شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

درخواست رییس ایکوموس ایران از قوه قضاییه و وزارت اطلاعات برای برخورد جدی با حفاران غیرمجاز و قاچاقچیان عتیقه/مهدی حجت: زمان مراقبت جدی از کالبد تاریخی ایران در دوران تحریم و کرونا فرا رسیده است/راه اندازی کاروان گنج‌یابی در ایران آبروریزی فرهنگی است

0 انتشار:

صدای میراث: رییس شورای جهانی حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی در دفتر ایران شرایط محوطه‌های تاریخی و فرهنگی ایران در دوران تحریم و کرونا را خطرناک ارزیابی کرد و راه افتادن کاروان گنج‌یابی در ایران را یک آبروریزی فرهنگی برای کشور در مجامع جهانی خواند و از رییس قوه قضاییه و وزارت اطلاعات خواست به موضوع حفاظت از آثار تاریخی ایران و برخورد با حفاران غیرمجاز بصورت جدی ورود کنند.

مهدی حجت بنیانگزار سازمان میراث فرهنگی کشور و رییس ایکوموس ایران (شورای جهانی حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی) در گفت‌وگو با صدای میراث اعلام کرد: کالبد هویت تاریخی ایران در خطر است و با توجه به تحریم‌های طالمانه و محاصره اقتصادی ایران و شیوع کرونا در کشور حفاران غیرمجاز محوطه‌های تاریخی ایران را به شدت تهدید می‌کنند.

او افزود: وقاحت حفاران غیرمجاز به اندازه‌ای افزایش یافته که در روز روشن با ۱۴۰ خودرو کاروان حفاری غیرمجاز در ایران راه می‌اندازند و مردم را تشویق به گنج‌یابی و حفاری غیرمجاز می‌کنند.

حجت گفت: راه افتادن کاروان گنج‌یابی در ایران یک آبروریزی فرهنگی برای کشور و وقاحت تمام عیار حفاران غیرمجاز است.

او گفت: برای هیچ ایرانی قابل تحمل نیست که به حفاران غیرمجاز با وقاحت تمام کاروان علنی گنج یابی آن هم با هدف قاچاق آثار تاریخی به راه بیاندازند و ایکوموس ایران اطمینان دارد روسای قوای سه‌گانه این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

رییس ایکوموس ایران از آیت‌الله سید ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه خواست تا برخورد جدی با حفاران غیرمجاز و تبلیغ‌کنندگان دستگاه‌های فلزیاب که آبروی فرهنگی ایران را در مجامع جهانی به خطر می‌اندازند برخورد جدی کند.

مهدی حجت اعلام کرد: کرونا و تحریم‌ها شرایطی را بر میراث‌فرهنگی کشور حاکم کرده است که امروز باید اعلام کنیم، روز مراقبت جدی از صدها هزار تپه و محوطه تاریخی کشور رسیده است.

رییس ایکوموس ایران گفت: آنچه در این دوران باید مورد توجه تمامی مسئولان باشد مراقبت از کالبد تاریخی ایران است و نباید اجازه داد آسیب تحریم‌ها و کرونا لطمه‌ای بر بدن تاریخی ایران وارد کند.

رییس دفتر ایران شورای جهانی حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی با تقبیح راه‌اندازی کاروان گنج‌یابی در ایران و تبلیغ دفینه‌جویی در کشور تاکید کرد: به عنوان مسئول موسسه ایکوموس ایران که وظیفه‌اش مراقبت از محوطه‌ها و بناهای تاریخی در ایران است اعلام می‌کنم، مراقبت از تپه‌های تاریخی و سایت‌های باستانی کشور باید با ملاحظاتی بیشتر از آنچه تاکنون اتفاق افتاده است انجام شود تا نام ایران در یونسکو، شورای جهانی موزه‌ها و شورای جهانی حفاظت از بناها و محوطه های تاریخی محترم بماند و دفاتر این سازمان‌های جهانی در ایران بتوانند گزارشات مثبت و صحبح از وضعیت میراث فرهنگی ایران به مجامع جهانی ارایه کنند.

رییس دفتر ایران شورای جهانی حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی (ایکوموس) همچنین از پلیس فتا، وزارت اطلاعات، قوه قضاییه و تمامی نهادهای امنیتی و انتظامی خواست به طور جدی فعالیت حفاران غیرمجاز و قاچاقچیان اشیای عتیقه در ایران را رصد و با متخلفان و مجرمان حوزه میراث فرهنگی برخورد کنند تا دیگر شاهد تکرار اتفاقاتی مشابه راه‌اندازی کاروان گنج‌یابی در ایران نباشیم.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید