جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

جنگاور عصر آهن از گور رستم‌آباد برخاست/باستان‌شناس‌ها گورهای ۳ هزار ساله در گیلان کشف کردند

0 انتشار:

صدای میراث: کاوش‌های اضطراری در محوطه باستانی شهران رستم آباد در استان گیلان به کشف گور یک جنگاور ۳ هزار ساله منجر شد.

شهرام رامین، سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی محوطه باستانی شهران رستم‌آباد با اعلام این خبر به صدای میراث اعلام کرد: در کاوش‌های اضطراری این محوطه، چند گور همراه با هدایای تدفینی کشف شده است.

وی افزود: این مجموعه گور که با توجه به آثار یافت شده در کنار آن‌ها مربوط به عصر آهن است، در حدود سه هزار سال قدمت دارند.

محدوده‌ای که گورهای عصر آهن در آن یافت شده‌اند در امتداد بزرگراه رشت ـ تهران و در حاشیه شرقی دشت رستم‌آباد قرار دارد که به دلیل اجرای یک پروژه عمرانی در خطر تخریب بود.

به همین دلیل تیمی از باستان‌شناس‌ها به سرپرستی شهرام رامین، کاوش اضطراری این محوطه را آغاز کردند و در کاوش‌های انجام شده آثار چند گور کشف شده که کاملترین آن‌ها یک اسکلت انسانی همراه با ابزار جنگی و ظروف حاوی مواد خوراکی تدفینی بود کشف شده است.

سارا سلطانی متخصص انسان‌شناسی در بررسی اسکلت جنگ‌آور عصر آهن در همین رابطه به صدای میراث گفت: این اسکلت مربوط به مردی حدوداً ۴۰ تا ۵۰ ساله است که قد او نیز ۱۶۰ تا ۱۶۷ سانتیمتر برآورد می شود.

شهرام رامین سرپرست هیات باستان‌شناسی شهران رستم آباد نیز گفت: با توجه به اهمیت این یافته‌ها، هیأت باستان شناسی در نظر دارد که گور و یافته‌های آنرا در محل کشف به شیوه اسکن لیزری ثبت و ضبط کند. علاوه بر این طبق هماهنگی‌های انجام شده با پژوهشگاه میراث‌فرهنگی بزودی این محوطه به شیوه گرمالیان توسط متخصصین این پژوهشگاه تاریخگذاری می‌شود.

علاوه بر گورهای عصر آهن، تعدادی ابزار و دست‌تراش سنگی در عمق‌های پایین‌تر نیز کشف شده است که بر اساس بررسی‌های اولیه متخصصین موزه ملی ایران،  احتمالاً مربوط به دوره فراپارینه سنگی هستند.

براساس گفته سرپرست هیأت باستان شناسی شهران رستم آباد، واقع بودن این آثار در کنار هم از اهمیت زیادی برخوردار است و این مجموعه مکان‌های هزاران ساله، با توجه به موقعیت شان که در کنار بزرگراه رشت – تهران واقع شده اند، کاملاً قابلیت تبدیل به سایت موزه دارند.

پیش از کشفیات جدید باستان شناس‌ها در محوطه باستانی شهران رستم‌آباد، تیمی از باستان‌شناسان ژاپنی در سال‌های ۵۷-۱۳۵۲ گورستانی مربوط به دوره اشکانی را در نزدیکی شهران کاوش کردند.

در فاصله سال‌های ۶۷-۱۳۶۵ تیز هیأتی به سرپرستی محمدرضا خلعتبری در روستای شهران و اطراف آن، موفق به کشف آثاری از سده‌های آغازین هزاره اول پیش از میلاد تا دوره ساسانی شد.

آخرین‌بار نیز در سال ۱۳۹۳ تیمی به سرپرستی شادروان بهروز همرنگ، کارشناس وقت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان، محدوده این محوطه باستانی را از طریق گمانه‌زنی مشخص کرد که طی آن گورهایی مربوط به هزاره اول پیش از میلاد، از جمله گورهای دوره اشکانی کشف شد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید