پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

جشنواره «سفرنگاری دزفول‌گرام» الگویی برای گردشگری خوزستان/نوید قائدی، روزنامه‌نگار و فعال فرهنگی در خوزستان

1 انتشار:

نوید قائدی

روزنامه‌نگار و فعال فرهنگی در خوزستان/

صدای میراث: ظرفیت‌های گردشگری استان خوزستان آن‌چنان گسترده است که معرفی آن‌ها نیاز به مدیریت قوی و تخصصی گردشگری و رسانه‌ای دارد.

کشورهایی که امروز حجم بالایی از توریست را جذب می‌کنند، در طول سال‌ها آن‌چنان در زمینه معرفی و تبلیغ و ایجاد زیرساختارهای جذب گردشگر فعالیت‌های اغراق‌آمیز کردند که مخاطبین باورشان شد در کشورهای دیگر مشابه آن‌ جاذبه‌ها یافت نمی‌شود.

متاسفانه در سرزمین باستانی، تاریخی و فرهنگی ایران، آنچنان در این زمینه کم‌کاری شد که از ایران جایگاه واقعی خود در حوزه گردشگری فرسنگ‌ها فاصله گرفت.

در میان استان‌های کشور، خوزستان نگین تاریخی و فرهنگی است و با برخورداری از مجموعه‌ غنی اقوام ،هویت‌ها و گویش‌های مختلف، همچنین آثار و بافت‌های تاریخی غنی از دوران باستان تا عصر معاصر از جایگاه خود دورمانده است که می‌طلبد با درایت و برنامه‌ریزی به فکر اصلاح روش‌های غلط و کم‌کاری‌های گذشته به معرفی این استان برخاست.

در هفته‌های اخیر طی همکاری شهرداری دزفول و مجله گیلگمش که در حوزه گردشگری فعال است خصوصا با تلاش‌های ارزشمند مجتبی گهستونی، جشنواره‌ معرفی ظرفیت‌های گردشگری شهرستان دزفول در شرف برگزاری است که می‌تواند به‌عنوان الگویی برای کل استان و دیگر شهرستان‌ها مورداستفاده قرار گیرد.

در این جشنواره مقرر است با فراخوان از فعالین حوزه گردشگری و رسانه و هنرمندان پس از ثبت‌نام و اعلام آمادگی و علاقمندی برای شرکت در این جشنواره، بعد از داوری پیشنیه فعالیت آن‌ها، تعدادی را منتخب و به مدت چند روز در اسفندماه سالجاری به شهرستان دزفول دعوت نمایند. البته که این جشنواره برای تعدادی از افراد بومی نیز امتیاز خاص قائل شده‌ است.

قرار است این افراد با گردش و تفحص در شهرستان دزفول با استفاده از تمامی پتانسیل‌های گردشگری از حوزه دید و تخصص و هنر خود، اقدام به مستندسازی جاذبه‌های گردشگری این شهرستان و تولید محتوا کنند.

محتوای ارزشمند تولید شده می‌تواند در قالب‌ها و زبان‌های مختلف باشد و در معرض انتشار عمومی در گستره کشوری و جهانی قرار بگیرد. حتی می‌توان از این تولیدات کتاب، فیلم، عکس، مستند و … تهیه و در مجموعه میراث فرهنگی و رسانه شهرستان آرشیو کرد و در اختیار علاقمندان قرار داد.

این حرکت ارزشمند اگر به نحو مطلوب و صحیح برگزار شود، می‌تواند در زمینهٔ جذب گردشگران کشوری و منطقه‌ای بسیار مفید و مؤثر باشد. اما این توصیه به برگزارکنندگان جشنواره سفرنگاری «دزفول‌گرام» نیز ضروری است که توجه ویژه به پتانسیل گردشگران منطقه‌ای در کشورهای همسایه، خصوصا کشور عراق صورت بگیرد و با معرفی امکانات قابل‌ ارائه به آن‌ها و اشاره به هزینه‌های حمل‌ونقل و اقامت در محل بتوان بازار هدف گردشگری عراق را نیز در نظر داشت.

امید است روزی برسد که در تمامی استان خوزستان چنین جشنواره‌های کاربردی که مجریان آن در واقع مردم و شهروندان و هنرمندان هستند بیشتر و قوام‌یافته‌تر برگزار شود و چهره اقتصادی و اجتماعی استان خوزستان متحول شود.

print

Discussion۱ دیدگاه

  1. خیلی خوب است دزفول واقعا ناشناخته است اما دارای تاریخ کهن است

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید