشگران مختلف نظارت کرده و نواقص گزارش‌ها را برای بهبود روند گزارش‌نویسی متذکر شده است.

وی افزود: پژوهشکده باستان‌شناسی در سال پژوهشی ۹۶-۹۷ با صدور ۱۸۰ مجوز برای بررسی‌های باستان‌شناسی، کاوش، گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم، گمانه‌زنی استعلامی و مطالعات طرح‌های عمرانی نقش حاکمیتی و مدیریت علمی خود را در فعالیت‌های باستان‌شناسی کشور با نظارت بر اجرای برنامه‌ها ایفاء کرده است.

رییس پژوهشکده باستان‌شناسی تصریح کرد: در حوزه اجرا به واسطه حضور کادر متخصص در بدنه پژوهشکده باستان‌شناسی، بخشی از توان این افراد در انجام بررسی‌ها، کاوش‌ها و برنامه‌های تعیین عرصه و حریم به کار گرفته شده است.

او گفت: در این بین، انجام برنامه‌های نجات‌بخشی یکی از فعالیت‌های پر رنگ پژوهشکده باستان‌شناسی است که اعضاء هیئت علمی و کارشناسان پژوهشکده در شرایط سخت اقلیمی اقدام به انجام برنامه‌های نجات‌بخشی کرده و دستاوردهای مهمی نیز به دست آورده‌اند.

وی گفت: در بخش معرفی از دیگر اقدامات مهم پژوهشکده باستان‌شناسی، حمایت از پژوهشگران برای معرفی دستاوردهای پژوهشی است.

شیرازی افزود: چاپ و انتشار کتاب‌ها، مقالات و برگزاری نمایشگاه‌ها و شرکت در گردهمایی‌های مختلف توسط اعضاء هیئت علمی و کارشناسان پژوهشکده نمونه‌هایی از مشارکت فعال پژوهشکده در معرفی دستاوردهایش است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید