جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

درخواست میراث‌ و وزارت راه‌ از دولت برای استرداد لایحه اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی

0 انتشار:

صدای میراث: پس از انتشار جزییات لایحه پیشنهادی دولت به مجلس در سایت صدای میراث، برای اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی که به پیشنهاد وزارت کشور و با هدف تملک بناهای تاریخی کشور از سوی شهرداری‌ها به مجلس رفته بود، سازمان میراث‌فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی در نامه‌ای مشترک به امضای عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درخواست استرداد لایحه پیشنهادی و توقف اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی را به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ارسال کردند.

معاون عمرانی وزیر کشور به صدای میراث گفته بود که این لایحه با همکاری سازمان میراث‌فرهنگی تدوین و به امضای رییس‌جمهوری و وزیر کشور رسید و پس از آن به مجلس ارسال شد. اما محمدحسن طالبیان در تماس با صدای میراث اعلام کرد: سازمان میراث‌فرهنگی به هیچوجه در جریان تنظیم این لایحه نبوده و با تغییر اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی مخالف است.

معاون میراث‌فرهنگی با اشاره به انتشار برخی جزییات لایحه اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی در سایت صدای میراث گفت:روز چهارشنبه گذشته با انتشار این خبر متوجه ارسال لایحه شدیم و از همانروز نیز پیگیر استرداد این لایحه به دولت بودیم.

بی‌خبری میراث از لایحه اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی

طالبیان با اشاره به طرح موضوع تملک بناهای تاریخی کشور در قالب یک لایحه که یکسال و نیم پیش در کمیسیون کلانشهرهای وزارت کشور بدون حضور سازمان میراث‌فرهنگی مطرح شد اعلام کرد: سازمان میراث‌فرهنگی از آنجا که عضو این کمیسیون نیست از طرح چنین موضوعی در کمیسیون کلانشهرها بی اطلاع بود و از آنجا که مصوبه کمیسیون کلانشهرها در سیستم حقوقی نهاد ریاست جمهوری بایگانی شده بود، بخش حقوقی ریاست جمهوری به کمیسیون کلانشهرها اعلام کرده بود که برای تدوین لایحه تملک بناهای تاریخی از سوی شهرداری‌ها نیاز به تغییر اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی است. براساس همین نظر مشورتی نیز وزارت کشور پیشنهاد لایحه اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی را بدون اطلاع این سازمان به دولت برده است.

معاون میراث‌فرهنگی کشور با تاکید بر این که اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی قانون این دستگاه است گفت که تغییر در اساسنامه حتما باید با نظر کارشناسان میراث‌فرهنگی صورت بگیرد و نظرات کارشناسی این سازمان تخصصی باید ملاک تصمیم‌گیری باشد.

تغییر اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی اشتباه است

طالبیان همچنین به نامه‌ای که دیروز سازمان میراث‌فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی بصورت مشترک برای بازپس‌گیری لایحه اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی تنظیم و به برای معاون اول رییس جمهوری در دولت ارسال کرده‌اند اشاره کرد و گفت: از همان چهارشنبه شب که خبر اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی را در سایت صدای میراث مشاهده کردیم به دنبال حل این موضوع بودیم و امروز نامه‌ای به امضای دکتر مونسان و دکتر آخوندی با این مضمون به دولت ارسال شد که با توجه به این که معاونت میراث فرهنگی کشور و سازمان میراث‌فرهنگی در جریان این لایحه نبوده است و هرگونه تغییر در اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی نیازمند کار کارشناسی است و قوانین جاری کشور نیز به شهرداری‌ها اجازه بهره‌برداری از اماکن و بناهای تاریخی را می‌دهد نیازی به تغییر اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی نیست.

تملک و بهره‌برداری از بناهای تاریخی توسط شهرداری‌ها نیاز به لایحه ندارد

معاون میراث‌فرهنگی کشور همچنین تاکید کرد: قوانین سازمان میراث‌فرهنگی اجازه تملک و بهره برداری از بناهای تاریخی غیر از بناهای دولتی و نفایس را به شهرداری‌ها داده است و هیچ نیازی به ارسال لایحه از سوی دولت و به پیشنهاد وزارت کشور برای تغییر اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی وجود ندارد.

او با استناد به تملک خانه اتحادیه در تهران توسط شهرداری تهران و دیگر بناهای تاریخی در شهرهای تاریخی کشور توسط شهرداری‌ها گفت: قوانین جاری موجود است و تغییر اساسنامه سازمان میراث فرهنگی اشتباه است.

معاون میراث‌فرهنگی با اشاره به اظهارات معاون عمرانی وزارت کشور که به صدای میراث گفته است لایحه اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی با همکاری آن سازمان تدوین و به مجلس ارسال شده است، گفت: سازمان میراث‌فرهنگی اگر در جریان این کار بود حتما از آن جلوگیری می‌کرد و از آنجا که عضو کمیسیون کلانشهرهای وزارت کشور نیست اصلا از وجود چنین تصمیمی خبر نداشته است. ضمن آن که سازمان میراث فرهنگی در دفاع از اساسنامه خود تعارف ندارد و اگر در جریان تنظیم این لایحه بود حتما از اساسنامه خود دفاع می کرد و می‌گفت که اصلاح اساسنامه سازمان که قانون این سازمان است اشتباه است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید