جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

«جاده ادویه» فهرج همچنان در انتظار ثبت ملی است

0 انتشار:

صدای میراث: فهرج یکی از شهرستان‌های استان کرمان است که برخی از کارشناسان و باستان‌شناسان قدمت تاریخی آن را بیش از ۶ هزار می‌دانند. با این حال، از این شهر مهجور باستانی تنها یک اثر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و آن اثر نیز «میل نادری» است که تاریخ ثبت آن به سال ۱۳۱۰ می‌رسد.

پرونده جاده ادویه، به عنوان یکی از پرونده‌هایی که تاریخ و وضعیت یکی از مهمترین مسیرهای باستانی ایران را مشخص می‌کند نزدیک به ۶ ماه است که در فهرست انتظار پرونده‌های ثبتی در سازمان میراث‌فرهنگی است و تا این لحظه هیچ خبری از بررسی ثبت ملی این جاده کهن نیست.

این درحالی است که دومین پرونده ثبت ملی شهرستان تاریخی فهرج قرار است پس از ۸۸ سال به ثبت ملی برسد.

شهرستان فهرج در جنوب کرمان درحالی یکی از مهمترین مناطق باستانی کشور به شمار می‌رود که مسئولان میراث فرهنگی کوچکترین توجهی به این شهرستان ندارند.

با برخاستن هر طوفان، ده‌ها اثر باستانی و صدها شی تاریخی از دل خاک فهرج بیرون می‌زند و اداره میراث‌فرهنگی استان کرمان نیز حتی یک مامور یا کارشناس جهت بازرسی و بررسی این مناطق اعزام نمی‌کند.

مشخص نیست چرا شهرستان فهرج با گستره وسیع تاریخی خود در اولویت سازمان میراث‌فرهنگی کشور قرار ندارد. به طوری که از همان سال ۱۳۱۰ تاکنون هیچ اثری از این شهرستان به ثبت ملی نرسید و هیچ محوطه‌ای روی باستان‌شناسان را به خود ندید.

فعالان میراث‌فرهنگی زنگ خطر آثار و محوطه‌های تاریخی فهرج را به صدا درآورده‌اند. آن‌ها معتقدند، نبود کارشناسان و متولی میراث‌فرهنگی، فضای مناسبی برای جولان قاچاقچیان اشیای تاریخی و حفاران غیرمجاز فراهم آورده است.

به اعتقاد آن‌ها، با ثبت، حفاظت و معرفی شهرستان فهرج نه تنها حفاظت از آثار تاریخی این منطقه ممکن می‌شود که رونق گردشگری منطقه در شرایطی که مردم محلی در این شهرستان در وضعیت دشوار اقتصادی قرار دارند، موجب رشد اشتغالزایی و تقویت رفاه عمومی جامعه محلی می‌شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید