چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

حفاظت اضطراری از کوشک و بناهای قاجاری قلعه بمپور

0 انتشار:

مدیر پایگاه قلعه بم پور از مرمت و حفاظت دو کوشک و مجموعه بناهای قاجاری موجود در کنار قلعه بم پور و در محوطه باغ خالصه خبر داد. او گفت: در کنار مرمت های صورت گرفته فضاهای مورد نیاز به منظور ارائه خدمات به بازدیدکنندگان و ایجاد نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی و همچنین نمایشگاه فعالیتهای اجرایی پایگاه فراهم شده است.

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ مجموعه بمپور درحالی از سال ۱۳۹۴ با نظر مساعد معاونت میراث فرهنگی سازمان و اداره کل پایگاه­های میراث فرهنگی به عنوان پایگاه ملی معرفی شد که در طول دو سال و نیم فعالیت اجرایی در این مجموعه، پس از بررسی های اولیه و گردآوری اطلاعات مورد نیاز فرایند حفاظت های اضطراری آغاز شد.

«محسن کیهان­پور» مدیر پایگاه قلعه بم پور و عضو هیأت علمی گروه مرمت و معماری دانشگاه سیستان درخصوص اقدامات حفاظت، ساماندهی، مرمت و تجهیز پایگاه با هماهنگی اداره کل امور پایگاه­های میراث فرهنگی و معاونت میراث فرهنگی سازمان گفت: در طول دو سال و نیم فعالیت اجرایی در این مجموعه، پس از بررسی های اولیه و گردآوری اطلاعات مورد نیاز فرایند حفاظت های اضطراری آغاز شد.

او افزود:دو کوشک و مجموعه بناهای قاجاری موجود در کنار قلعه و در محوطه باغ خالصه، مورد حفاظت و مرمت قرار گرفتند که علاوه بر ایجاد دفتر پایگاه، فضاهای مورد نیاز به منظور ارائه خدمات به بازدیدکنندگان و ایجاد نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی، همچنین نمایشگاه فعالیتهای اجرایی پایگاه نیز فراهم شد.

به گفته کیهان پور، در همین خصوص علاوه بر انجام برخی فعالیتها با نگاه حفاظت پیشگیرانه، همچون تعیین و تعریف مسیر بازدید، هدایت آبهای سطحی ناشی از بارندگی و استحکام بخشی­های ضروری، پس از تهیه طرح اقدام به مرمت بخشی از باروی محیطی قلعه و برج شماره دو در قلعه شد. به طوری که در بخش دیگری از این فعالیتها زیرساختهای مورد نیاز در امر گردشگری همچون سرویس بهداشتی، تعیین حریم و اخذ سند برای عرصه ی بلافصل مجموعه از دیگر اقداماتی است که صورت گرفته است.

مدیر پایگاه قلعه بم پور تاکید کرد: پایگاه تلاش کرده که علاوه بر فعالیتهای مکلف خود نسبت به سازمان متبوع، از ظرفیتهای موجود محلی که در این ارتباط ذینفع و ذی نفوذ می توانند باشند بهره مند شود. از جمله؛ انجمن دوستداران میراث فرهنگی، شهرداری و شورای شهر، ادارات مختلف دولتی، گروه­های مردمی در مساجد شیعه و اهل سنت و بخشداری بمپور.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید