سه شنبه, ۰۷ فروردین, ۱۴۰۳

جای خالی وزارت میراث‌فرهنگی در روز آ.سه.آن/روز کشورهای جنوب شرق آسیا در تهران؛ حضور ظریف و غیبت مونسان

0 انتشار:

صدای میراث: ایران جهش پرشتاب به سمت کشورهای آ.سه.آن را آغاز کرده است. این تصمیم را می‌توان از حضور صبح امروز محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در روز کشورهای آ.سه.آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) در هتل آزادی تهران و از سخنان او در جمع سفیران کشورهای آسیای جنوب شرقی در ایران دریافت.

ایران عضو پیمان مودت در اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی است که می‌توانند نقش مهمی در صنعت گردشگری کشور ایفاء کنند. آ.سه‌.آن شامل ۱۰ کشور تایلند، سنگاپور، فیلیپین، مالزی، اندونزی، ویتنام، میانمار، لائوس و کامبوج است که تمامی تمرکز خود را بر توسعه اقتصادی و برقراری ثبات سیاسی و همچنین بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی منطقه جنوب شرق آسیا تمرکز دارد.

به گزارش صدای میراث، صبح امروز اما هتل آزادی تهران میزبان سفرای کشورهای عضو آ.سه.آن برای پاسداشت روز تشکیل این اتحادیه در سال ۱۹۶۷ بود. رویدادی بین‌المللی که می‌تواند سهم مهمی در جذب گردشگران جنوب شرق آسیا به ایران ایفاء کند. اما تنها مهمان حاضر در این رویداد محمد جواد ظریف و همسرش بودند.

اکنون جای این پرسش است که در استراتژی نگاه به شرق ایران چرا وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نباید حضور فعال در چنین جمع‌هایی داشته باشد و وزیر خارجه کشورمان باید تنها مهمان چنین رویدادی شود؟

اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا توانسته است براساس آنچه در نشست صبح امروز سفرای عضو آ.سه.آن در تهران مطرح شد توانسته است به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود و به میلیاردها دلار تولید ناخالص داخلی دست یابد.

بخشی از تولید ناخالص داخلی این کشورها از محل صنعت گردشگری آن‌ها حاصل شده است و این موضوع می‌تواند به ایران به عنوان عضو پیمان مودت با اتحادیه آ.سه.آن فرصت تبادل گردشگر دهد.

فراموش نکنیم که کشورهایی همچون تایلند و ویتنام از مقاصد گردشگرپذیر جهان و بسیار تحت تاثیر کشور چین هستند که ایران اکنون حتی نیاز به روادید برای اتباع چین را نیز لغو کرده است تا در هدفگذاری خود برای جذب ۲ میلیون گردشگر چینی در سال موفق شود.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در سخنانی کوتاه در نشست سفرای عضو آ.سه.آن در تهران که به منظور بزرگداشت روز تشکیل این اتحادیه در تهران گردهم آمده بودند، خطاب به سفرای این کشورها اعلام کرد که ایران نیز درصدد همکاری‌های هرچه بیشتر با همسایگان خود و کشورهای عضو اتحادیه آ.سه.آن براساس احترام متقابل است.

اما همکاری‌هایی که ظریف از آن سخن گفته است علاوه بر همکاری‌های تجاری می‌تواند به تبادلات گردشگری نیز مرتبط شود. شاید اگر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از برپایی چنین نشستی در تهران آگاه بود و همراه با وزیر خارجه کشورمان درخواست توسعه همکای های گردشگری و اعلام مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای کشورهای عضو سومین اقتصاد برتر جهان را داده بود، مذاکرات بعدی برای جذب گردشگران آ.سه.آن به ایران آسانتر می‌نمود.

شاید اگر به جای وزیر خارجه ایران وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشورمان کیک بزرگداشت آ.سه.آن را تقسیم کرده بود، آنوقت اعتماد سفرای آسیایی به منظور ترغیب سرمایه‌گذاران کشورشان برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری ایران بیشتر می‌شد.

گردشگری ایران از عدم اعتماد رنج می‌برد و هرگا بلندمرتبه‌ترین مقامات کشور در رویدادهای بین‌المللی حاضر شده و از گردشگری دفاع کرده‌اند، باورپذیری سرمایه‌گذاران خارجی و فعالان اقتصادی کشورها بر حضور در بازار گردشگری ایران بیشتر شده است.

نگاه به شرق ایران در سیاست و اقتصاد و فرهنگ و گردشگری اما با حضور به موقع در رویدادهای مختلف و دفاع محکم از استراتژی کشور در همکاری‌ها و تعاملات چند جانبه و دوجانبه با کشورهای خارجی به ویژه در حوزه گردشگری ممکن است که نشست آ.سه.آن در تهران بدون حضور این بخش برگزار شد.

بخشی از فرصت‌سوزی و فرصت‌سازی در صنعت گردشگری کشور به غیبت بالاترین مقامات ایرانی در رویدادها و بزنگاه‌های حساس و بین‌المللی است. در این دیدگه اگر ایران نتوانسته است آنطور که باید در بازار شرق آسیا جایگاه گردشگری خود را تحکیم کند و سهم گردشگری خود را در این بازار رو به رشد با برخورداری از جایگاه سومین اقتصاد برتر جهان تضمین کند، دلیلی جز غیبت متولیان در بزنگاه‌های مناسب ندارد.

ویدیوی حضور محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به همراه همسر خود در نشست روز آ.سه.آن در هتل آزادی تهران و شوخ طبعی وزیر خارجه کشورمان را تماشا کنید:

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید