پنج شنبه, ۰۹ فروردین, ۱۴۰۳

ثبت جهانی جنگل های هیرکانی پشت درهای کمیته جهانی میراث فرهنگی

2 انتشار:

ثبت جهانی جنگل های هیرکانی پشت درهای کمیته جهانی میراث فرهنگی

ایرنا – معاون سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور گفت: آخرین دفاع برای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی هفته آینده در کمیته جهانی یونسکو انجام می‌شود.

محمدحسن طالبیان در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد: سال گذشته ارزیابی های مختلف از سوی زیر مجموعه های سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) انجام شده است و پرونده به صورت کامل در اختیار کمیته جهانی میراث فرهنگی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه چهل و سومین کنگره کمیته جهانی میراث فرهنگی هفته آینده در باکو پایتخت کشور آذربایجان برگزار می شود، افزود: پرونده ثبت جهانی جنگل های هیرکانی در برابر داوران بین المللی از سوی کارشناسان و متخصصان کشور دفاع خواهد شد.

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: در صورت اخذ رای از سوی داوران کمیته، ثبت جهانی جنگل های هیرکانی به صورت کامل انجام خواهد شد و این اثر طبیعی به دیگر آثار میراثی جهان خواهد پیوست.

طالبیان به پیشینه درخواست ثبت جهانی جنگل هیرکانی در یونسکو اشاره کرد و گفت: کشور آذربایجان که برای اولین بار پرونده جنگل هیرکانی را برای ثبت جهانی تحویل یونسکو داد، همچنان منتظر اخذ نتیجه است.

وی نسبت به تکمیل بودن پرونده ابراز امیدواری کرد و اظهار داشت که همه چیز از این پس به عهده داوران است و باید منتظر ماند و نتیجه را دید.

گفتنی است که جمهوری آذربایجان تیرماه سال ۸۵ درخواستش را برای ثبت جهانی جنگل های هیرکانی به یونسکو ارائه کرد ولی کارشناسان این سازمان به دلیل سهم اندک این کشور حاضر به ثبت آن به نام آذربایجان نشدند.

کشور آذربایجان بر اساس آمارهای بین المللی تنها ۲۰ هزار هکتار جنگل هیرکانی را که به جنگل خزر هم مشهور است در اختیار دارد، در حالی که سهم ایران بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار است.

اگر پرونده ثبت جنگل های هیرکانی موفق شود، دومین اثر طبیعی ایران خواهد بود که به ثبت جهانی می رسد. دریاچه تاریخی عباس آباد بهشهر نخستین اثر طبیعی ایران است که سال ۹۰ در فهرست آثار طبیعی جهان ثبت شد.

جنگل هیرکانی که در زبان عامیانه به آن جنگل های شمال گفته می شود، نوار باریکی است که تمرکز آن در خزر بوده و درختان دیر زیست حدود سه هزار ساله با منبع غنی ژن در آن وجود دارد.

در حال حاضر جنگل های هیرکانی زیست بوم ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار است. همچنین ۱۵۰ گیاه بومی درختی و بوته ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می شود.

print

Discussion۲ دیدگاه

  1. سعید دانشمندی

    این بخش از خبر نادرست است: “دریاچه تاریخی عباس آباد بهشهر نخستین اثر طبیعی ایران است که سال ۹۰ در فهرست آثار طبیعی جهان ثبت شد.” اولین اثر طبیعی ثبت جهانی ایران، کویر لوت است که در سال ۲۰۱۶ ثبت شد. با مراجعه به سایت یونسکو می توانید فهرست کامل آثار ثبت جهانی (فرهنگی و طبیعی) را مشاهده بفرمایید: https://whc.unesco.org/en/statesparties/ir

  2. admin

    درود بر شما جناب دانشمندی گرامی و سپاس از توجه شما.
    این گزارش متعلق به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) است که در بخش سایر رسانه‌ها در سایت صدای میراث بازنشر شده است و طبیعی است که صدای میراث مسئولیتی در قبال آن ندارد. تذکر شما کاملا درست است و مجموعه باغ‌های ایرانی شامل ۹ باغ به دلیل ارزش‌های معماری و شیوه ساخت و فلسفه وجودی باغ ایرانی پیشتر در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.
    سپاس از توجه شما
    صدای میراث

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید