شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

خطای ترامپ گردشگری جهان را متضرر کرد

0 انتشار:

تشییع حشد شعبی

ایسنا – «دامنه تاثیر خطای دونالد ترامپ در ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، بسیار فراتر از منطقه خاورمیانه است و تا زمانی که ابعاد به این اقدام مشخص نشود، موضوع سفر و گردشگری در کل دنیا تحت تاثیر قرار می‌گیرد.»

سیدمحسن امامی، دبیر کانون ملی هماهنگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و عضو هیات مدیره انجمن متخصصان گردشگری ایران با بیان این مطلب، گفت: واقعه اخیر تنها به منطقه خاورمیانه مربوط نمی‌شود و حتما بقیه کشورها هم از آن متضرر خواهند شد. طبیعتا این اتفاق و شرایطی که در منطقه پیش آمده، باعث خواهد شد گردشگران خارجی با ریسک به خاورمیانه نگاه کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت‌ها در چنین شرایطی به اقتصادهای کوچک بیشتر کمک می‌کنند، گفت: برخلاف برخی دیدگاه‌ها، شرایط پیش‌آمده در این چند ماه به گونه‌ای نیست که نتوان راهی برای توسعه گردشگری و جبران وضعیت داشت. از ابتدای سال ۹۸ گردشگری و سفر پی‌درپی دچار بحران شده است و با وجود آن‌که کارهای وسیعی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شده و بخش خصوصی هم تلاش‌های گسترده‌ای داشته که موفقیت‌های خوبی هم حاصل شده، ‌ اما بحران‌های مختلفی چون تحریم، سیل، زلزله، ماجرای بنزین و آلودگی هوا باعث شده گردشگری تحت تاثیر قرار بگیرد.

دبیر کانون ملی هماهنگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به این پرسش که در  شرایط حاضر که اقدام آمریکا امنیت منطقه را به چالش کشیده، آیا برای حفظ یا حتی تغییر وضعیت گردشگری کاری می‌توان انجام داد؟ گفت: به هر حال باید کاری انجام دهیم که در دنیا در ارتباط با گردشگری در شرایط خاص انجام می‌دهند. تفکیک مسیرهای گردشگری برای اعلام وضعیت امنیت در کشور از جمله این اقدامات است.

او توضیح داد: مسیرهایی در گردشگری وجود دارد که آن‌ها را از مسیرهایی که پیش‌بینی آسیب‌پذیری در ابعاد نظامی دارند، می‌توان جدا کرد. اگر به گردشگرانی که طبق برنامه قبلی قرار بوده به ایران یا کشورهای اطراف سفر کنند، این اطمینان را بدهیم که با این تفکیک مسیر، امنیت کامل خواهند داشت، از وقوع شرایط دشوار می‌توان جلوگیری کرد.

امامی استفاده از تبلیغات عمومی را یکی از روش‌های اقناع‌سازی در گردشگری و به‌ویژه در ارتباط با گردشگرانی که بدون برنامه قبلی قرار بوده به ایران و یا کشورهای اطراف سفر کنند، دانست و افزود: در این روش ما باید روی گردشگرانی با چنین مشخصه‌ای متمرکز شویم و نشان دهیم که این کشور همیشه از بحران‌ها بدون مشکل عبور کرده است. اما گروه دیگری از گردشگران هستند که از قبل برای سفر به ایران و خاورمیانه برنامه‌ریزی کرده‌اند و ما باید مانع از کنسل شدن سفر آن‌ها شویم و به این گردشگران اطمینان دهیم که از بابت اتفاقات غیرمنتظره در جریان سفر نگرانی نداشته باشند.

وی ادامه داد: اقدام دیگری که سایر کشورها در مواقع خاص انجام می‌دهند، جابه‌جایی گردشگری است، یعنی باید گردشگری داخلی را تقویت کنیم تا ظرفیت‌ها از بین نرود و به اقتصاد گردشگری ضربه‌ای وارد نشود، تا دوباره بتوان گردشگری خارجی را روی مدار اصلی قرار داد.

این کارشناس گردشگری افزود: دولت در شرایط فعلی کشور درک کرده که گردشگری، اشتغال و توسعه اقتصادی خوبی ایجاد کرده و باعث تحرک شده است، ‌در نتیجه باید به این جریان بیشتر کمک کند و با تعیین مشوق‌هایی مثل «سهمیه بنزین سفر» به ویژه برای نوروز و سایر تعطیلات، کمک کند تا اقشار مختلفی به سفر روند و با کاهش جریان سفرهای داخلی مواجه نشویم.

او در پاسخ به این پرسش که دیدگاه‌هایی وجود دارد مبنی بر این‌که گردشگری در اولویت برنامه‌ریزی‌ها و بودجه‌ریزی نیست، در شرایط موجود کانون ملی هماهنگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استراتژی یا برنامه مشخصی با سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در پیش دارد که نشان‌دهنده اراده سایر دستگاه‌ها برای در اولویت قرار دادن موضوع گردشگری باشد؟ گفت: اقداماتی در دست انجام است؛ آخرین بحث این کانون با وزارت اقتصاد بود که این وزارتخانه در جریان آن پذیرفت گردشگری و صنایع دستی و حتی میراث فرهنگی در اشتغال و توسعه کشور می‌توانند نقش مهمی داشته باشند و تصمیم گرفت گردشگری را به عنوان بخش چهارم اقتصاد درنظر بگیرد، یعنی اگر تا کنون اقتصاد را از مجموع سه رکن صنعت، کشاورزی و خدمات می‌دانست اینک گردشگر را به عنوان رکن چهارم پذیرفته است.

وی افزود: اقدام دیگری که در حال پیگیری است، تامین خسارت وارده به بخش خصوصی گردشگری از مجموع بحران‌های سال ۹۸ است، از این بخش خواسته شده جمع‌بندی داشته باشند تا این کانون در قالب روشی کمک کند آن خسارت‌ها جبران شود.

امامی ادامه داد: در جلسه اخیر با وزارت اقتصاد، سازمان امور مالیاتی و سازمان برنامه و بودجه موضوع معافیت‌های مالیاتی برای سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز مطرح شد که پذیرفتند در لایحه بودجه آینده این موضوع را درنظر بگیرند. همچنین بحث هایی درباره افزایش سهم گردشگری از محل درآمد عوارض خروج مطرح شده است.

دبیر کانون ملی هماهنگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره اراده سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها برای همراهی با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای حل مشکلات و اجرای ایده‌ها در شرایط فعلی کشور، اظهار کرد: قبلا مشکلاتی با این حوزه‌ها داشتیم، معمولا هم‌کلام و همراه نبودند و توجهی به گردشگری نداشتند، ولی حالا که مشکلات تحریم و مسائل اقتصادی مطرح است، متوجه شده‌اند در اوضاع کنونی، گردشگری و صنایع دستی می‌توانند کمک خوبی برای جبران بخشی از مشکلات کشور باشند، در نتیجه همراه‌تر شده‌اند، از طرفی گرفتاری‌هایی دارند و اولویت‌هایی مثل تامین کالاهای اساسی، غذا و دارو مطرح است که در این شرایط خیلی انتظار نداریم به موضوع گردشگری توجه کامل داشته باشند، باید محدودیت‌های آن‌ها را درنظر گرفت.

وی نقدی هم به اعداد و ارقامی که به گردشگری نسبت داده می‌شود وارد کرد و گفت: سهم گردشگری در توسعه اقتصاد و اشتغال و تولید ناخالص ملی خیلی پایین نشان داده می‌شود، مثلا سهم گردشگری در تولید ناخالص ملی عددی بالغ بر ۱.۴ درصد است. در جلسه کانون ملی با وزارت اقتصاد گفته شد که بیشترین سهم متعلق به گردشگری است اما مساله این است چون «صنعت سفر» را را حساب نمی‌کنند این اعداد کوچک شده است.

امامی افزود: سال گذشته حدود یک میلیارد سفر در جاده‌ها انجام شد اگر سهم واقعی آن را در تولید ناخلص ملی لحاظ کنند، حتما تاثیر گردشگری در توسعه اقتصاد بیشتر می‌شود. متاسفانه در آمارهای سازمان آمار و بانک مرکزی فقط درآمد هتل‌ها و رستوران‌ها درنظر گرفته شده و درآمد حاصل از فعالیت آژانس‌های مسافرتی و سایر بخش‌های خدمات گردشگری محاسبه نشده است. این مشکلات به تدریج حل می‌شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید